انواع پمپ آتش نشانی

انواع پمپ آتش نشانی و مولفه های مهم در کارکرد آنها

پمپ آتش نشانی وسیله ای است که برای مقابله با افت فشار در ساختمان های بلند به هنگام عملیات اطفا حریق استفاده می شود. در ادامه می خواهیم با انواع پمپ آتش نشانی، محل نصب و مولفه های مهم در کاربرد این نوع از تجهیزات آتش نشانی آن آشنا شویم.

محل نصب پمپ های آتش نشانی

پمپ های آتش نشانی که در ساختمان باید در جایی نزدیک به مخزن در اتاق پمپ تعبیه بشوند. موضوع مهم این است که پمپ ها باید در سطح زیرین کف مخزن قرار بگیرند. مایع ورودی به لوله ی ورودی پمپ باید طبق نیروی جاذبه از مخزن به پمپ وارد شود. چون ساز و کار پمپ ها به این صورت طراحی شده است که برای دهش ساخته بشوند و مکش قوی در این جا پاسخ گو نیست. به صورت کلی توان ورودی پمپ ها از طریق موتورهای دیزلی، الکتریکی و … صورت می گیرد. طبق قانون اول ترمودینامیک پس از عبور از راندمان های مکانیکی و الکتریکی مختلف، سیستم مورد نظر کار را انجام داده و سپس منجر به پمپاژ مایع می شود. در ادامه با انواع پمپ ها و نحوه عملکردشان بیشتر آشنا می شویم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

مولفه های مهم درکارکرد پمپ ها

یک سری از مولفه ها هستند که در نحوه ی کارکرد پمپ ها موثرند:

هد پمپ

فشار خروجی از پمپ را هد پمپ می گویند. از تقسیم فشار بر چگالی مایع و شتاب گرانش، ارتفاع خروجی از پمپ محاسبه می شود. برای محاسبه هد باید موارد زیر محاسبه شوند و در آخر با یکدیگر جمع شوند:

الف) فشار  مورد نظر جهت غلبه بر نیروی جاذبه ی آب در اثر فاصله ی عمودی پمپ با آخرین مصرف کننده یا همان آخرین لوله ایستاده

  • افت فشار طولی در اثر زبری نسبی لوله
  • حداقل فشار مورد نیاز خود مصرف کننده
  • افت فشار محلی متاثر از عبور مایعات از اتصالات مثل شیرهای مسیر

دبی پمپ

دپب پمپ مقدار حجم مایعاتی است که در مدت زمان معین از درون پمپ، پمپاژ می شود. واحد اندازه گیری آن گالن بر دقیقه است. محاسبه دبی پمپ به شرح زیر است:

  • مساحت لوله ایستاده و اسپرینکلر
  • تعداد لوله ایستاده و اسپرینکلر
  • مساحت مفروض لوله ایستاده و اسپرینکلر

منحنی عملکرد پمپ

این منحنی راهی برای معرفی عملکرد پمپ است. در کاتالوگ های شرکت ها نموداری با محور افقی دبی و محور عمودی هد رسم می شود. این نمودار سایر مشخصات پمپ را هم به نمایش می گذارد. بهترین راندمانی که می توان برای پمپ ها در نظر گرفت و داخل منحنی هم نشان داد، نواحی وسط نمودار است. محل برخورد منحنی محاسبات مفروض با منحنی عملکرد پمپ مورد نظر، نقطه عملکرد است. اگر دبی بسیار کم یا زیاد شود، منحنی در ناحیه کم راندمان قرار می گیرد و این موضوع خطرناک است. موجب آسیب به یاتاقان ها و خیز شفت می شود.

بوستر پمپ

بوستر کلمه ای انگلیسی است. به فارسی بوستر به معنای تقویت کننده است. به منظور افزایش مؤلفه ی هد پمپ ها سری می شوند. یعنی به صورت طبقاتی قرار می گیرند. به منظور افزایش دبی، آن ها را به صورت به موازی قرار می دهند.

