کنترلر بوستر پمپ

مزایای کنترلر بوستر پمپ چیست؟

بسیاری از برج ها و ساختمان های مسکونی با ارتفاع بالا، مراکز آتش نشانی، شبکه های آب شهری و…. برای افزایش فشار آب و بهبود جریان آن در سیستم لوله کشی، از تجهیزاتی به نام بوستر پمپ آب استفاده می کنند. اما همین تجهیزات نیز برای داشتن عملکرد بهتر به نظارت و کنترل همه جانبه نیاز دارند. کنترلر بوستر پمپ دقیقا همان وسیله ای است که از آن صحبت می کنیم. این دستگاه الکترونیکی به طور دقیق روی نحوه کار بوستر پمپ نظارت و کنترل دارد. این کنترلرها خود دارای مدل های گوناگونی هستند و هر یک تنظیمات مخصوص به خود را دارند. در این مطلب بیشتر با این قطعه و کاربردهای آن آشنا می شویم.

از بوستر پمپ چه می دانید؟

بهتر است قبل از اینکه به معرفی کاربردهای کنترلر بوستر پمپ بپردازیم، کمی درباره خود دستگاه بوستر پمپ و تفاوت آن با پمپ صحبت کنیم. به طور کلی این وسیله در دو نوع بوستر پمپ آتش نشانی و بوستر پمپ خانگی وجود دارد. پمپ خانگی که اغلب افراد از آن برای تنظیم فشار آب در منازل خود استفاده می کنند از نظر طراحی، توان عملکردی و کارایی با بوستر پمپ کاملا متفاوت است. بوستر پمپ ها در واقع چند پمپ آب را به شکل موازی یا خطی در کنار هم دارند و بیشتر در ساختمان های مرتفع با تعداد طبقات بسیار بالا استفاده می شوند.

بوستر پمپ خانگی

از آن جایی که آب در لوله کشی چنین ساختمان هایی باید یک مسیر رو به بالا را طی کند و ارتفاع زیادی پیش رو دارد، برای افزایش فشار آب در این موارد استفاده از پمپ های ساده خانگی چندان کارآمد نیست. به همین دلیل از بوستر پمپ آبرسانی استفاده می شود.

مقاله مرتبط: بوستر پمپ دور ثابت چیست و چه مزایایی دارد؟

موارد مصرف بوستر پمپ

توانایی بوستر پمپ نسبت به پمپ های ساده خانگی بیشتر است. این دستگاه ها باعث می شوند تا آب با فشار بیشتری در سیستم های لوله کشی به جریان افتد. همچنین منتقل کردن آب در ارتفاع های بالا تنها از بوستر پمپ ها برمی آید. به توجه به قابلیت هایی که این دستگاه ها دارند، از آن ها می توان استفاده های گوناگونی داشت. البته برای هر صنعتی از یک بوستر پمپ مخصوص به آن استفاده می شود. به همین دلیل انتظار می رود در بازار خرید و فروش، بوستر پمپ ها مدل های مختلفی داشته باشند. چند نمونه از موارد مصرف بوستر پمپ به شرح زیر هستند:

  • بوستر پمپ آتش نشانی
  • بوستر پمپ آبیاری برای مزارع و صنایع کشاورزی
  • بوستر پمپ خانگی (البته نه برای منازل یک طبقه که نیازی به فشار بسیار بالای آب ندارند. بیشتر برای ساختمان های چند طبقه با ارتفاع زیاد که پمپ های خانگی قادر به تامین فشار آب کافی برای آن ها نیستند.)
  • کاربرد برای آبیاری پارک ها و فضای سبز
  • کاربرد در پاساژها و فروشگاه های چند طبقه بزرگ
  • کاربرد در بیمارستان ها
  • استفاده در پارکینگ ها
  • استفاده در شبکه های آب شهری
  • استفاده در استخرها
  • استفاده در کارخانجات و مراکز صنعتی
  • استفاده در فرودگاه ها و…

کنترلر بوستر پمپ چیست؟

حال که با عملکرد و کاربردهای بوستر پمپ آشنا شدیم، بهتر می توانیم به اهمیت استفاده از کنترلر بوستر پمپ پی ببریم. در برخی مواقع فشار آب تامین شده از سوی بوستر پمپ باید بیشتر از حالت عادی باشد. برای تامین آب پرفشار برای سیستم های بزرگ از کنترلر بوستر پمپ استفاده می شود که می تواند فشار و جریان آب را چند برابر کند.

