سیستم اعلام حریق اتاق سرور

سیستم اعلام حریق حریق اتاق سرور (دیتا سنتر) چگونه است ؟

سیستم اعلام حریق اتاق سرور(دیتا سنتر) یکی از مهم ترین سیستم های اعلام حریق در بازار است که باید دقت و سرعت عمل فوق العاده بالایی در تشخیص و اعلام حریق داشته باشد. دیتا سنتر، مرکز مدیریت، کنترل و حفاظت از تمامی زیرساخت های اینترنتی است که پشتیبانی و حمایت از تجهیزات و بخش های مربوط به ارتباطات تجارت الکترونیکی را بر عهده دارد.

بخش مهمی که حتی ثانیه ای توقف یا اختلال در عملکرد آن می تواند خسارات مالی زیادی به شرکت ها و سازمان های بزرگ بزند. با توجه به اهمیت این موضوع می توانیم به خوبی پی ببریم که سیستم اعلام حریق در این بخش باید تا چه اندازه درست عمل کند. در ادامه این مطلب بیشتر درباره این تجهیزات و اهمیت استفاده از آن ها صحبت می کنیم.

اهمیت استفاده از سیستم اعلام حریق اتاق سرور

اهمیت استفاده از سیستم اعلام حریق اتاق سرور

با توجه به گسترش فناوری و تکنولوژی و افزایش ارتباطات الکترونیکی در جنبه های مختلف زندگی و کاری، حضور سیستم های الکترونیکی، تجارت آنلاین و شبکه های اینترنتی به شکل چشمگیری پررنگ شده است. امروزه هر سازمان و شرکتی اعم از خصوصی و دولتی، کوچک و بزرگ برای برقراری ارتباطی سازنده و موثر با دنیای بیرون باید دارای زیرساخت های الکترونیکی پیشرفته ای باشد و بتواند از تجهیزات و شبکه های الکترونیکی در زمینه تجارت آنلاین استفاده کند.

اتاق سرور یا دیتاسنتر بخش مهمی از یک سازمان را تشکیل می دهد که تمامی اطلاعات حیاتی و ضروری مجموعه در آن نگهداری می شوند. دیتاسنتر یا مرکز داده محلی است که تعداد کثیری از سرورهای کامپیوتری و تجهیزات شبکه را نگهداری و سازماندهی می کند. هر نوع آسیب احتمالی به این مکان می تواند حجم زیادی از داده ها و اطلاعات مهم یک سازمان را از بین ببرد. قطعا چنین اتفاقی یک کسب و کار را می تواند به نابودی بکشاند.

همانطور که مطلع هستید، یکی از رایج ترین دلایل آتش سوزی، آتش سوزی ناشی از اتصالات الکتریکی است. این بخش به دلیل داشتن بی نهایت سیستم و دستگاه الکترونیکی می تواند بسیار مستعد چنین حادثه ای باشد. کوچک ترین سهل انگاری و عدم رعایت نکات ایمنی می تواند خسارات مالی جبران ناپذیری را به یک مجموعه وارد کند. به همین دلیل است که استفاده از سیستم اعلام حریق اتاق سرور تا این اندازه حائز اهمیت است. تمامی شرکت ها، سازمان ها و مجموعه های کوچک و بزرگ که به هر نحوی دارای یک اتاق سرور هستند، باید حتما برای این بخش یک سیستم اعلام حریق مجهز و اختصاصی در نظر بگیرند.

محصول مرتبط: سیستم اعلام حریق در انبار ها و سوله ها


تجهیزات اعلام حریق دیتا سنترتجهیزات سیستم اعلام حریق اتاق سرور

سیستم اطفاء حریق و اعلام حریق دیتا سنتر شامل بخش ها و تجهیزات مختلفی می شود که هر کدام از این بخش ها، ساختار و عملکرد مخصوص به خود را دارند و طبیعتا برای اینکه کل سیستم بتواند در زمان بروز خطر به درستی عمل کند، باید همه این تجهیزات کارکرد درست و به موقعی داشته باشند. در ادامه با این تجهیزات آشنا می شویم.

  1. پنل مرکزی سیستم اعلام حریق

پنل مرکزی در واقع هسته و مرکز اصلی سیستم اعلام حریق اتاق سرور است. تمامی بخش ها و اجزای سیستم اعلام حریق از طریق مدارات و اتصالات به این پنل متصل می شوند. در واقع برقراری ارتباط بین بخش های مختلف سیستم اعلام حریق به واسطه همین پنل مرکزی صورت می گیرد.

