عوامل گسترش آتش سوزی

عوامل گسترش آتش سوزی کدامند؟

یکی از ساده ترین و موثرترین روش ها جهت اطمینان از ایمنی حریق، پیشگیری از شروع آتش سوزی است. در صورتی که بتوانید با موفقیت این ایمنی را به وجود آورید، دیگر نیازی به تدابیر ایمنی در زمان آتش سوزی نخواهد بود. برای این که بتوان از بروز حریق جلوگیری کرد، باید سه عامل اصلی ایجاد حریق که شامل عامل اشتعال، سوخت و اکسیژن است را حذف کرد. در این مطلب قصد داریم به شما توضیح دهیم که چگونه می توانیم عوامل گسترش آتش را از بین ببریم. با ما همراه باشید.

چه چیزی باعث شروع حریق می شود؟

علت شروع آتش سوزی می تواند هر یک از موارد زیر باشد:

  • پدیده های طبیعی مانند رعد و برق که باعث اتصالات سیم های برق و در نتیجه آتش سوزی می شود.
  • بی احتیاطی انسان مانند استفاده نادرست از سیگار، کبریت و غیره. (در این قسمت منبع گرما برای ایجاد آتش سوزی فراهم می شود.)
  • اشکالات فنی مانند اتصالات برقی یا خرابی لوازم برقی.
  • ایجاد عمدی آتش سوزی مانند خودکشی با آتش یا خرابکاری در محل.

چه عواملی در گسترش آتش سوزی موثر هستند؟

از عواملی که در گسترش آتش سوزی موثر هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

افزایش دسترسی حریق به اکسیژن

اکسیژن یکی از عوامل اصلی حریق است. این عامل توسط جریان ها امکان پذیر می گردد. همچنین مواردی که می توانند هنگام سوخته شدن، از خود اکسیژن آزاد کنند، آتش سوزی را به میزان زیادی افزایش خواهند داد.

ثبات شیمیایی ماده سوختنی

هر چقدر ثبات ماده از نظر حالت و ترکیب شیمیایی کمتر باشد، شدت آتش سوزی افزایش خواهد یافت.

عوامل گسترش آتش سوزی کدامند؟

سطح ماده سوختنی

هر چقدر سطح ماده ای که در حال سوختن، گسترده تر و بیشتر باشد، شدت و سرعت حریق هم افزایش خواهد یافت. به عنوان مثال طبقه بندی مواد در انبارهای بزرگ، منابع سوختن با سطح بزرگ و پراکندگی مواد در سطح زمین، پوشش گیاهی و غیره از جمله عواملی هستند که می توانند آتش سوزی را گسترش دهند. در ضمن گسترش آتش سوزی در سطوح عمودی بسیار سریع تر از سطوح افقی اتفاق می افتد.

راه های پیشگیری از گسترش آتش سوزی و کنترل آن

همان طور که قبلا هم به آن اشاره کردیم در صورت ترکیب اکسیژن با هر چیزی که قابل اشتعال و یا در حال سوختن باشد، امکان بروز آتش سوزی را دو چندان می کند. در صورتی که اکسیژن زیاد باشد، تا سوختن کامل اجسام با مایعات، عملیات آتش سوزی ادامه پیدا خواهد کرد.

 

برای پیشگیری از بروز آتش سوزی، اولین کاری که باید انجام داد این است که از ترکیب اکسیژن و مواد سوختنی جلوگیری کنید. درجه حرارت را هم از درجه اشتعال باید پایین تر نگه دارید. در صورتی که آتش سوزی اتفاق افتاد، باید از تمام فعل و انفعالات زنجیره ای خودکار آتش سوزی، جلوگیری کنید تا آتش به طور کامل خاموش شود. به صورت کلی می توان با انجام روش های زیر از گسترش حریق جلوگیری و آتش سوزی را تا حدودی کنترل کنترل کرد تا گروه امداد خود را به محل حادثه برساند.

