تفاوت پمپ و بوستر پمپ آتش نشانی

تفاوت پمپ و بوستر پمپ آتش نشانی در چیست؟

در تمامی ساختمان ها، رعایت نکات ایمنی جزو اصلی ترین نکات ساخت و ساز به شمار می رود. از این رو از تجهیزاتی استفاده خواهد شد تا ضریب ایمنی را در چنین سازه هایی افزایش دهد. از جمله مهمترین این لوازم و تجهیزات می توان به پمپ و بوستر پمپ آتش نشانی اشاره کرد. طبق قوانین پیاده سازی و اجرای پمپ و بوستر پمپ آتش نشانی در تمامی ساختمان ها ضروری است. اما آیا می دانید که تفاوت پمپ و بوستر پمپ آتش نشانی چیست؟ برای آشنا شدن با تفاوت این تجهیزات تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آشنایی با پمپ و بوستر پمپ آتش نشانی

پیش از اینکه به صورت کامل در خصوص تفاوت پمپ و بوستر پمپ آتش نشانی صحبت کنیم، لازم است تا با این تجهیزات آتش نشانی بیشتر آشنا شوید. از این رو در این قسمت به معرفی پمپ و بوستر پمپ آتش نشانی می پردازیم:

  • پمپ آتش نشانی

پمپ های آتش نشانی تجهیزات و لوازمی هستند که می توان از آن برای افزایش جریان آب در ساختمان ها استفاده کرد. امروزه پمپ های آتش نشانی بسیار متنوعی در بازار وجود دارد که می توان از آن ها بهره برد. این تجهیزات زمانی کاربرد پیدا می کنند که فشار آب جهت فعال کردن اسپرینکلرها کافی نباشد و یا انشعاب مورد نیاز، تعبیه نشده باشد. بدین صورت پمپ های آتش نشانی می توانند یا جهت افزایش جریان آب برای فعال کردن اسپرینکلرها مورد استفاده قرار بگیرند و یا برای تامین آب به یک مخزن متصل گردند.

پمپ آتش نشانی

در هر دو صورت، هدف نهایی، تامین آب و فشار مورد نیاز برای مقابله با آتش سوزی خواهد بود. پمپ های آتش نشانی یا به صورت دیزلی و یا به صورت الکتریکی طراحی می شوند. از مهمترین انواع این مدل از پمپ ها می توان به پمپ های آتش نشانی عمودی خطی، عمودی توربینی، سانتریفیوژ افقی و دو مکشه اشاره کرد.

  • بوستر پمپ آتش نشانی

برای درک تفاوت پمپ و بوستر پمپ آتش نشانی، نوبت به معرفی بوستر پمپ ها رسیده است. بوستر پمپ های آتش نشانی تجهیزاتی هستند که از اتصال دو و یا چند پمپ تولید می شوند. در زمان طراحی بوستر پمپ های آتش نشانی، پمپ های موجود را به صورت موازی به یکدیگر متصل می کنند. بدین صورت می توانند باعث افزایش فشار آب و تامین دبی مورد نیاز در سیستم شوند. به کمک بوستر پمپ های آتش نشانی می توان با کمترین میزان انرژی، بیشترین راندمان کارایی را دریافت کرد.

هر زمان که در ساختمان ها، برج ها و یا مجتمع های مسکونی، تجاری و یا اداری، فشار و جریان آب به میزان لازم نباشد، استفاده از بوستر پمپ های آتش نشانی، ضرورت بالاتری پیدا می کند. به کمک این تجهیزات می توان به سادگی فشار ورودی جریان آب را به میزان دلخواه و مشخص افزایش داد. اما در صورتی که دبی آب به میزان کافی نباشد، باید در کنار بوستر پمپ های آتش نشانی، از مخازن آب نیز استفاده کرد. از مهمترین انواع بوستر پمپ های آتش نشانی موجود، می توان به بوستر پمپ های دور ثابت و دور متغیر اشاره کرد.

