لوازم جانبی سیستم اعلام حریق

لوازم جانبی سیستم اعلام حریق کدامند؟

سیستم های اعلام حریق این روزها کمک بزرگی به بشریت کرده اند. با وجود این تجهیزات دیگر می توان تا حد زیادی آمار خسارات وارده ناشی از آتش سوزی را کاهش داد. این سیستم ها همانطور که از نامشان پیداست وظیفه شناسایی علائم آتش سوزی را برعهده دارند. با تشخیص درست و به موقع آتش سوزی در محل می توان به سرعت عملیات اطفاء حریق را آغاز کرده و از جان و مال خود در برابر این حادثه مخرب محافظت کرد. بنابراین می توانیم بگوییم آنچه که کیفیت عملیات اطفاء حریق را افزایش می دهد، وجود همین تجهیزات اعلام حریق در ساختمان است. در این مطلب تصمیم داریم با تجهیزات و لوازم جانبی سیستم اعلام حریق آشنا شده و درخصوص اهمیت استفاده از این سیستم در ساختمان ها بیشتر صحبت کنیم.

اهمیت سیستم اعلام حریق در ساختمان

امروزه تمامی ساختمان های نوساز به تجهیزات اعلام حریق مجهز هستند. یعنی هر سازه اعم از تجاری، اداری و مسکونی باید به این تجهیزات مجهز باشد تا مجوزهای لازم برای فروش یا اجاره آن صادر شود. ساختمان هایی که معماری و ساخت قدیمی تری نیز دارند با در نظر گرفتن یک سری الزامات، می توانند از سیستم اعلام حریق برخوردار شوند.

سیستم اعلام حریق به مجموعه ای از تجهیزات و لوازم ضد حریق گفته می شود که ماهیت فعالیت این تجهیزات برای جلوگیری از انتشار آتش سوزی در محیط است. اگر بخواهیم به دلایل ضرورت نصب سیستم اعلام حریق در هر ساختمان اشاره کنیم، می توانیم از چند مورد زیر نام ببریم:

  • آگاه سازی: اولین دلیل اهمیت نصب سیستم اعلام حریق این است که شما در سریع ترین زمان ممکن و قبل از اینکه دیر شود از خطر آگاه می شوید. این به شما کمک می کند تا آمادگی بیشتری برای مقابله با آتش کسب کرده و زودتر آن را مهار کنید.
  • نظارت همه جانبه: حتی زمانی که در منزل حضور ندارید، می توانید روی امنیت ساختمان و محل سکونت خود نظارت داشته باشید. این امکان با ارتباط از راه دور میسر است. سیستم های اعلام حریق به یک پنل مرکزی مجهزند که می توان از راه دور روی آن کنترل و نظارت داشت. بنابراین اگر اتفاقی منجر به آتش سوزی شود یا سیستم، علائم حریق را در محل شناسایی کند، شما از طریق گوشی تلفن همراهتان سریعا متوجه می شوید.
  • افزایش امنیت مکان های پرخطر: اگر خطر آتش سوزی، بخش خاصی از ساختمان را بیشتر تهدید می کند، شما می توانید سیستم اعلام حریق را با انعطاف پذیری که در نصب دارد، در آن محل خاص نصب کنید و امنیت این قسمت را بالا ببرید.

سیستم اعلام حریق در ساختمان

لوازم جانبی سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق به طور کلی به بخش های مختلفی تقسیم می شود و شامل تجهیزات گوناگونی است. از مهم ترین این تجهیزات می توانیم به پنل مرکزی اعلام حریق، دتکتورها که وظیفه تشخیص علائم حریق را بر عهده دارند، شاسی اعلام حریق، آژیر اعلام حریق و… اشاره کنیم. اما هر برند سازنده ای، با توجه به نیازهای یک سیستم اعلام حریق در کنار این تجهیزات، یک سری لوازم جانبی دیگر را در اختیار متقاضیان قرار می دهد. لیست این تجهیزات آتش نشانی ممکن است برای هر سیستم اعلام حریق متفاوت باشد. خوب است که با این لوازم جانبی و کاربرد هرکدام آشنا باشید. در ادامه به معرفی چند نمونه از این تجهیزات می پردازیم.

