مخزن آب آتش نشانی

مخزن آب آتش نشانی: محاسبه ذخیره آب مخزن آتش نشانی

قطعا همان طور که می دانید آب به عنوان یکی از عناصر اصلی و کلیدی در خاموش کردن آتش و جزئی از تجهیزات آتش نشانی است. بنابراین تامین کردن آب مورد نیاز باید در راس عملیات و سیستم های اطفا حریق اتوماتیک و دستی قرار بگیرد. در غیر این صورت در چنین مواقعی سایر تجهیزات اطفا حریق مانند اسپرینکلرها و جعبه آتش نشانی بلااستفاده خواهند شد. در این مطلب قصد داریم اطلاعات مهمی در مورد منبع ذخیره آب برای آتش نشانی به شما ارائه دهیم. سپس بگوییم که چگونه و با چه فرمولی می توانید به محاسبه حجم و گنجایش مخزن آب آتش نشانی بپردازید. با ما همراه باشید.

مخازن ذخیره آب آتش نشانی چیست؟

کارکرد این مخازن بسیار ساده و راحت است و نیازی به تجهیزات و دستگاه های خاصی ندارد. این مخازن دارای یک ورودی هستند که می توانند به مسیر ورودی آب شهری وصل شوند. در سمت دیگر مخزن یک خروجی وجود دارد که به ورودی سیستم لوله کشی اطفا حریق متصل می شود. این خروجی می تواند سیستم اطفا حریق را در مواقع مورد نیاز فعال کند. مخازن ذخیره آب آتش نشانی در ابعاد متفاوتی ساخته می شوند و انواع مختلفی دارد. این مخازن از نظر شکل ظاهری به دو گروه استوانه ای و مکعب مستطیلی تقسیم بندی می شوند.

مخزن آب آتش نشانی چیست؟

بهترین مخزن ذخیره آب آتش نشانی

معمولا کارشناسان آتش نشانی توصیه می کنند برای تهیه این مخازن، مدلی را انتخاب کنید که جنس بدنه آن گالوانیزه گرم باشد. ضمنا تمام جوشکاری های آن هم باید دقیق و با کیفیت انجام شده باشد. در مرحله پایانی هم باید نظارت کامل روی کیفیت مخزن صورت بگیرد. همچنین این مخازن باید آزمون و خطا شوند تا بتوان از صحت سالم بودن آن اطمینان پیدا کرد.

ضخامت ورق مخازن ذخیره آب آتش نشانی معمولا با توجه به آزمایشاتی که روی آن انجام می شود، انتخاب خواهد شد. اما اگر مخزنی از گالوانیزه گرم تهیه شده باشد، مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی دارد. این مخزن می تواند گزینه خوبی برای این مخازن باشد.

انواع مخازن ذخیره آب آتش نشانی از نظر جنس بدنه

به طور کلی مخازن ذخیره آب آتش نشانی از نظر جنس بدنه انواع مختلفی دارند که شامل بدنه فلزی، بتنی، پلی اتیلن و فایبرگلاس می شود. مخازن پلاستیکی که معمولا جنس آن پلی اتیلنی یا فایبرگلاسی است، در سال های اخیر جز رایج ترین مخازن شناخته شده اند. علت انتخاب این مخازن این است که قیمت مناسب تر و اقتصادی تری دارند و نگهداری از آن مقرون به صرفه تر از مخازن بتنی و فلزی است.

البته علاوه بر قیمت مناسب این مخازن، انعطاف پذیری مخازن پلی اتیلن بیشتر از فایبر گلاس است و استفاده از آن ها نیاز به زیرسازی خاصی ندارد. همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم مخازن گالوانیزه یکی از بهترین انواع مخازن هستند که نقاط قوت بسیار زیادی دارند اما در کل چون نصب مخازن پلی اتیلن راحت تر است، بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

ظرفیت مخازن ذخیره آب آتش نشانی باید چقدر باشد؟

این ظرفیت در مخزن آتش نشانی در واقع نشان دهنده مقدار آبی است که در مخزن تا زیر شناور قرار می گیرد. ظرفیت منبع این مخزن ها از 2000 لیتر شروع می شود و به 50000 لیتر می رسد. این که شما باید برای ساختمان کدام یک از این منابع را تهیه کنید و یا این که ساختمان شما در زمان آتش سوزی به چه میزان آب نیاز دارد، بستگی به نظر کارشناس آتش نشانی دارد.

