پیشگیری از خطر آتش سوزی مغازه

راه های پیشگیری از خطر آتش سوزی مغازه

آتش سوزی از جمله حوادث بسیار خطرناکی است که در صورت عدم رعایت نکات ایمنی و پیشگیرانه در خانه و محل کار ممکن است برای هر ساختمانی این اتفاق رخ دهد. بنابراین باید تمهیدات لازم برای مقابله با آتش سوزی و پیشگیری از این حادثه را در نظر گرفت. به خصوص اگر مغازه یا مجتمع های بزرگ تجاری باشد. چرا که در صورت بروز آتش سوزی در طبقات بالا نمی توان به هیچ عنوان مانع از گسترش آتش سوزی شد و با گذشت دقایقی، کل ساختمان، مغازه، انبار و غیره با آتش نابود خواهد شد. در این مطلب قصد داریم راه های پیشگیری از خطر آتش سوزی مغازه و انبار به شما ارائه دهیم. بنابراین اگر می خواهید از خطر حریق در چنین مکان هایی دور بمانید پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب ما را همراهی کنید.

اهمیت و ضرورت ایمنی در مغازه 

شما نمی توانید پیش بینی کنید که قرار است چه اتفاقی و در چه زمانی در محل کار شما رخ خواهد داد. اما می توانید اقداماتی را انجام دهید و تمهیداتی را فراهم کنید تا جان خود و کارکنان خود را نجات دهید. همچنین خسارات مالی را هم به حداقل برسانید. برای این کار شما نیاز به یک برنامه ایمنی و آموزشی برای پیشگیری از آتش سوزی دارید که ممکن است در وهله اول این برنامه ها برای شما سخت به نظر برسد. اما باید گفت ایمنی در برابر آتش در هر مغازه و محل کاری آن چنان اهمیتی دارد که به عنوان یک صاحب کسب و کار، شما در برابر جان خود و کارکنانتان و همچنین مال و اموالتان مسئولیت سنگینی بر عهده دارید.

راه های جلوگیری از خطر آتش سوزی در مغازه

ارزیابی خطر آتش سوزی در مغازه

مهم نیست چه شغلی دارید و چند نفر در نزد شما مشغول به کار هستند، ارزیابی خطر آتش سوزی همیشه باید توسط شخص مسئول انجام گیرد. برای انجام ارزیابی باید اقدامات زیر را انجام دهید:

  • خطرات احتمالی آتش سوزی را شناسایی کنید و هر آن چیزی که در مغازه شما خطر آتش سوزی را دو چندان می کند، یادداشت کنید.
  • افراد و کارکنانی که بیشتر در معرض آتش سوزی هستند را شناسایی کنید.
  • پس از ارزیابی خطرهای احتمالی، آن ها را کاهش دهید یا حذف کنید.
  • یک برنامه اضطراری برای احتمال وقوع آتش سوزی طراحی کنید و آن را به کارکنان ارائه دهید.
  • ارزیابی خطر آتش سوزی باید مرتبا انجام شود و تمام یافته ها باید هر چند وقت بروزرسانی شوند.

تمامی این ارزیابی ها باید توسط شخصی که در برابر ایمنی افراد مسئول است، انجام دهد. بسته به نوع کسب و کار و شرایط محل کار برنامه های مختلفی وجود دارد که افراد می توانند برای مبانی کلی از این لیست استفاده کنند. در حین ارزیابی هم باید مواردی همچون مسیرهای خروجی اضطراری، سیستم های اعلام و اطفا حریق، اخطار آتش نشانی و تجهیزات مناسب هم در نظر گرفته شود که به درستی انجام شده باشند.

راه های پیشگیری از خطر آتش سوزی مغازه

نکاتی که برای پیشگیری از آتش سوزی محل کار به افراد ارائه داده می شود، بسته به نوع کسب کار، متفاوت خواهد بود. درست است که صاحب کسب و کار و شخص مسئول، اصلی ترین فرد در تصمیم گیری برای تامین ایمنی در محیط کار است؛ اما همه افرادی که در یک محیط کار می کنند، باید آگاهی کامل در مورد ایمنی و اقدامات پیشگیرانه داشته باشند تا بتوانند با تلاش خود مغازه را از آتش سوزی نجات دهند. در ادامه چند مورد از مهم ترین راهکارهای پیشگیری از آتش سوزی در محل کار را به شما ارائه می دهیم.

