بوستر پمپ دور ثابت

بوستر پمپ دور ثابت چیست و چه مزایایی دارد؟

بوستر پمپ دور ثابت تنها یکی از مدل های بوستر پمپ موجود در بازار است که معمولا استفاده های گوناگونی دارد و بیشترین مورد مصرف آن در ساختمان های مسکونی است. همانطور که می دانید در ساختمان های مرتفع به دلیل داشتن تعداد طبقات زیاد، فشار آب ممکن است برای برخی از ساکنین کم باشد. از این رو از بوستر پمپ آبرسانی به عنوان یک وسیله برای افزایش فشار آب استفاده می کنند تا تمامی ساکنین ساختمان بتوانند از آب با فشار مطلوب بهره مند باشند. اما اینکه بوستر پمپ دور ثابت چیست و چه نوع عملکردی دارد، موضوعی است که قصد داریم در این مطلب به آن بپردازیم.

بوستر پمپ چیست؟

در حالت کلی بوستر پمپ ها به دو دسته بوستر پمب آتش نشانی و آبرسانی تقسیم می شوند. که در این مقاله نوع آبرسانی آن مد نظر ماست. شاید بهتر باشد قبل از اینکه به صورت تخصصی با بوستر پمپ دور ثابت آشنا شویم، کمی به ساختار کلی بوستر پمپ ها بپردازیم و هدف از ساخت این محصولات را تحلیل کنیم. امروزه ساختمان های مرتفع جای خانه های ساده قدیمی را گرفته اند. این ساختمان ها مسلما به دلیل تعداد طبقات بالایی که دارند، همیشه با چالش هایی روبرو هستند. یکی از این چالش ها نحوه آبرسانی یا همان انتقال آب به طبقات بالاست.

سیستم لوله کشی در این ساختمان ها باید به گونه ای باشد که جریان آب و فشار آن به بهترین شکل ممکن اتفاق بیفتد. اما معمولا نوسانات بین مسیر باعث می شود تا انتقال آب برای ساکنین بالانشین ساختمان کمی سخت تر و با افت فشار بیشتری اتفاق بیفتد. مسلما این موضوع می تواند بسیار ناراحت کننده باشد.

بوستر پمپ دور ثابتبوستر پمپ، دستگاهی است که دقیقا برای رفع این مشکل طراحی و ساخته شده است. این دستگاه با پمپ های خانگی معمولی متفاوت است. بوستر پمپ در واقع مجموعه ای از چند پمپ چیده شده در کنار هم است که می تواند با توان بیشتری آب را به طبقات بالا منتقل کند.

در این بین، بوستر پمپ ها از نظر شیوه ساخت و نحوه عملکرد به مدل های مختلفی تقسیم می شوند و از این رو تفاوت هایی با یکدیگر دارند. بوستر پمپ دور ثابت و دور متغیر دو نمونه رایج در بازار هستند که هرکدام ویژگی ها و کاربردهای مخصوص به خود را دارند. در این مطلب قصد داریم بیشتر به بوستر پمپ دور ثابت بپردازیم.

مقاله مرتبط: اعلام حریق ساختمان و نکات مهم آن

بوستر پمپ دور ثابت چیست؟

در بسیاری از نقاط دنیا برای افزایش فشار آب در سیستم های آبرسانی از بوستر پمپ دور ثابت استفاده می شود. این دستگاه ها را در برخی موارد با عنوان پمپ فشار قوی یا پمپ هوشمند نیز معرفی می کنند. بوستر پمپ دور ثابت برای چرخش پمپ های خود به یک موتور الکتریکی مجهز است. معمولا در مکان هایی که بین منبع اصلی آب و مناطق مصرفی فاصله زیادی وجود دارد و این فاصله زیاد باعث افت فشار آب می شود، می توان از بوستر پمپ دور ثابت استفاده کرد.

این وسیله با عملکرد بی نظیر خود باعث جبران افت فشار آب شده و با افزایش شدت جریان آب در سیستم لوله کشی کمک می کند تا مصرف کنندگان در دورترین نقطه، بتوانند بهترین استفاده را از منابع آبی داشته باشند. پس در کل، مورد مصرفی این تجهیزات در هر مکانی است که فشار آب آنچنان که باید زیاد نیست.

حتی اگر در مواقعی جریان و فشار ورودی آب متفاوت باشد، این بوستر پمپ می تواند پس از افزایش فشار آب، وضعیت آن را در یک حالت مشخص و ثابت نگه دارد. این دقیقا همان چیزی است که مصرف کنندگان می خواهند. در واقع آن ها تمایل دارند تا از آب با یک فشار ثابت استفاده کنند و بوستر پمپ دور ثابت این امکان را برای آن ها فراهم می کند.

نصب و راه اندازی بوستر پمپ دور ثابت

نصب و راه اندازی این نوع بوستر پمپ ها به نظر ساده می رسد. اما توصیه می شود تا حد امکان برای نصب آن ها در محل مورد نظر از کارشناسان و افراد متخصص کمک گرفته شود. این بوستر پمپ ها معمولا در مسیر خطوط آب یا منبع آب که می تواند یک مخزن یا تانکر باشد، نصب می گردند. انتخاب محل نصب پمپ یکی از نکات مهم است که باید با دقت بالایی انجام شود.

محل قرارگیری بوستر پمپ باید کاملا خشک، عاری از رطوبت و حرارت باشد. در واقع یک محیط که کمترین میزان تغییرات دمایی را دارد. برای نگهداری بهتر این بوستر پمپ ها، توصیه می شود آن ها را در یک محفظه دربسته قرار دهید.

نصب و راه اندازی بوستر پمپ دور ثابت

پس از آماده سازی محل، باید پمپ را در آن نصب کرده و خط اصلی آب را به آن متصل کنید. در مراحل نهایی، پمپ را باید روشن کنید و تنظیماتی که برای فشار آب در نظر دارید را روی آن اعمال کنید. معمولا بوستر پمپ ها دارای کاتالوگ هایی هستند که نکات نصب و راه اندازی دستگاه در آن ها ارائه شده است. می توان با مطالعه این توضیحات مراحل نصب را اصولی تر انجام داد.

مزایای بوستر پمپ دور ثابت

شاید بهتر باشد قبل از اینکه اقدام به خرید بوستر پمپ دور ثابت کنید، ابتدا کمی با مزایای این محصولات آشنا شوید. دلیل اینکه در بسیاری از موارد از جمله ساختمان های مسکونی، شبکه های آبیاری، سیستم های آب خنک کننده و… از این نوع بوستر پمپ ها استفاده می شود، مزایایی هستند که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  • قطعا مهم ترین مزیت استفاده از این دستگاه ها این است که می توان به کمک آن ها فشار آب را افزایش داد که این موضوع باعث می شود سیستم های آبرسانی عملکرد مطلوب تری داشته باشند.
  • در سیستم های آبرسانی که شدت و فشار آب در آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است، می توان از بوستر پمپ دور ثابت استفاده کرد که همیشه فشار آب را در یک حالت ایده آل و ثابت نگه می دارد و از افت فشار آب جلوگیری می کند.
  • یکی دیگر از مزایای این محصولات این است که هوشمندانه عمل می کنند. یعنی به شکل کاملا خودکار قادرند فشار آب را تنظیم کرده و به این طریق در مصرف انرژی صرفه جویی داشته باشند.
  • از مزایای دیگر بوستر پمپ دور ثابت این است که با بخش اعظمی از سیستم های آبرسانی مطابقت و سازگاری دارد و قابلیت این را دارد که آن را با سیستم های آبرسانی مختلف ادغام و ترکیب کرد.