 

 

مزایای استفاده از پمپ و بوستر پمپ آتش نشانی

فارغ از تفاوت پمپ و بوستر پمپ آتش نشانی، هر دو این تجهیزات می توانند مزایایی بسیار مهم به همراه داشته باشند. هر چند که تفاوت پمپ و بوستر پمپ آتش نشانی موجب شده تا مزایای یکی از آن ها، بر دیگری غلبه کند. با این وجود اجازه دهید تا کمی بیشتر در خصوص مزایای این تجهیزات صحبت کنیم. در وهله اول این تجهیزات به عنوان تجهیزات اطفاء حریق شناخته می شوند. بدین صورت در زمان آتش سوزی می توانند از شروع و یا گسترش آن جلوگیری کنند.

از سوی دیگر، با افزایش فشار و پمپاژ آب، امکان رساندن آن به ارتفاع نیز وجود دارد. بدین صورت حتی اگر فشار و یا دبی آب شهری برای مقابله با آتش سوزی بالا نباشد، می توان به کمک پمپ و بوستر پمپ آتش نشانی از بروز خسارات مختلف جلوگیری کرد.

تفاوت پمپ و بوستر پمپ آتش نشانی

حال که به صورت کامل با این دو محصول آشنا شدید، زمان آن رسیده است تا در خصوص تفاوت پمپ و بوستر پمپ آتش نشانی صحبت کنیم. شباهت این دو تجهیزات در این است که امکان تامین حجم و فشار آب مورد نیاز را برای مقابله با آتش سوزی خواهند داشت. پمپ ها قادر هستند تا جریان آب را برای منازل مختلف محیا کنند. اما باید بدانید که قدرت این پمپ ها پایین تر از آن چیزی است که فکرش را می کنید. از این رو استفاده کردن از پمپ آتش نشانی برای مقابله با آتش سوزی، تنها در واحدهای کوچک و یا ویلاها کاربرد خواهد داشت.

فرق پمپ و بوستر پمپ آتش نشانی

اگر قصد داشته باشیم تا جریان آب و فشار را برای ساختمان های چند طبقه و بلند افزایش دهیم، لازم است تا از بوستر پمپ های آتش نشانی استفاده کنیم. از سوی دیگر، پمپ ها تنها قادر خواهند بود تا فشار آب را در طبقات پایینی افزایش دهند. در حالی که در طبقات بالایی، همچنان با کمبود فشار روبرو هستیم. همین امر می تواند باعث وارد شدن فشار و ایجاد ضربه به دستگاه ها و تجهیزات آتش نشانی شده و به آن ها آسیب وارد کند.  پس تفاوت پمپ و بوستر پمپ آتش نشانی در این است که قدرت تامین فشار و حجم آب مورد نیاز برای مقابله با آتش سوزی در بوستر پمپ ها بیشتر بوده و باید از آن ها در ساختمان های بزرگ و بلند استفاده کرد.

تفاوت قیمت پمپ و بوستر پمپ آتش نشانی

در کنار تفاوت موجود در کارایی پمپ و بوستر پمپ آتش نشانی، قیمت این دو تجهیزات نیز با یکدیگر تفاوت هایی دارد. از آن جایی که بوستر پمپ های آتش نشانی از چند پمپ متصل به یکدیگر تشکیل شده اند، هزینه تولید بیشتری در مقایسه با پمپ های آتش نشانی خواهند داشت. از سوی دیگر باید اشاره کرد که نصب چنین تجهیزاتی نیز در مقایسه با پمپ های آتش نشانی پیچیده تر بوده و گران تر خواهد شد. با این وجود، برای اطلاع دقیق از قیمت پمپ و بوستر پمپ آتش نشانی، نیاز است تا به نوع، برند سازنده و ویژگی های موجود در هر کدام از این تجهیزات توجه کرد.

جهت سفارش انواع تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق از جمله لوله و اتصالات آتش نشانی، می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲              ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸

۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴               ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴

ایمیل  info@azhmanfire.ir