پنل مرکزی می تواند به طور کلی در دو نوع آدرس پذیر و متعارف باشد که هر کدام عملکرد خاص خود را دارند. این سیستم حداقل نیاز به 3 زون دارد. دو زون متعلق به دتکتورهای اعلام حریق و یک زون متعلق به دتکتور هشدار است.

از آن جایی که گاز مصرفی برای اطفاء حریق اتاق سرور گاز گران قیمتی به شمار می رود، سیستم باید از وجود آتش مطمئن شده و سپس اقدام به هشدار دادن کند. به همین دلیل معمولا فعال شدن سیستم، پس از اعلام هشدار زون دوم اتفاق می افتد.

  1. دتکتورهای اعلام حریق

دتکتورها که به آن ها سیستم تشخیص حریق نیز می گویند از جدیدترین فناوری روز دنیا برخوردار هستند. دتکتورها می توانند نقش مهمی در تشخیص علائم حریق داشته باشند. این سنسورها از نظر ساختار و نحوه عملکرد به مدل های مختلفی تقسیم می شوند که از آن جمله می توانیم به دتکتور دودی، حرارتی، گازی، ترکیبی و… اشاره کنیم.

هر کدام از این دتکتورها با توجه به اسمی که برای آن ها گذاشته شده روی علائم خاصی حساسیت دارند. به عنوان مثال؛ دتکتورهای دودی در اثر تشخیص هر نوع دودی در محیط به سرعت فعال شده و احتمال بروز خطر را به سیستم اعلام حریق مخابره می کنند.

  1. سیستم نمونه گیر محیطی

این سیستم که به آن آنالیزور محیط، مکنده دود یا Air Sampling نیز گفته می شود، عملکرد بسیار مهم و موثری در تشخیص حریق دارد. سیستم نمونه گیر همانطور که از نامش پیداست، قرار است با نمونه گیری از محیط تشخیص دهد که آیا واقعا علائم موجود در هوا، مبنی بر بروز آتش سوزی است یا خیر.

نمونه گیر بخشی از هوای داخل اتاق و ذرات دود موجود در آن را به داخل خود مکیده و آن را ارزیابی می کند. در صورتی که پس از تجزیه و تحلیل، تشخیص داده شد که ذرات موجود در نمونه نشان از آتش سوزی در محیط هستند، پیامی مبنی بر خطر حریق به کنترل پنل مرکزی ارسال می شود. بنابراین برای سیستم نمونه گیر هم نیاز به یک زون مجزا است. آن چه که سیستم نمونه گیر را از دتکتورها متمایز می کند، دقت و سرعت عمل بالای آن است.

شستی اعلام حریق در دیتا سنتر

  1. شستی اعلام حریق

افراد پس از تشخیص آتش سوزی در محل با فشار دادن شستی اعلام حریق اقدام به فعال کردن سیستم اعلام حریق می کنند. برای فشردن دکمه سیستم و فعال کردن آن باید شیشه جلوی شستی شکسته شود.

  1. چراغ هشدار

اعلام حریق می تواند به صورت صوتی و تصویری در محیط دیتاسنتر انجام شود. با فعال شدن سیستم کنترل پنل، چراغ های هشدار نیز فعالیت خود را آغاز می کنند.

  1. آژیر اعلام حریق

همه چیز بعد از فعال شدن پنل کنترل مرکزی اتفاق می افتد. بلافاصله پس از فعال شدن سیستم، آژیرها شروع به هشدار دادن می کنند و با صدای بلند خود تمامی ساکنین را از وجود خطر آگاه می سازند.

  1. دستگاه های تلفن کننده و ارسال پیام

معمولا در برخی از سیستم های پنل مرکزی، یک سری شماره از قبل آماده شده، روی دستگاه ست می شوند. دستگاه تلفن کننده در زمان خطر باید با این شماره ها تماس گرفته و پیام موردنظر را مخابره کند. دستگاه ارسال پیام نیز دقیقا پس از فعال شدن سیستم مرکزی، پیامی را به مسئولین مربوطه مبنی بر خطر آتش سوزی ارسال می کند.

  1. باتری

یکی از مهم ترین اجزای سیستم اعلام حریق دیتاسنتر، باتری است. در صورت قطع بودن برق، سیستم می تواند از باتری تغذیه کرده و همیشه آماده به کار باشد.