اعلام حریق مترو

بهترین سیستم اعلام حریق مترو چه ویژگی هایی دارد؟

استفاده از تجهیزات اعلام حریق به ویژه در مکان های پر تردد و شلوغ از اهمیت زیادی برخوردار است. مترو دقیقا یکی از مکان های عمومی پرتردد است که در طول روز هزاران نفر به آن وارد و از آن خارج می شوند. مسلما وقوع آتش سوزی در چنین محیطی می تواند بسیار خطرآفرین، غیر قابل کنترل و تنش زا باشد. در نتیجه سیستم اعلام حریق مترو ضروری است.

معمولا افراد در زمان آتش سوزی خونسردی خود را از دست داده و باعث ایجاد هرج و مرج می شوند. بنابراین لازم است برای پیشگیری از چنین اتفاقاتی، از تجهیزات اعلام حریق پیشرفته برای محیط مترو استفاده کرد تا احتمال خطر آتش سوزی به حداقل ممکن برسد. برای ایمن سازی مترو از تجهیزات اعلام حریق متنوعی استفاده می شود که ما قصد داریم در این مطلب با این تجهیزات و کاربرد هر کدام آشنا شویم.

اعلام حریق مترو

این روزها خطوط مترو نقش و جایگاه ویژه ای در حمل و نقل عمومی پیدا کرده اند. این خطوط در طول روز هزاران نفر را در نقاط مختلف شهر جابجا می کنند. به همین دلیل کاملا طبیعی است که تردد و رفت و آمد در ایستگاه های مترو زیاد باشد. در ساعات خاصی از شبانه روز این مکان ها به بیشترین حجم از نظر شلوغی می رسند که می تواند گاه نگران کننده باشد.

تجهیزات اعلام حریق در مترو

تصور اینکه با بروز حوادث غیر مترقبه ای همچون آتش سوزی در مترو، قرار است چه اتفاقات ناگواری بیفتد واقعا وحشتناک است. آتش سوزی می تواند با کوچک ترین جرقه ای به وقوع بپیوندد و با کوچک ترین سهل انگاری شیوع پیدا کند. استفاده از سیستم اعلام حریق برای مترو بهترین اقدام جهت ایمن سازی آن است. در واقع همیشه بهتر این است که از تجهیزات پیشگیرانه استفاده کنیم تا اینکه بخواهیم به دنبال راهکاری برای حل مشکل باشیم.

تجهیزات اعلام حریق مترو دقیقا به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که می توانند در صورت مشاهده کوچک ترین علائمی از آتش سوزی پیام خطر را به افراد حاضر در مترو مخابره کنند. اینگونه مسئولین مربوطه به سرعت از وجود خطر آگاه شده و اقدامات لازم را برای شناسایی محل آتش سوزی و اطفاء حریق انجام می دهند. پس می توان گفت با وجود سیستم های اعلام حریق مترو، خطر شیوع آتش سوزی بسیار کاهش پیدا می کند و می توان به سرعت آن را در نطفه خفه کرد.

مقاله مرتبط: مزایای کنترلر بوستر پمپ چیست؟

تجهیزات آتش نشانی جهت ایمن سازی مترو

برای ایمن سازی مترو در برابر آتش سوزی از تجهیزات آتش نشانی مختلفی استفاده می شود. برخی از این تجهیزات نقش کنترل محیط را ایفا می کنند و بخشی نیز به صورت کاملا تخصصی مربوط به تجهیزات سیستم اعلام حریق هستند. به طور کل، تجهیزات مهمی که برای ایمن سازی فضای مترو مورد استفاده قرار می گیرند به شرح زیر هستند:

  • دوربین های مداربسته که در جای جای ایستگاه های مترو نصب شده اند.
  • سیستم های الکترونیکی که برای نظارت همه جانبه و کنترل رفت و آمدها در نظر گرفته شده اند.
  • سیستم های پیشرفته اعلام حریق
  • سیستم های پیشرفته اطفاء حریق
  • سیستم های مخصوص تهویه هوا
  • آسانسور
  • پله برقی
  • سیستم های برق اضطراری

به کلیه تجهیزاتی که معرفی کردیم، سیستم BMS (Building Management System) می گویند که برای افزایش ایمنی و حفاظت از مترو و هر محیط پر تردد دیگر استفاده می شوند.

