اعلام حریق در مراکز خرید و پاساژ ها

اعلام حریق در مراکز خرید و پاساژ ها چگونه کار می کند؟

امروزه با توجه به رشد جمعیت و پیشرفت تکنولوژی، استفاده از سیستم های اطفا حریق و اعلام حریق بسیار مورد توجه همه افراد قرار گرفته است. اکثریت ساختمان های در حال ساخت و تازه ساخته شده مجهز به این سیستم ها هستند. علاوه بر مکان های مسکونی و منازل، مکان های عمومی هم باید به این سیستم ها مجهز باشند. مکان هایی مانند بیمارستان ها، هتل ها، پاساژ ها و مراکز خرید جزو مکان های عمومی محسوب می شوند. پاساژ ها و مراکز خرید نیز همیشه مملو از جمعیت هستند. وقوع آتش سوزی در این مکان ها علاوه بر خسارت مالی، ممکن است خسارت جانی زیادی هم در پی داشته باشد. ما در این مطلب قصد داریم در مورد اهمیت نصب تجهیزات اعلام حریق در مراکز خرید و پاساژ ها با شما صحبت کرده و نکات مهمی را در اختیارتان قرار دهیم. پس تا پایان ما را همراهی کنید.

سیستم اعلام حریق چطور کار می کند؟

سیستم های اعلام حریق با دارا بودن قطعات و بخش های مختلف می توانند وقوع آتش سوزی را به افراد حاضر در یک مکان اعلام کنند. این سیستم ها دتکتور ها یا سنسور هایی دارند که معمولا به فاکتور هایی مانند دود، آتش، حرارت و برخی از گاز ها حساس هستند. با تشخیص این فاکتور ها توسط حسگر ها، فرمان اعلام حریق و وقوع آتش سوزی صادر می شود.

معمولا در ساختمان ها و پاساژ های بزرگ از چندین سنسور استفاده می کنند تا صدای آژیر به همه افراد حاضر در آن مجموعه برسد. در کنار سیستم اعلام حریق می توان از سیستم های اطفا حریق هم استفاده کرد. سیستم اطفا حریق می تواند اقدامات اولیه برای جلوگیری از توسعه و گسترش آتش سوزی را انجام دهد.

اقداماتی از قبیل از کار انداختن آسانسور ها، قطع برق و غیره از جمله وظایف سیستم های اطفا حریق است. همانطور که می دانید مجهز کردن ساختمان های جدید به این سیستم ها از موارد ضروری برای گرفتن مجوز پایان کار یک مجموعه مسکونی و یا تجاری است.

سیستم اعلام حریق چطور کار می کند؟

اهمیت نصب سیستم اعلام حریق در مراکز خرید

همانطور که در بالا اشاره کردیم مراکز خرید و پاساژ ها همیشه پر از جمعیت هستند. علاوه بر افرادی که برای خرید به این مراکز مراجعه می کنند، فروشندگان، کارکنان، نگهبانان و غیره نیز در این مراکز حضور دارند. بنابراین احتمال وقوع آتش سوزی بنا به هر دلیل در این اماکن باید به حداقل برسد. چنانچه تمام تدابیر لازم و نکات ایمنی را در طراحی و ساخت پاساژ ها رعایت کرده باشید، باز هم باید از سیستم های اعلام حریق در این مجتمع های تجاری استفاده کرد.

سیستم های اعلام حریق دارای دتکتور ها یا سنسور هایی هستند که حساس به دود، گرما و حرارت و غیره بوده و در صورت تشخیص این موارد به سرعت شروع به آلارم دهی می کنند. در صورت درست عمل کردن سیستم اعلام حریق، افراد می توانند به موقع از ساختمان تجاری خارج شده و جان خود را نجات دهند.

همچنین افرادی که روش های خاموش کردن آتش را بلد هستند، می توانند تا رسیدن نیرو های آتش نشانی به خاموش کردن آتش در مراحل اولیه بپردازند. همانطور که می دانید خاموش کردن و اطفا آتش در مراحل اولیه بسیار راحت تر از آتش سوزی های بزرگ و وسیع است.

علل وقوع آتش سوزی در پاساژ ها و مراکز خرید

وقوع آتش سوزی در مراکز خرید می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. از جمله این دلایل نقص در سیستم های الکتریکی پاساژ است. چنانچه سیم کشی ها غیر اصولی انجام شوند و یا از وسایل بی کیفیت و مدار های غیر استاندارد برای سیستم های الکتریکی داخل پاساژ و مغازه ها استفاده شده باشد، می تواند احتمال وقوع آتش سوزی در این مراکز را افزایش دهد.

بیشتر پاساژ ها دارای رستوران و یا کافه هستند. این مغازه ها با گاز، آتش و گرما سروکار داشته و می توانند یکی از علل بروز آتش سوزی در مراکز خرید باشند. البته همه این اتفاقات در صورت رعایت نکردن مسائل ایمنی پیش خواهند آمد. از طرفی در پاساژ ها برای انجام امور مختلف از مواد شیمیایی استفاده می شود. به عنوان مثال برای تمیز کردن سالن ها از برخی مواد شیمیایی قابل اشتعال استفاده می کنند.

این مواد بر روی سطوح مختلف پاساژ باقی می مانند و در صورتی که فردی بدون توجه ته مانده سیگار خود را بر روی زمین بیندازد، ممکن است آتش سوزی رخ دهد. با توجه به این موارد می توان گفت مهمترین کاری که قبل از افتتاح و بازگشایی یک مرکز خرید یا پاساژ می توان انجام داد، رعایت نکات ایمنی و نصب سیستم های اعلام حریق و همچنین سیستم های اطفا حریق است. با این کار می توانید امنیت زیادی را برای مال و جان مردم تامین کنید.

بهترین نوع سیستم اعلام حریق در پاساژ ها

بهترین نوع سیستم اعلام حریق در پاساژ ها

همانطور که می دانید سیستم های اعلام حریق به سه نوع سیستم های متعارف، سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر و سیستم های اعلام حریق بیسیم یا هوشمند تقسیم می شوند. هر کدام از این سیستم ها قابلیت و ویژگی ها مختص خود را دارند. معمولا در پاساژ ها، مراکز خرید و ساختمان های تجاری از سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر استفاده می کنند.

حساسیت این سیستم ها بسیار بالا بوده و دقت بیشتری دارند. با توجه به مساحت ساختمان تجاری و یا تعداد طبقاتی که یک پاساژ دارد، می توان تصمیم گرفت که از چه نوع سیستمی و به چه تعدادی در آن استفاده کرد. در این نوع مراکز معمولا از دتکتور های حساس به دود استفاده می کنند.

 استفاده از سیستم اعلام حریق آدرس پذیر باعث می شود بتوان منبع و نقطه آغاز آتش سوزی را تشخیص داده و بتوان علت آتش سوزی را شناسایی کرد. اما در مراکز خریدی که دارای بخش تفریحی هستند، بهتر است از سیستم اعلام حریق بیسیم یا هوشمند استفاده کرد. این سیستم ها می توانند به راحتی و با سرعت زیاد محل وقوع آتش سوزی را شناسایی کرده و سیستم اطفا حریق را فعال کنند. با مشخص شدن محل دقیق آتش سوزی افراد می توانند سریعا به محل مورد نظر رفته و آتش را در همان مراحل اولیه خاموش کنند.