سیستم اطفاء حریق در قطار

سیستم اطفاء حریق در قطار چه ویژگی هایی دارد؟

 آتش سوزی اتفاق ناگواری است که زمان و مکان نمی شناسد و ممکن است به هر دلیلی در هر زمانی رخ دهد. این هوشیاری مسئولین را می رساند که تمامی اقدامات لازم را برای پیشگیری از بروز خسارات جانی و مالی ناشی از آتش سوزی به کار ببرند و اطمینان حاصل کنند که کاربران می توانند از تجهیزات اعلام حریق و اطفاء حریق در زمان خطر به درستی استفاده کنند. نمی دانیم که تاکنون در مورد سیستم اطفاء حریق در قطار چیزی شنیده اید یا نه؟ اما قصد داریم در این مطلب به صورت مفصل با این سیستم و نحوه عملکرد آن در زمان بروز حریق صحبت کنیم.

همه چیز درباره سیستم اطفاء حریق در قطار

حادثه آتش سوزی از آن دست حوادثی است که به ناگهان بروز می کند. دلیل آن هم می تواند هر موضوع پیش پا افتاده ای باشد. به همین دلیل است که همه ما باید آمادگی لازم را برای آن داشته باشیم و در لحظه وقوع حادثه اقدامات لازم را برای اطفاء حریق بدانیم. اینگونه می توانیم واکنش درستی از خود نشان دهیم. به این ترتیب خسارات آتش سوزی به حداقل ممکن رسیده و از انتشار بیشتر شعله های آتش جلوگیری به عمل آید.

اهمیت این موضوع بخصوص در اماکن و فضاهای عمومی که جمعیت انبوهی در یک محیط حضور دارند بیشتر می شود. قطارهای درون شهری و بین شهری هر کدام روزانه میزبان حجم زیادی از مسافران هستند. باید در عین رفاه، امنیت مسافران را در طول سفر نیز تامین کنند.

همه چیز در مورد سیستم اطفا حریق در قطار

یکی از مهم ترین تجهیزات امنیتی در قطار، سیستم اطفاء حریق است. این سیستم باعث می شود در صورت بروز کوچک ترین نشانه ای از آتش سوزی بتوان آن را در نطفه خفه کرد. معمولا افراد عادی در زمان آتش سوزی خیلی سخت می توانند خونسردی خود را حفظ کنند و در صورتی که تجهیزات لازم برای اطفاء حریق در دسترس نباشد، امکان اینکه آتش سوزی شیوع پیدا کرده و جان افراد بیشتری را به خطر اندازد وجود دارد.

اگر نتوان منشا آتش سوزی را سریعا از بین برد، احتمال اتفاقات مهیب تری همچون خارج شدن قطار از ریل، برخورد یک قطار مسافربری با قطاری دیگر، اتصالات الکتریکی و… نیز بیشتر می شود. به همین دلیل است که تمامی خطوط ریلی و تک به تک قطارهای مسافربری باید دارای سیستم اطفاء حریق باشند.

محصول مرتبط: سیستم اعلام حریق موزه و بناهای تاریخی

مهم ترین دلایل آتش سوزی در قطار

اگر با عوامل مخاطره آمیز در محیط های عمومی بیشتر آشنا باشیم و آن ها را رعایت کنیم، احتمال بروز آتش سوزی به حداقل ممکن می رسد. ممکن است در برخی مواقع دلایل آتش سوزی خارج از اراده مسافران باشد. اما به هر حال آگاهی از عواملی که می توانند سبب بروز آتش سوزی در قطار شوند، می تواند کمک کند تا افراد در زمان بروز خطر آمادگی بیشتری داشته باشند. از جمله دلایل آتش سوزی در قطار می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • یکی از عمده دلایل آتش سوزی در قطارهای مسافربری، وجود منسوجاتی همچون؛ تخت، صندلی، میز، ملحفه، انواع کاغذ، زباله و… است. رسیدن کوچک ترین جرقه ای از شعله های آتش به این تجهیزات می تواند آتش سوزی های مهیبی را رقم بزند.
  • سیگار کشیدن و استعمال هر نوع دخانیات دیگر
  • جمع شدن بیش از حد گردوغبار، آلودگی و چربی روی قطار که به واسطه فعالیت زیاد در محیط های سربسته و روباز ایجاد شده اند و علاوه بر امکان بروز آتش سوزی می توانند در عملکرد دتکتورهای اعلام حریق نیز اختلال ایجاد کنند.
  • اختلالات فنی و مشکلات مکانیکی در قطار
  • دستکاری های عمدی مانند حملات تروریستی
  • عدم نظافت آشپزخانه و انبار قطار که موجب تجمع زباله ها می شود و احتمال آتش سوزی را نیز بالا می برد.
  • نقص در سیم کشی های برق و…

