اقدامات زمان وقوع آتش سوزی

اقدامات زمان وقوع آتش سوزی کدامند؟

آتش سوزی یکی از اتفاقات تلخ و در عین حال خطرناکی است که ممکن است همه ما تجربه کنیم. کسب اطلاعات و بالا بردن آگاهی می تواند به ما در جلوگیری از اتفاقات ناگوار در آینده کمک زیادی کند. یکی از سوالاتی که در این زمینه پیش می آید این است که در هنگام وقوع آتش سوزی چه باید کرد؟ چه کارهایی را انجام دهیم تا آتش بیشتر نشود؟ و چه کارهایی را نباید انجام دهیم؟ ما در این مطلب قصد داریم بپردازیم به این که مهم ترین اقدامات زمان وقوع آتش سوزی کدامند. چنانچه شما از جمله افرادی هستید که هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارید، در ادامه همراه ما باشید.

مهمترین اقدامات زمان وقوع آتش سوزی

شاید افرادی را دیده باشید که با دیدن یک آتش کوچک کنترل خود را از دست می دهند و شاید دست به اقداماتی بزنند که در کمتر شدن و خاموش شدن آتش تاثیری نداشته باشد. مهمترین اقدام در زمان وقوع آتش سوزی، حفظ آرامش خودتان است. باید بتوانید خودتان را کنترل کنید تا تصمیم درست و عقلانی بگیرید. جالب است بدانید بسیاری از آتش سوزی هایی که در منازل اتفاق می افتد، در ابتدا بسیار کم و کوچک هستند و در صورت داشتن مهارت افراد می توانند به راحتی خاموش شوند. اما اغلب به دلیل نداشتن اطلاعات، نبود تجهیزات ابتدایی مهار آتش و یا عدم حفظ خونسردی افراد، آتش زبانه می کشد و بیشتر می شود.

مهم ترین اقدامات زمان وقوع آتش سوزی

بنابراین حفظ خونسردی مهمترین اقدام در مواقع آتش سوزی است. بعد از آن بهتر است در اولین فرصت با آتش نشانی تماس بگیرید. شاید برخی افراد موفق شوند آتش را خاموش کنند اما حضور آتش نشان ها حتی بعد از خاموش شدن آتش نیز ضروری است تا دلایل بروز این اتفاق بررسی شده و از بروز دوباره آن جلوگیری شود. معمولا تیم آتش نشانی در کمترین زمان ممکن خود را به محل حادثه می رسانند اما تا زمان رسیدن آن ها شما می توانید اقدامات مهم و سرنوشت سازی را انجام دهید که در ادامه به توضیح هر کدام از آن ها خواهیم پرداخت.

خاموش کردن آتش

اگر مهارت لازم برای خاموش کردن آتش را دارید و یا منبع آتش سوزی را پیدا کردید، می توانید در اطفاء حریق نقش اساسی داشته باشید. به طور کلی بهتر است بدانید مثلث آتش دارای سه ضلع گرما، اکسیژن و ماده سوختنی است. برای خاموش کردن آن باید یکی از این سه ضلع را از بین ببرید. مثلا زمانی که آتش کمی بر روی اجاق گاز خانه ایجاد شد، می توانید با بستن شیر گاز و قرار دادن یک حوله خیس بر روی آن آتش را خاموش کنید.

در مواقع شدید تر می توانید از کپسول های آتش نشانی استفاده کنید. البته باید از قبل طرز استفاده از آن ها را آموخته باشید. امروزه بسیاری از ساختمان ها از تجهیزات اطفاء حریق مانند فایر فاکس ها، لوله کشی و شیلنگ های مخصوص برای مهار آتش برخوردار هستند اما متاسفانه درصد کمی از مردم طرز استفاده از آن ها را در مواقع ضروری آموخته اند.

 بنابراین بهتر است قبل از وقوع حادثه به فکر یاد گرفتن طرز استفاده از  تجهیزات اطفا حریق باشید. برای خاموش کردن آتش باید به نوع موادی که در حال سوختن هستند، توجه کنید. مثلا در هنگام سوختن مواد نفتی و حلال ها نباید به هیچ عنوان از آب استفاده کرد. همچنین در مواقع آتش سوزی اتصالات و دستگاه های برقی نیز استفاده از آب بسیار خطرناک خواهد بود.

فرار کردن و ترک محل آتش سوزی

در مواقعی که آتش سوزی شدید باشد تا زمانی که آسیبی به جسمتان وارد نشده، بهتر است از محل آتش سوزی فرار کنید. فرار کردن و رد شدن از میان شعله های آتش هم راه خود را دارد. باید خود را از زیر شعله های آتش رد کنید. برای این کار بهتر است سینه خیز بروید. به دلیل این که گاز ها و دود های ناشی از آتش سوزی باعث خفگی، سرگیجه و به هم ریختن تعادل شما می شوند.

فرار کردن و ترک محل آتش سوزی

دود ها در بالای آتش قرار دارند. بنابراین با قرار گرفتن در زیر آتش می توان دود کمتری استنشاق کرد. برای فرار کردن باید محل خروجی را پیدا کنید. اگر محیط برایتان آشنا نیست، بهتر است امتداد دیوار ها را دنبال کنید تا به درب خروجی برسید. هنگام باز کردن در به داغ بودن یا نبودن دستگیره ها توجه کنید.

 زمانی که دستگیره ها داغ هستند احتمال سرایت آتش به سایر مناطق محل مورد نظر وجود دارد. اگر در محل آتش سوزی گرفتار شدید و راه فرار ندارید، باید به دنبال پنجره باشید. از طریق پنجره می توانید به افرادی که در بیرون از ساختمان هستند اطلاع دهید که در آن اتاق گیر افتاده اید.

نجات جان افراد گیر افتاده در آتش 

چنانچه راه خروج از آتش را پیدا کردید و توانایی بدنی لازم برای نجات جان دیگران را دارید، می توانید این کار را انجام دهید. البته در زمان وقوع آتش سوزی های بسیار بزرگ، تنها کسانی که آموزش دیده و حرفه ای هستند می توانند جان دیگران را نجات دهند. برای اینکه تا حدودی بتوانید در این کار موفق باشید، بهتر است ابتدا به حفاظت شخصی خود بپردازید. دستمالی را خیس کرده و روی دهان و بینی خود قرار دهید تا دود وارد مجاری تنفسی شما نشود. بهتر است ابتدا به نجات جان سالمندان و کودکان بپردازید.

قطع کردن جریان برق

یکی دیگر از کارهای مهمی که می توانید در زمان وقوع حادثه انجام دهید، این است که جریان برق را قطع کنید. با قطع کردن جریان برق تهویه ها دیگر کار نمی کنند و اکسیژن که یکی از ضلع های مثلث آتش است، دیگر وجود نخواهد داشت. از طرفی وسایلی مانند آسانسور از کار می افتند و باعث می شود افرادی که اطلاعات لازم را ندارند در این مواقع از آسانسور استفاده نکنند.

به خاطر داشته باشید تمامی این راهکار ها را می توانید زمانی به درستی انجام دهید که شرط اول را رعایت کرده باشید. شرط اول برای برخورد درست در مواقع آتش سوزی، حفظ خونسردی و آرامش است. چنانچه در این کار موفق باشید می توانید هم جان خود و هم جان اطرافیان خود را نجات داده و به آتش نشانان کمک زیادی کنید.

برای تهیه تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق می توانید از طریق روش های زیر با گروه صنعتی آژمان تماس بگیرید:

۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲              ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸

۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴               ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴

ایمیل  info@azhmanfire.ir