اعلام حریق مدارس؛ بهترین سیستم اعلام حریق مدرسه

این روزها با قوانینی که توسط سازمان آتش نشانی برای افزایش امنیت مدارس وضع شده، احتمال خطرات ناشی از آتش سوزی به حداقل ممکن رسیده است. البته که در زمان انتخاب سیستم اعلام حریق باید نهایت دقت را به کار برد تا تجهیزات ایمنی در زمان وقوع حادثه بهترین و سریع ترین عملکرد را از خود به نمایش بگذارند. با توجه به ضرورت استفاده از تجهیزات اعلام حریق برای مدارس و افزایش آگاهی رسانی در این خصوص، تصمیم داریم شما را با نکات مهم در انتخاب بهترین سیستم اعلام حریق مدرسه آشنا کنیم.

همه چیز درباره سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق متشکل از بخش های مختلفی همچون؛ کنترل پنل مرکزی، دتکتورهای تشخیص حریق، شستی اعلام حریق، آژیرها و فلاشرها می شود که در این مجموعه، تمامی تجهیزات با استفاده از مدارها یا رابط های الکترونیکی به کنترل پنل مرکزی متصل هستند.

سیستم اعلام حریق از چه بخش هایی تشکیل شده؟

معمولا دتکتورها که در انواع حرارتی، دودی، گازی، شعله، ترکیبی و… طراحی می شوند، بر اساس تکنولوژی به کار رفته در آن ها، علائم حریق در محیط را سریعا شناسایی کرده و پیام خطر را به کنترل پنل مرکزی می رسانند. پس از آن، سیستم به سرعت فعال می شود و پیام خطر از طریق آژیرها و فلاشرها در محیط مخابره می شود. این عملکرد کلی سیستم اعلام حریق بود که به آن اشاره کردیم.

اما سیستم های اعلام حریق از نظر نحوه عملکرد، سرعت و دقت عمل انواع گوناگونی دارند. معمولا انتخاب سیستم اعلام حریق متناسب با تعداد طبقات ساختمان انجام می شود. قبل از اینکه در خصوص چگونگی انتخاب سیستم اعلام حریق مدارس صحبت کنیم بهتر است ابتدا با انواع این محصولات آشنا شویم. سیستم های اعلام حریق به طور کلی به دو دسته سیستم اعلام حریق متعارف یا کانونشنال و سیستم اعلام حریق آدرس پذیر تقسیم می شوند.

اعلام حریق متعارف چیست؟

معمولا سیستم های اعلام حریق متعارف بیشتر برای محیط ها و ساختمان های کوچک استفاده می شوند. اگر ساختمان موردنظر زیر 10 طبقه باشد، می توان از این نوع سیستم اعلام حریق برای آن استفاده کرد. عملکرد این سیستم نیز به این صورت است که هر منطقه و ناحیه از ساختمان در آن مشخص می شود.

به عنوان مثال اگر در طبقه هفتم آتش سوزی رخ داده باشد، می توان از طریق کنترل پنل مرکزی به این موضوع پی برد. اما سیستم های اعلام حریق متعارف نسبت به سیستم اعلام حریق آدرس پذیر نقاط ضعفی دارند که نمی توان آن ها را نادیده گرفت. در بخش بعدی با معرفی سیستم اعلام حریق آدرس پذیر به این موارد نیز اشاره می کنیم.

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر چیست؟

اعلام حریق آدرس پذیر چیست؟

خب این سیستم ها از نظر تکنولوژی ساخت، پیشرفته تر و دقیق تر از سیستم های اعلام حریق متعارف عمل می کنند. سیستم های آدرس پذیر قابلیت استفاده برای ساختمان هایی با متراژ و تعداد طبقات بالا را دارند. (بالای 10 طبقه.) تمامی دتکتورها، فلاشرها و آژیرهای استفاده شده در این سیستم، دارای یک شماره مخصوص به خود هستند.

بنابراین در صورت بروز حریق، نه تنها آدرس محدوده موردنظر، بلکه آدرس تشخیص دهنده حریق نیز به طور دقیق مشخص می شود. در نتیجه آتش نشانان می توانند با مشاهده پنل مرکزی، آدرس دقیق بروز حریق را در اختیار داشته و سریعا خود را به محل برسانند.