ویژگی های سیستم اطفاء حریق در قطار

سیستم های اطفاء حریق نقش مهمی در پیشگیری از شیوع آتش سوزی دارند. بنابراین در اولین قدم باید زیر ساخت های لازم برای نصب اصولی سیستم اطفاء حریق اعمال شوند. سیستم های اطفاء حریق باید دقت و سرعت عمل بالایی در تشخیص و خاموش کردن آتش داشته باشند. این تجهیزات باید بتوانند کوچک ترین نشانه ای از دود، افزایش حرارت، گرما یا انتشار گازهای آتش زا را تشخیص داده و در صورت لزوم وارد مرحله اطفاء حریق شوند.

یکی از ویژگی های بسیار مهمی که می توانیم برای سیستم اطفاء حریق در قطار و مترو نام ببریم این است که میزان خطا و اشتباه در آن باید کم باشد. به هر حال ایستگاه های قطار و حتی فضای داخلی قطار مملو از جمعیت است. هر گونه تشخیص اشتباه می تواند منجر به هشدار اشتباه باشد. این موضوع در نهایت سبب بهم ریختگی فضا، هرج و مرج، شلوغی و نابسامانی می شود. حتی ممکن است این نابسامانی اتفاقات بدتری را رقم بزند.

ویژگی های سیستم اطفا حریق در قطار

بنابراین این سیستم ها باید کارکرد دقیق و درستی داشته باشند و با تجزیه و تحلیل درست، در زمان لازم برای پیشگیری از آتش سوزی فعال شوند. در برخی مواقع ممکن است تجهیزاتی همچون دتکتورهای تشخیص حریق به دلیل تجمع چربی و گرد و غبار از تشخیص درست عوامل حریق باز بمانند. در اینجا باید به این نکته اشاره کنیم که مسئولین امنیتی باید به صورت مرتب عملکرد درست دتکتورها و به طور کل سیستم تشخیص و اطفاء حریق را بررسی و ارزیابی کنند تا مطمئن شوند که هیچ مانعی در این مورد وجود نداشته باشد.

تجهیزات اطفاء حریق در قطار

در پروسه اعلام و اطفاء حریق در قطار از تجهیزات آتش نشانی متعددی استفاده می شود. از جمله کاربردی ترین این تجهیزات می توانیم به دتکتورهای دودی، حرارتی و گازی اشاره کنیم که نقش مهمی در تشخیص علائم آتش و هشدار به افراد دارند.

شستی های اعلام حریق نیز از دیگر تجهیزاتی هستند که معمولا برای دسترسی سریع تر به آن ها در زمان بروز آتش سوزی، روی دیواره های ایستگاه مترو نصب می شوند. کپسول های آتش نشانی نیز از مهم ترین و کاربردی ترین تجهیزات در سیستم اطفاء حریق در قطار هستند. این کپسول ها در انواع گوناگونی موجودند و در بخش های خاصی در داخل قطار و ایستگاه ها تعبیه می شوند تا مسئولین و در مواقعی افراد عادی بتوانند از آن ها برای خاموش کردن آتش استفاده کنند.

در ایستگاه های مترو شاهد سیستم های لوله کشی مجزا برای اطفاء حریق نیز هستیم. البته تنها در زمان بروز حریق از آب پر می شوند و می توانند سریعا اقدام به مهار آتش کنند.