ویژگی های سیستم اعلام حریق در مترو

ویژگی های بهترین سیستم اعلام حریق برای مترو

سیستم های اعلام حریق مترو به طور کل وظیفه تشخیص و شناسایی علائم آتش را برعهده دارند. بنابراین باید در این مورد عملکرد بسیار سریع و البته دقیقی داشته باشند. از مهم ترین ویژگی های این سیستم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم اعلام حریق در مترو باید دقت عمل فوق العاده بالایی داشته باشد و امکان خطا در آن به صفر برسد. از آن جایی که تردد و رفت و آمد در ایستگاه های مترو بسیار زیاد و قابل توجه است، هر گونه خطا در عملکرد سیستم اعلام حریق می تواند خسارات جبران ناپذیری را به بار آورد. مترو جایی که است که در آن حرکت، ارتعاش و لرزش بسیار زیاد اتفاق می افتد. دتکتورهای اعلام حریق باید به گونه ای ساخته شده باشند که بتوانند علائم خطر را از نشانه های عادی تشخیص دهند و فقط در زمان بروز حریق شروع به اعلام خطر کنند. پس تشخیص درست و دقیق از مهم ترین ویژگی ها در سیستم اعلام حریق مترو است.
  • برای جلوگیری از ایجاد اختلال در رفت و آمد مردم در مترو، باید به سراغ سیستمی رفت که نصب و راه اندازی آن راحت، سریع و آسان باشد.
  • در اغلب موارد سیستم های اعلام حریق نیاز به تست، تعمیر و گاه تعویض دارند. این موضوع در محیط های پر رفت و آمدی همچون مترو کار سخت و دشواری به نظر می رسد. بنابراین، کارشناسان و مسئولین مربوطه باید به سراغ سیستمی بروند که نیاز کمتری به نگهداری داشته باشد و بتواند در طولانی مدت بدون نیاز به تعمیر و بررسی مداوم به بهترین شکل ممکن عمل کند.

در مترو از چه نوع سیستم اعلام حریقی استفاده می شود؟

روزانه اتفاقات زیادی در ایستگاه های مترو می افتد که هر کدام می توانند به احتمال آتش سوزی در این محیط دامن بزنند. معمولا وجود ذرات گردوغبار در فضای مترو، بوی سیگار و دخانیات و… از جمله عواملی هستند که می توانند برای دستگاه ها و تجهیزات اعلام حریق چالش برانگیز باشند. به همین دلیل است که در بخش قبل اشاره کردیم، این سیستم ها باید از قدرت تشخیص درستی برخوردار باشند.

پرکاربردترین نوع سیستم اعلام حریق در مترو، دتکتورهای دودی هستند. این تشخیص دهنده ها با شناسایی علائم دود آتش در محیط سریعا به وسیله مدارات الکترونیکی خود، پیام خطر را به کنترل پنل مرکزی ارسال می کنند. به دنبال آن، سیستم اعلام حریق فعال می شود.

در اینجا مسئولین با دریافت پیام خطر می توانند سریعا به سراغ شستی های اعلام حریق که در مکان های خاصی تعبیه شده اند رفته و با فشردن دکمه آن به صورت دستی، آژیرهای هشدار را به صدا درآورند. در نهایت به کمک کپسول های آتش نشانی که از مهم ترین تجهیزات اطفا حریق هستند و بخش کلیدی و مهم در عملیات اطفاء حریق دارند، می توان سریعا مشکل ایجاد شده را برطرف و آتش را مهار کرد.