خاموش کردن تمام وسایل برقی در پایان کار

قطعا همه ما می دانیم لوازم برقی می توانند به راحتی بیش از اندازه گرم شوند و یا دچار اختلال شوند و یک آتش سوزی بزرگ راه بیاندازند. بنابراین در پایان روز و اتمام کار زمانی که می خواهید مغازه را تعطیل کنید، از خاموش بودن تمام وسایل برقی اطمینان پیدا کنید. اگر لوازمی مانند یخچال و یا دستگاه های خاصی وجود دارند که باید همیشه به برق وصل باشند، اطمینان پیدا کنید که محافظ آن ها فعال است.

توزیع مدارهای الکتریکی براساس میزان مصرف

اگر از مدارهای الکتریکی با بیش از ظرفیتی که برای آن گزارش شده، استفاده کنید، باعث می شود تا فیوز بیش از حد گرم شده و منفجر شود و یک فاجعه بزرگ آتش سوزی رخ دهد.

فضاهای حاوی مواد قابل اشتعال

خلوت کردن فضاهای حاوی مواد اشتعال زا 

اطمینان یابید تمام عواملی که می توانند به راحتی آتش سوزی ایجاد کنند، مانند کاغذ یا زباله های اشتعال زا از محل کار دور هستند و منطقه عاری از درهم ریختگی و تراکم مواد اشتعال زا است.

برطرف کردن نقض و مشکل در شبکه های الکتریکی

یکی از عمده دلایل آتش سوزی در اغلب مغازه ها، گسل های الکتریکی است. بنابراین این که همه افراد در محل کار مواظب هر گونه نقص الکتریکی باشند، از اهمیت فوق العاده زیادی برخوردار است. در صورت مشاهده باید سریعا آن را به مسئول خود گزارش دهند تا سیم های برق آسیب دیده، فورا تعویض شوند.

همیشه به دستگاه ها و ماشین آلاتی که در محل کار وجود دارد، دقت کنید. به گرمای بیش از حد و همچنین جرقه های اصطکاک در دستگاه ها دقت کنید و اطمینان پیدا کنید که ماشین ها همیشه به درستی و مرتبا ارزیابی و بررسی می شوند و در نگهداری آن ها مشکل و نقصی وجود ندارد.

دسترسی آسان به پنل های کنترل الکتریکی

همیشه این اطمینان را داشته باشید که هیچ مانعی به طور مستقیم در جلوی تابلوهای کنترل الکتریکی قرار نمی گیرد و شما در مواقع لزوم و بروز شرایط اضطراری امکان دسترسی آسان به سیستم را دارید.

آگاهی از مواد شیمیایی موجود در محل کار 

اگر از مواد شیمیایی خاصی در محل کار استفاده می شود، همه افراد و کارکنان باید از وجود آن اطلاع داشته باشند. روی آن هم باید برچسب مخصوص وجود داشته باشد و در طبقه خاصی دسته بندی شوند تا احتمال بروز آتش سوزی کاهش یابد.

نگهداری از کپسول های اطفا حریق

فرقی نمی کند صاحب چه نوع کسب و کاری باشید و چه مغازه ای داشته باشید، یکی از مهم ترین مواردی که باید رعایت کنید، نگهداری از کپسول های خاموش کننده آتش با تعداد و سایز مناسب است که باید در مکان های صحیح هم نصب شده باشند. همه افرادی که در محل کار مشغول فعالیت هستند باید مکان نگهداری تجهزات اطفا حریق و از جمله کپسول آتش نشانی را بدانند و از نحوه استفاده آن آگاهی کامل داشته باشند.

برای تهیه تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق می توانید از طریق روش های زیر با گروه صنعتی آژمان تماس بگیرید:

۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲              ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸

۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴               ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴

ایمیل  info@azhmanfire.ir