عکس

سوئیچ فشار

پمپ ها توسط سنسور فشار کنترل  می شوند. وقتی حریق اتفاق می افتد برای اطفای آن اسپرینکلری فعال می شود و فشار کاهش پیدا  می کند و به پمپ فرمان شروع داده می شود. تنها راهی که آتش نشان می تواند پمپ را خاموش کند، این است که به اتاق پمپ برود و به صورت دستی این کار را انجام بدهد.

پمپ آتش نشانی

انواع پمپ آتش نشانی

پمپ ها  را می توان براساس عملکرد به طور کلی به چند دسته تقسیم کرد:

  • پمپ های حرکتی

این پمپ ها شامل پمپ  های گریز از مرکز یا به قول دیگر سانترفیوژ است. پروانه پمپ به مایع درون پمپ، انرژی جنبشی وارد می کند. این انرژی طبق معادله ی برنولی در اثر عبور از دیفیوزر در آخر منجر به تولید فشار می شود.

  • پمپ های جابجایی مثبت

پمپ های جا به جایی مثبت از طریق وسیله ای که نیروی مثبت اعمال می کند کار می کنند. پمپ های پیستونی و پمپ های دوار از این نوع پمپ ها به شمار می روند.

فهمیدیم که پمپ ها براساس نحوه ی عملکرد به دو دسته تقسیم می شوند. باید بدانید که پمپ های آتش نشانی براساس کارکرد پمپ های حرکتی کار می کنند.  در ادامه به صورت موردی به پمپ های آتش نشانی می پردازیم:

  • پمپ های زمینی

این پمپ ها به جهت فشارهای بالا به ویژه موارد آبرسانی آتش نشانی نصب می شوند. این پمپ  ها توسط شاسی که به جنس چدن است، به زمین متصل می شوند. این پمپ ها منحنی عملکرد نسبتاً تیزی دارند.

  • جوکی پمپ

به این پمپ ها، پمپ های پیشرو نیز می گویند. این پمپ ها در کنار پمپ اصلی در موارد آتش نشانی استفاده می شود. جوکی پمپ نسبتا دبی بسیار کمتری داشته و هِدی برابر سایر پمپ ها دارد به همین خاطر منحنی عملکرد آن شدیداً تیز است. این پمپ ها وارد مدار می شوند و منجر می شوند که پمپ اصلی به علت نشتی ها یا مصارف کم، روشن و خاموش نشود.

  • پمپ های دور متغیر

این پمپ ها در موارد آبرسانی استفاده می شوند و در جلوگیری از پدیده ی ضربه ی قوچ، آمپر نکشیدن اولیه پمپ و طول عمر بیشتر پمپ ها موثر واقع می شوند.

  • پمپ های دور ثابت

در طی روند آتش نشانی از این نوع پمپ ها نیز تحت شرایط خاصی استفاده می شود. به این صورت که باید تجهیزات الکتریکی خاص با دبی های بسیار بالا استفاده شوند.

کاویتاسیون چیست ؟

کاویتاسیون چیست؟

با پمپ های آتش نشانی و مؤلفه هایش آشنا شدید. اما باید توجه داشت که مواردی می تواند موجب آسیب شدید و اختلال در عملکرد انواع پمپ آتش نشانی شود. کاویتاسیون یکی از آن پدیده هاست که این خرابی ها را به بار می آورد. در پدیده کاویتاسیون حباب هوا در پمپ ایجاد می شود و می تواند با نیروی بسیار زیادی که دارد موجب آسیب و اختلال شدید در عملکرد پمپ شود. علل ایجاد این پدیده:

  • مکش حباب هوا (کاویتاسیون گازی)
  • فشار کم در مکش (دمای زیاد در مکش)
  • جریان متلاطم آب در مکش ناشی از صافی یا زانویی های متعدد(کاویتاسیون توربولنس)
  • مباحث هیدرودینامیک پروانه پمپ یا حلزونی
  • یا مسدود بودن رانش پمپ

این ها عللی بودند که باعث خرابی و ایجاد اختلال در پمپ های آتش نشانی می شوند.

خرید پمپ آتش نشانی

برای خرید انواع تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق از جمله بوستر پمپ می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲              ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸

۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴               ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴

ایمیل  info@azhmanfire.ir