اما در کل می توان با استفاده از فرمول خاصی میزان حجم این منبع را تشخیص داد. در ادامه نحوه محاسبه حجم مخزن ذخیره آب آتش نشانی را به طور کامل برای شما توضیح می دهیم.

محاسبه مخزن ذخیره آب آتش نشانی

چگونه می توان حجم مخزن ذخیره آب آتش نشانی را محاسبه کرد؟

اولین کاری که باید برای محاسبه حجم مخزن ذخیره آب آتش نشانی انجام دهید این است که میزان دبی موتور پمپاژ آب را به طور دقیق اندازه گیری کنید. به طور معمول دبی پمپاژ عددی بین 2000 تا 50000 لیتر برای هر یک از پمپ ها است. برای اطلاع از این عدد می توانید اطلاعاتی که روی بدنه پمپ درج شده را مطالعه کنید. برای محاسبه حجم مخزن ذخیره آب آتش نشانی بر حسب گالن، باید دبی موتور پمپاژ آب را در تعداد جعبه های آتش نشانی هر یک از واحد آپارتمانی ضرب کنید.

به عنوان مثال فرض کنید که دبی موتور پمپاژ آب ساختمان شما عدد 50  GMP(Gallons Per Minute) است. این عدد باید در n تعداد جعبه آتش نشانی در ساختمان ضرب شود. در این صورت حجم مورد نیاز برای ذخیره آب در این مخازن به دست خواهد آمد. علت ضرب کردن این عدد در تعداد جعبه های آتش نشانی این است که هنگام آتش سوزی تمامی این جعبه ها باید به طور همزمان به مخزن ذخیره آب آتش نشانی متصل شود.

نحوه انتخاب حجم منبع ذخیره آب

سوالی که ممکن است برای افرادی زیادی پیش بیاید این است که حجم مخزن ذخیره آب آتش نشانی چیست؟ و ما باید برای ساختمان خود چند عدد منبع تهیه کنیم؟ در قسمت قبل به این موضوع اشاره کردیم که حجم مخزن همان مقدار آبی است که از محل خروجی مخزن تا قسمت زیرین ورودی قرار می گیرد.

با توجه به این موضوع که حجم آب ذخیره شده برای آتش نشانی اهمیت بسیار زیادی دارد. پیشنهاد می کنیم برای این که فشار زیادی به یک مخزن در حجم بالا وارد نشود، از چند مخزن در حجم های پایین تر در یک ساختمان استفاده کنید.

علت این موضوع این است که مقدار دبی آتش نشانی بسته به میزان خطر آتش سوزی در هر منطقه متغیر خواهد بود. این عدد برای مناطقی که پر خطرتر هستند، 20 لیتر بر ثانیه است. برای مناطقی که خطر آتش سوزی در آن ها کمتر است هم 10 لیتر بر ثانیه است.

در مناطقی هم که خطر آتش سوزی بسیار کم است، این عدد 7 لیتر بر ثانیه در نظر گرفته می شود. طبق استانداردهای NFPA هم هر مخزن آتش نشانی باید بتواند در مدت زمان حداقل 30 دقیقه به مهار آتش بپردازد. به همین دلیل است که تاکید می کنیم به جای خرید یک منبع بسیار بزرگ با حجم بالا از چند منبع با حجم متوسط در ساختمان استفاده کنید. خرید و نصب مخازن ذخیره آب آتش نشانی باید حتما با توجه به پارامترهایی همچون محل نصب مخزن، حجم آب و غیره انجام شود.