سیستم اعلام حریق در انبارها و سوله ها

مزایای سیستم اعلام حریق در انبار ها و سوله ها

آتش سوزی اتفاقی است که برای هر فردی در طول زندگی ممکن است پیش بیاید. مکان های مختلفی در معرض این خطر قرار دارند. ساختمان های مسکونی، اداری، پاساژ ها، بیمارستان ها و غیره همگی در معرض این اتفاق قرار دارند. امروزه بسیاری از ساختمان ها به سیستم اعلام و اطفا حریق مجهز شده اند. ساختمان های جدید و تازه ساخته شده، باید این سیستم را داشته باشند تا مجوز های لازم را برای پایان کار خود بگیرند. یکی از مکان هایی که احتمال بیشتری برای آتش سوزی دارد، انبار ها و سوله ها هستند. ما در این مطلب قصد داریم در مورد انواع سیستم اعلام حریق در انبار ها و سوله ها با شما صحبت کرده و مطالب و نکات مهمی را در اختیارتان قرار دهیم. پس تا پایان همراه ما باشید.

سیستم اعلام حریق چیست و چگونه عمل می کند؟

همانطور که می دانید سیستم اعلام حریق از اجزا و قسمت های مختلفی تشکیل شده است. البته لازم به یادآوری است که سیستم اعلام حریق و سیستم اطفا حریق دو سیستم متفاوت بوده و عملکرد جداگانه ای دارند. سیستم اعلام حریق در انبار ها و سوله ها وظیفه آلارم دادن و هشدار دادن در زمان آتش سوزی به افراد را بر عهده دارد.

این سیستم به وسیله دتکتور های مختلفی که دارد، عوامل محیطی مانند گرما و حرارت، دود و گاز های مختلف را شناسایی کرده و سنسور های خود را فعال می کند. با تشخیص این محرک ها دستور لازم مبنی بر هشدار سیستم اعلام حریق داده می شود. سیستم های اعلام حریق بیشتر به صورت آژیر عمل می کنند. البته در کنار آژیر می توان از آلارم های مختلف مانند تماس تلفنی و یا ارسال پیامک هم استفاده کرد.

سیستم اعلام حریق

سیستم اعلام حریق چه در منزل یا واحد اداری و چه در انبار ها و سوله ها نصب شود، دارای اجزای یکسانی است. کنترل پنل اعلام حریق، پنل های راه دور و نمایشگر، برق اصلی و برق پشتیبان، دستگاه هشدار دهنده، تجهیزات تشخیص و فعال سازی اولیه از جمله قطعات و اجزای مهم در سیستم اعلام حریق هستند.

مقاله مرتبط: اعلام حریق در مراکز خرید و پاساژ ها

سیستم اعلام حریق در انبار ها و سوله ها

همه ما می دانیم انبار ها و سوله ها محلی برای نگهداری مواد اولیه محصولات تولید شده توسط کارخانه جات و یا یک شرکت تولیدی هستند. این مواد ممکن است شکل های مختلفی داشته باشند. از مواد جامد گرفته تا مایعات مختلف ممکن است در این سوله ها نگهداری شوند. از طرفی برخی از مواد قابلیت اشتعال داشته و برخی هم ندارند. ایجاد امنیت در انبار ها و سوله ها بسیار مهم است.

زیرا در صورت بروز خطر میزان خسارت زیادی به بار خواهد آمد و ممکن است واحد تولیدی را با ورشکستگی مواجه کند. علاوه بر نصب سیستم های مختلف اعلام و اطفا حریق در سوله ها و انبار ها، نکات مهم دیگری را هم برای کاهش خطرات و کاهش خسارت ها باید مدنظر قرارداد. به عنوان مثال از انباشت زباله ها و کالاهای غیر مصرفی در انبار ها و سوله ها باید خودداری کرد.

همچنین درب های خروجی سوله ها باید در مکان های مناسب و در دسترس طراحی شوند. در زمان ساخت و راه اندازی سوله، راه های خاصی را برای تخلیه کارکنان و افراد فعال در انبار ها مشخص کنید. این کار را معمولا با استفاده از رسم خطوطی بر روی زمین انجام می دهند. در کنار همه این موارد از نصب و راه اندازی سیستم های اعلام حریق نمی توان گذشت.

 اولین و مهمترین کاری که در هنگام راه اندازی سوله ها باید انجام دهید، نصب سیستم اعلام حریق است. همانطور که می دانید اطفا و خاموش کردن آتش در مراحل اولیه بسیار راحت تر از مراحل بعدی می باشد. وجود این سیستم از بروز آتش سوزی های گسترده و وسیع جلوگیری می کند. با این کار می توانید در مراحل اولیه وقوع آتش سوزی از حادثه با خبر شوید و اقدامات لازم را انجام دهید.

 

مزایای نصب سیستم اعلام حریق در انبارها

مزایای نصب سیستم اعلام حریق در انبار ها و سوله ها

نصب سیستم اطفا حریق یا اعلام حریق در انبار ها و سوله ها دارای مزیت ها و فواید بسیار زیادی است. این کار هیچ نکته منفی و هیچ خطری برای افراد، کارکنان و مواد نگهداری شده به وجود نمی آورد. در ادامه به بیان موردی مزیت های نصب سیستم اعلام حریق در سوله ها و انبار ها خواهیم پرداخت:

  • ایجاد امنیت جانی برای افراد و کارکنان سوله ها و انبار ها
  • محافظت کردن از اموال و موادی که در سوله ها نگهداری می شوند.
  • جلوگیری از آتش سوزی های وسیع و گسترده
  • جلوگیری و کاهش هزینه های مربوط به حوادث آتش سوزی

دلایل مختلف آتش سوزی در انبار ها و سوله ها

دلایل مختلفی ممکن است باعث ایجاد آتش سوزی در انبار ها و سوله های بزرگ یا کوچک شوند. یکی از شایع ترین این عوامل، نقص های سیستم های الکتریکی موجود در انبار ها است. سیم کشی غیر اصولی و غیر استاندارد و یا قدیمی بودن سیم کشی ها و وجود سیم ها و وجود قطعات الکتریکی آسیب دیده می تواند منجر به حوادث بزرگ و جبران ناپذیری شود.

یکی دیگر از علل شایع آتش سوزی انبار ها، کلاهبرداری و دریافت خسارت از بیمه است. افراد زیادی برای این که بتوانند از بیمه خسارت بگیرند، اقدام به آتش سوزی عمدی و ساختگی سوله ها و انبار های خود می کنند. دلیل دیگر بسیاری از موارد آتش سوزی در انبار ها و سوله ها، وجود دستگاه ها و تجهیزات گرم کننده است. این تجهیزات ریسک خطر در انبار ها را بالاتر می برند.

 استفاده از سیگار هم می تواند یکی از دلایل آتش سوزی در انبار ها باشد. به طور کلی عدم استفاده از سیگار، فندک و کبریت در انبار ها و سوله ها باید به صورت قانونی ممنوع شود. البته برخی از حوادث از اختیار انسان ها و کارمندان سوله ها خارج است. مثلا زمانی که در نزدیکی سوله درخت، ماشین و یا یک ساختمان دیگر دچار آتش سوزی شود، احتمال سرایت آتش به سوله و انبار شما بسیار زیاد است. کنترل این مورد دیگر در اختیار شما نخواهد بود.