مقاله مرتبط: سیستم اطفاء حریق در قطار 

اسپری دود

درست است که دتکتورهای اعلام حریق قرار است وظیفه شناسایی علائم حریق را برعهده داشته باشند. اما گاهی ممکن است به دلایل مختلف، عملکرد این تجهیزات با اختلال روبرو شود. در این صورت در زمان حادثه به درستی کار خود را انجام ندهند. اسپری دود یکی از لوازم جانبی در سیستم اعلام حریق است که از آن برای تست و امتحان کردن دتکتورهای دودی استفاده می شود.

بهتر است برای این کار به سراغ دود اسپند، سیگار و امثال این ها نروید. چرا که ممکن است هم وقت گیر باشد و هم نتایج درستی به دنبال نداشته باشد. اگر می خواهید به درستی از دتکتورهای دودی نگهداری کنید و هرازگاهی از عملکرد درست آن ها مطمئن شوید، می توانید به سراغ این اسپرهای دود بروید که با برندهای متنوعی در بازار موجود هستند.

چراغ اضطراری

یکی دیگر از لوازم جانبی سیستم اعلام حریق، چراغ اضطراری است. منبع انرژی چراغ اضطراری، باتری است. همانطور که از نام این وسیله پیداست برای مواقع اضطراری که به برق شهری دسترسی وجود ندارد، می توان از آن ها استفاده کرد. چراغ اضطراری در زمان وقوع آتش سوزی و هنگامی که نوری برای خروج از ساختمان نیست، سریعا فعال شده و با روشن کردن محیط، خروج افراد از ساختمان را امکان پذیر می کند.

البته چراغ اضطراری را نباید با چراغ اعلام حریق یا ریموت اندیکاتور اشتباه گرفت. چراغ های اعلام حریق وظیفه پشتیبانی از دتکتورها را برعهده دارند. این چراغ ها با روشن کردن یک نور قرمز پررنگ در محیط اعلام خطر می کنند.

اهمیت لوازم چانبی سیستم اعلام حریق

باتری اعلام حریق

پنل کنترل مرکزی در سیستم اعلام حریق با برق شهری کار می کند. اما این پنل برای فعال شدن در زمان قطعی برق به یک منبع انرژی نیاز دارد که این انرژی را باتری تامین می کند. بنابراین می توان گفت یکی از مهم ترین لوازم جانبی در سیستم اعلام حریق، باتری ها هستند. از آن جایی که انرژی موردنیاز سیستم اعلام حریق چیزی معادل 24 ولت است، هر سیستم اعلام حریق حداقل به دو عدد باتری 12 ولتی نیاز خواهد داشت. مراکزی که در زمینه فروش سیستم اعلام حریق به صورت تخصصی فعالیت می کنند، بهترین انواع باتری را با استانداردهای بالا در اختیار متقاضیان قرار می دهند.

نکات مهم در تهیه لوازم جانبی سیستم اعلام حریق

از آن جایی که لوازم جانبی سیستم اعلام حریق در مدل ها و برندهای مختلفی به بازار عرضه می شوند، کیفیت محصولات می تواند کمی متغیر باشد. به همین دلیل توصیه می شود عزیزانی که تمایل به سفارش این تجهیزات دارند، حتما درخواست خود را به مجموعه های معتبر و شناخته شده ارسال کنند. شرکت های معتبری در حوزه ارائه تجهیزات اطفا حریق و اعلام حریق فعالیت می کنند. شما می توانید با یک سرچ ساده و بررسی محصولات به آن ها دسترسی داشته باشید و خدمات موردنظرتان را با اطمینان خاطر دریافت کنید.