علاوه بر این، کنترلر بوستر پمپ همانطور که از نامش پیداست، یک قطعه کنترل کننده است. یعنی بر روی عملکرد کلی بوستر پمپ نظارت و کنترل دارد. روش کار این قطعه الکترونیکی به این شکل است که به کمک حسگرهای اطراف پمپ ها، جریان و فشار آب آن ها را اندازه گیری کرده و مورد سنجش قرار می دهد.

کنترلر بوستر پمپ چیست؟

پس از اینکه اندازه گیری به طور دقیق انجام شد، کنترلر براساس مقادیر بدست آمده اقدام به تنظیم ولتاژ و فرکانس برق ورودی به پمپ می کند که به دنبال آن فشار و جریان آب بوستر می شود. گاه پیش می آید که در برخی از پروژه ها، فشار و جریان آن، نسبت به مقدار تعیین شده پایین تر است. اینجا نیز اهمیت استفاده از کنترلر بوستر پمپ به خوبی هویداست. چرا که این دستگاه می تواند با افزایش ولتاژ برق ورودی و فرکانس بوستر پمپ ها به صورت خودکار، میزان فشار و جریان آب را به حداکثر مقداری برساند که موردنیاز است.

مهم ترین مزایای استفاده از کنترلر بوستر پمپ

  • صرفه جویی در هزینه های انرژی: این دستگاه ها با درست تنظیم کردن فرکانس و جریان برق ورودی می توانند باعث بهره وری بالای بوستر پمپ ها شده و هزینه های انرژی را به کمترین حالت خود برسانند.
  • کمک به بهبود عملکرد بوستر پمپ ها: طبق توضیحاتی که ارائه شد، یکی از مهم ترین وظایف کنترلر بوستر پمپ، نظارت و کنترل روی عملکرد بوستر پمپ هاست. هدف از انجام این کار بوستر کردن فشار و جریان آب است که همین موضوع سبب می شود هم طول عمر پمپ ها زیاد شده و هم راندمان کاری آن ها بالا برود و عملکرد بهتری داشته باشند.
  • کاهش میزان خرابی پمپ ها: کنترلرهای بوستر پمپ عملکرد فوق العاده موثر و پایداری دارند. در واقع این دستگاه ها با کنترل اصولی جریان و ولتاژ ورودی برق در بوستر پمپ ها به یک عملکرد بسیار دقیق و پایدار دست پیدا می کنند که همین موضوع باعث افزایش دوام پمپ ها و کاهش میزان خرابی آن ها می شود.
  • عملکرد هوشمند: کنترلر بوستر پمپ عملکرد هوشمندی دارد. یعنی همه کارها اعم از اندازه گیری میزان فشار و جریان آب در پمپ ها و به دنبال آن تنظیم فرکانس و ولتاژ برق ورودی در بوستر پمپ را به صورت اتوماتیک و کاملا هوشمند انجام می دهد.

نکات مهم در انتخاب کنترلر بوستر پمپ

بهتر است حتما در انتخاب کنترلر بوستر پمپ به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • نوع کنترلر بوستر پمپ باید حتما با پمپ ها سازگاری و مطابقت داشته باشد. بنابراین قبل از انتخاب کنترلر بوستر پمپ باید نوع و مدل پمپ ها را بدانید.
  • باید حتما به میزان مصرف انرژی کنترلر بوستر پمپ توجه داشته باشید. این دستگاه ها از نظر میزان مصرف انرژی مدل های مختلفی دارند. اگر می خواهید هزینه های خود را کاهش دهید، باید به سراغ دستگاه هایی با مصرف انرژی کم بگردید.
  • حتما از دقت عمل کنترلر اطمینان حاصل کنید. اگر می خواهید از پمپ خود بیشترین بازدهی را ببینید، باید کنترلری که برای آن خریداری می کنید نیز عملکرد پایدار و دقیقی داشته باشد.