تابلو اعلام حریق

تابلو اعلام حریق چیست؟ انواع آن کدام است؟

امروزه یکی از قوانین برای ساخت و ساز انواع ساختمان ها، داشتن سیستم اطفاء حریق است. این سیستم از اجزا و قسمت های مختلفی تشکیل شده است. یکی از مهمترین اجزای آن، تابلو اعلام حریق است. این تابلو در واقع به نوعی مدیریت و کنترل و تنظیم این سیستم را برعهده دارد و قسمت بسیار مهمی محسوب می شود. ما در این مطلب قصد داریم در مورد این تابلو و نکات نصب آن،  اطلاعات مفید و مهمی را در اختیارتان قرار دهیم. پس تا پایان ما را همراهی کنید.

تابلو اعلام حریق چیست؟

همانطور که می دانید سیستم اطفا و اعلام حریق دارای قسمت های مختلفی می باشد که یکی از آن ها تابلو اعلام حریق است. تابلو اعلام حریق را به نام پنل کنترل اعلام حریق نیز می شناسند. پنل کنترل وظایف مهمی مانند پردازش مرکزی، پایش و کنترل سیستم اعلام حریق را بر عهده دارد. به طور کلی تمام کارهایی که باید در هنگام آتش سوزی توسط سیستم اطفا حریق انجام شود، توسط این قسمت کنترل و مدیریت می شود.

 البته این وظایف توسط میکروپروسسور های داخل کنترل پنل اعلام حریق انجام می شوند. زمانی که دتکتور ها علائمی مانند دود، حرارت، آتش و یا گاز را تشخیص دهند و فعال شوند، مدار الکترونیکی موجود در کنترل پنل را فعال می کنند. با فعال شدن این مدار ها دستور اعلام حریق به رله ها، آژیر و فلاشر صادر شده و اعلام حریق انجام می شود.

تابلو اعلام حریق چیست؟

در طراحی و ساخت تابلو های اعلام حریق معمولا از سیم های مقاوم به آتش و حرارت مانند سیم های فولادی استفاده می کنند تا در مواقع آتش سوزی به آن ها آسیبی وارد نشود. بر روی این تابلو دکمه های مختلفی قرار دارد که هر کدام برای کار خاصی طراحی شده اند. به عنوان مثال دکمه ریست برای پاک کردن حافظه و ریست کردن کلی دستگاه مورد استفاده قرار می گیرد.

دکمه سایلنت برای بیصدا کردن آژیر یا بیزر داخلی به کار می رود. همچنین چراغ های مختلف به رنگ های متفاوت در این قسمت از سیستم اطفا حریق وجود دارند. رنگ هر کدام از چراغ ها معنی متفاوتی دارد؛ مثلا رنگ سبز به معنی فعال و روشن بودن دستگاه است. ال ای دی زرد به معنی وجود خطا و آلارم در دستگاه و ال ای دی قرمز به معنی اعلام وضعیت خطر و وقوع اتش سوزی است.

انواع تابلو اعلام حریق

تابلو های اعلام حریق در سه نوع متعارف، آدرس پذیر و بیسیم تولید می شوند. هر کدام از این انواع ویژگی ها و کاربرد های مختص به خود را دارند که در ادامه به طور مختصر به بیان آن ها خواهیم پرداخت.

کانونشنال یا متعارف

این نوع از تابلو ها بسیار ساده و ابتدایی بوده و در واقع جزو اولین تابلو های ساخته و تولید شده می باشند. در این تابلو ها تجهیزات داخلی به صورت زون بندی نصب می شود. به عبارت دیگر سیم کشی این تجهیزات به کنترل پنل متعارف وصل می شود. این کنترل پنل ها را بر اساس زون به صورت تک، دو، چهار، شش، هشت، شانزده، بیست و چهار و سی و دو تقسیم می کنند. یکی از معایب این نوع از تابلو ها این است که زونی که دچار آتش و حادثه شده در بین زون های مختلف تشخیص داده می شود اما محله حادثه را به طور دقیق مشخص نمی کند.

حریق آدرس پذیر

تابلو حریق آدرس پذیر کمی پیشرفته تر از نوع متعارف آن است. در این نوع تابلو ها تمام تجهیزات داخلی بر روی یک مدار قرار گرفته و به صورت حلقه ای سیم کشی می شوند. با این کار نقطه و محل دقیق آتش سوزی مشخص می شود. به همین دلیل بهتر می توان اقدامات لازم را برای جلوگیری از ازدیاد و گسترش حریق انجام داد. تابلو اعلام حریق آدرس پذیر به تک لوپ، دو لپ، چهار تا هشت لوپ تقسیم می شود.

انواع تابلو اعلام حریق

حریق بیسیم

با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته تابلو بیسیم ساخته شد. تابلو اعلام حریق بیسیم بدون سیم پیچی بوده و توسط امواج رادیویی می تواند با سایر قسمت های سیستم اطفا حریق ارتباط برقرار کند. معمولا بیشتر در ساختمان های قدیمی که امکان سیم کشی برای نصب سیستم اطفا حریق وجود ندارد، از این نوع تابلو استفاده می کنند.

نکات نصب تابلو اعلام حریق

نکات زیادی در مورد نصب تابلو وجود دارد که رعایت همه آن ها ضروری و اجتناب ناپذیر است. بهتر است نصب این گونه تجهیزات در ساختمان را بر عهده افراد آگاه و ماهر در این زمینه قرار دهید. از طرفی سازندگان ساختمان ها باید مکان مناسبی را برای نصب این تجهیزات در نظر بگیرند. بهتر است تابلو را در مکانی نصب شود که احتمال آتش سوزی در آن نقطه کمتر باشد.

 همچنین محل مورد نظر باید دارای نور کافی باشد. چنانچه نور محیط کم است باید در کنار آن از لامپ های اضطراری نیز استفاده کرد تا در مواقع بروز حادثه به کار رفته شوند. بهترین مکان برای نصب تابلو اعلام حریق نزدیک پله ها و نزدیک به درب ورودی است. در این صورت در زمان بروز حادثه افراد ساکن و یا آتش نشانان به سرعت به این تابلو دسترسی پیدا خواهند کرد.

بهتر است تابلو اعلام حریق برای هتل ها، بیمارستان ها، مجتمع های مسکونی و غیره در اتاق نگهبانی یا رزرویشن هتل ها نصب شود تا هم دسترسی به آن راحت تر بوده و هم در معرض دید قرار داشته باشند. نکته مهم این است که برای محافظت از تابلو اعلام حریق باید از یک دتکتور حساس به دود در ارتفاع دو متری از سطح زمین استفاده کنید.

شرکت اعلام حریق آژمان

شرکت های مختلفی اقدام به تولید انواع مختلف تجهیزات آتش نشانی و از جلمه تابلو های اعلام حریق کرده اند. معمولا قیمت کنترل پنل های متعارف با توجه به تعداد زون آن ها و تابلو های آدرس پذیر با توجه به تعداد لوپ ها متغیر است. با این حال ما در این مطلب نمی توانیم عدد و نرخ ثابتی را به عنوان قیمت این دستگاه در اختیار شما قرار دهیم برای کسب اطلاع از قیمت و یا خرید تابلو در انواع مختلف می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با شرکت آژمان ارتباط برقرار کنید.