این موضوع کمک می کند تا زمان زیادی برای پیدا کردن محل آتش سوزی صرف نشود که قاعدتا به این شکل حریق سریع تر مهار خواهد شد. البته مدارسی که تعداد طبقات آن ها کمتر از 10 طبقه است، می توانند به راحتی از سیستم های متعارف استفاده کنند و عملکرد خوبی از این دستگاه ها مشاهده کنند. همه چیز بستگی به شرایط هر مدرسه دارد که چه نوع سیستم اعلام حریقی برای آن مناسب تر باشد.

مقاله مرتبط: سیستم اعلام حریق مترو 

انتخاب بهترین سیستم اعلام حریق مدرسه

همانطور که اشاره کردیم، برای انتخاب سیستم اعلام حریق مدرسه، باید پیش از هر چیزی شرایط ساختمان در نظر گرفته شود. در این مورد نیز افراد متخصصی هستند که بهتر است این کار بر عهده آن ها گذاشته شود. مجموعه ها و نمایندگی های فروش سیستم اعلام حریق در این مورد راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار می دهند و برای نصب و راه اندازی سیستم، کارشناسانی را به محل اعزام می کنند.

انتخال بهترین سیستم اعلام حریق مدرسه

اما در خصوص انتخاب سیستم اعلام حریق، علاوه بر نوع سیستم که می تواند در دو نوع متعارف و آدرس پذیر باشد، موضوع برند سازنده نیز مطرح است. برندهای زیادی در این حوزه فعالیت می کنند. بهتر است به سراغ برندهایی بروید که محصولات آن ها تاییدیه های لازم را از سازمان آتش نشانی گرفته باشند.

استاندارد ملی، نشان اعتبار و اعتماد کالاست تا خریداران بتوانند با اطمینان خاطر کامل محصول مورد نظر خود را تهیه کنند. پس در انتخاب سیستم اعلام حریق مدرسه حتما به چند نکته زیر توجه داشته باشید:

  • انتخاب یک شرکت کاملا معتبر و شناخته شده
  • بررسی تمامی استانداردها و تاییدیه های هر محصول
  • بررسی نوع سیستم اعلام حریق، امکانات، قابلیت ها و شرایط استفاده از آن
  • در نظر داشتن شرایط ساختمان مدرسه
  • بررسی قابلیت خودکار سازی سیستم اعلام حریق که به شکل اتوماتیک در زمان بروز حریق فعال شده و شروع به کار کند.
  • بررسی و ارزیابی محل نصب و اطمینان از مناسب بودن سیستم اعلام حریق برای قرار گرفتن در محل موردنظر

اهمیت استفاده از سیستم اعلام حریق در مدارس

مدارس شامل بخش های مختلفی می شوند. از آن جمله می توانیم به کلاس های درس، اتاق استراحت معلمین، آزمایشگاه ها، کلاس های کامپیوتر، در مواردی سالن غذاخوری، سالن ورزشی و… اشاره کنیم. در هر کدام از این بخش ها تجهیزات زیادی وجود دارند که می توانند به تنهایی عامل آتش زا به شمار روند. بنابراین باید فضای مدرسه از هر نظر در برابر آتش سوزی محافظت شود.

به همین منظور استفاده از تجهیزاتی همچون سیستم اعلام حریق به یک امر ضروری تبدیل می شود. کودکان، نوجوانان و جوانان که در بازه های سنی مختلف به مدرسه می روند، حتی با وجود اجرای انواع مانور و آمادگی های قبلی، ممکن است در صورت بروز آتش سوزی، سردرگم و دچار اضطراب شده و از انجام اقدامات ایمنی باز بمانند. بنابراین لازمه حفاظت از جان افراد این است که از بهترین تجهیزات ایمنی و تجهیزات آتش نشانی در مدارس استفاده شود.

اینگونه دتکتورهای تشخیص حریق به سرعت عامل خطر را شناسایی کرده و با ارسال پیام به کنترل پنل مرکزی، ساکنین را از وجود خطر آگاه می سازند. در نهایت می توان به سرعت اقدامات لازم را برای اطفاء حریق انجام داد و سلامت جان دانش آموزان و حاضرین در مدرسه را تضمین کرد. این کار با استفاده از تجهیزات اطفا حریق صورت می گیرد.