کنترل اکسیژن

در صورتی که آتش سوزی اتفاق افتاد باید بلافاصله میزان اکسیژن را در محیط کاهش داد. اگر گاز غیر فعالی در محیط، جایگزین اکسیژن شود و یا میان اکسیژن و آتش مانعی ایجاد شود، حریق متوقف خواهد شد. به همین دلیل در بیشتر موارد برای خاموش کردن حریق، از خاموش کننده های گازی حریق و مواد شیمیایی مانند کف و یا پودر خاموش کننده در هنگام بروز حریق استفاده می شود.

کنترل سوخت

با انجام روش هایی همچون جدا کردن و یا دور کردن اجسام از یکدیگر و ایجاد فاصله بین آن ها و پایین نگه داشتن درجه حرارت مواد می توان تا حدودی از گسترش حریق جلوگیری کرد. حتی در مواردی که لازم باشد باید اجسام را از محل حادثه به محلی دیگر انتقال داد تا آتش سوزی گسترش نیابد. قبل از بروز حریق باید در نحوه استفاده از مواد سوختنی دقت زیادی کرد. همچنین خیس کردن مواد سوختنی با آب به جز وسایل و لوازم برقی، قبل از احتراق، می تواند راهکار مفیدی باشد.

کنترل حرارت

به وسیله آب می توان مواد سوختنی را سرد کرد و تا حدود زیادی دمای آن را پایین آورد تا مانع از به وجود آمدن گازهای قابل اشتعال شود.

راه های پیشگیری از گسترش آتش سوزی

در صورت بروز حریق، چگونه می توان مانع گسترش شد؟

در صورتی که آتش سوزی اتفاق بیفتد، می توانید با انجام راهکارهای زیر مانع از گسترش آتش سوزی شوید:

مجهز بودن محل زندگی یا محل کار و یا خودرو به کپسول آتش نشانی

کپسول آتش نشانی براساس نوع ماده ای که برای اطفا حریق به کار می روند، سایز کپسول، وزن، رنگ و غیره دارای انواع مختلفی می باشند. براساس ماده اطفا حریق، کپسول های آتش نشانی به گروه های مختلف کپسول آنشانی پودر و گاز، کپسول co2، کپسول آب و گاز، کپسول فوم و بیوورسال تقسیم می شوند. در صورت مجهز بودن محل کار، محل سکونت یا حتی خودرو به یکی از این کپسول ها می توان در صورت بروز حریق، در لحظات اولیه، اقدام به خاموش کردن آتش کرد و مانع از پیشرفت آتش شد.

استفاده از درب های ضد حریق

یکی دیگر از عواملی که در کنترل و عدم گسترش حریق بسیار مناسب است، درب های ضد حریق هستند. چرا که به کمک این درب ها می توان آثار مخرب حاصل از آتش سوزی را به حداقل رساند و مانع از ایجاد ضررهای مالی و جانی شد. درب های ضد حریق انواع مختلفی دارند و براساس آن حداقل 20 دقیقه و حداکثر 90 دقیقه در مقابل آتش سوزی مقاومت می کنند.

مجهز بودن ساختمان ها به اسپرینکلر

اسپرینکلر در ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری و صنعتی کاربرد بسیار زیادی دارد. این دستگاه به طور اتومات می تواند آتش را خاموش کند. اسپرینکلر به صورت یک شبکه شاخه ای است که در زیر سقف اجرا می شود و چندین آب فشان در شاخه های خود دارد. هر یک از آن آب فشان ها خود دارای سنسور حرارتی هستند. هنگام ایجاد حریق حباب های شیشه ای اسپرینکلر در اثر افزایش حرارت منبسط شده و در نتیجه می ترکد و آب فشان باز می شود و شروع به آب پاشی می کند. پس از اطفای حریق این حباب ها باید تعویض شوند.

 

برای تهیه تجهیزات آتش نشانی می توانید از طریق روش های زیر با گروه صنعتی آژمان تماس بگیرید:

۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲              ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸

۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴               ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴

ایمیل  info@azhmanfireco.ir