سیستم اطفا گازی

مزایای استفاده از سیستم اطفا گازی و انواع آن

سیستم اطفاء حریق انواع گوناگونی دارد. معمولا برای افزایش امنیت ساختمان ها از انواع مختلف سیستم اطفاء حریق استفاده می شود. بسته به میزان حساسیت شرایط و نوع کاربری محیط می توان از انواع سیستم اطفاء گازی، آبی یا فومی استفاده کرد. معمولا در سیستم اطفا گازی از گازهایی همچون CO2، IG و FM200 استفاده می شود. این گازها هر کدام به شیوه ای خاص سبب خاموشی آتش در محل می شوند. در این مطلب قصد داریم به جزئیات بیشتری درباره سیستم اطفاء گازی که جزئی از تجهیزات آتش نشانی است بپردازیم.

سیستم اطفاء گازی

یکی از انواع سیستم مخصوص برای خاموش کردن و یا کنترل حریق، سیستم اطفاء گازی است. عملکرد این سیستم معمولا به این صورت است که با آزاد کردن مقادیر مشخصی گاز در محیط، حریق را کنترل و مهار می کند. گازی که معمولا از طریق این سیستم در محیط منتشر می شود گاز پاک و بدون اثر است. از نشانه ها و مشخصات عوامل گازی موجود در این سیستم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بدون بو
  • بدون رنگ
  • به شکل مایع فشرده شده داخل سیلندرهای خاصی نگهداری می شوند.
  • نارسانای جریان الکتریسیته هستند.

انواع سیستم اطفا گازی

معمولا در شرایطی که خاموش کردن حریق با سیستم اطفاء آبی و فومی امکان پذیر نیست و یا آسیبی به محیط وارد می شود، از سیستم اطفاء گازی استفاده می شود. از جمله این مکان ها می توان به موزه ها، انبارهای دارو، انبارهای نگهداری از وسایل پزشکی، خزانه بانک، اماکن نگهداری از مایعات قابل اشتعال و… اشاره کرد.

انواع سیستم اطفاء گازی

سیستم های اطفاء گازی بر اساس روش ساخت و نوع عملکرد به دو گروه کلی تقسیم می شوند. این دو گروه به شرح زیر هستند:

  • سیستم اطفاء گازی کربن دی اکسید (CO2)
  • سیستم اطفاء گازی با عوامل پاک

برای آشنایی بیشتر با هر یک از این سیستم ها در ادامه با ما همراه باشید.

سیستم اطفاء گازی کربن دی اکسید (CO2)

یکی از روش های موثر در اطفاء حریق، استفاده از سیستم اطفاء گازی کربن دی اکسید (CO2) است. همانطور که می دانید، اکسیژن، ماده سوختنی و حرارت سه ضلع مثلث آتش به شمار می روند که برای مهار کردن هر کدام می توان از روش های مختلفی استفاده کرد. سیستم اطفاء حریق گازی کربن دی اکسید تمرکز خود را به طور خاص روی عامل اکسیژن می گذارد.

در واقع این سیستم با اثرگذاری روی عامل اکسیژن و کاهش اثرات آن، سعی در اطفاء حریق دارد. با توجه به اینکه این سیستم میزان اکسیژن محیط را کاهش می دهد، نباید از آن در اماکنی استفاده کرد که تردد و رفت و آمد انسان ها زیاد است. در خصوص این روش اطفاء حریق می بایست یک نکته مهم را به خاطر داشته باشید. این روش اثرات مخربی بر روی محیط زیست دارد. به همین جهت اغلب سازمان ها ترجیح می دهند از روش های ایمن تر برای اطفاء حریق استفاده کنند.

سیستم اطفاء حریق گازی با عوامل پاک

این سیستم بر خلاف سیستم گازی کربن دی اکسید، از عوامل پاک همچون گازهای بی خطر استفاده می کند. گازهایی که برای سلامت محیط زیست یا افراد تهدیدی به دنبال ندارند. عوامل پاک شامل سه گروه کلی می شوند که عبارتند از: گازهای بی اثر یا گازهای نجیب، گازهای هالوکربنی و گاز نوک 1230. در ادامه با هر یک از این موارد به طور مجزا آشنا می شویم.

معرفی سیستم اطفاء گازهای نجیب یا بی اثر

این سیستم، خود به گروه های مختلفی تقسیم می شود. هر کدام از انواع سیستم اطفاء گازی نجیب دارای ترکیبات مختلفی از گازهای نیتروژن، کربن دی اکسید و آرگون هستند. برای فعال سازی این سیستم ها نیاز به زمان زیادی است. از انواع سیستم اطفاء گازهای نجیب یا بی اثر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم اطفاء گازی IG01: گاز تشکیل دهنده این سیستم، گاز آرگون است. این سیستم با کاهش سطح اکسیژن اقدام به اطفاء حریق می کند.
  • سیستم اطفاء گازی IG55: ترکیب دو گاز نیتروژن و آرگون به نسبت مساوی منجر به تشکیل این سیستم می شود. این سیستم نیز همانند نوع قبلی با کاهش سطح اکسیژن، حریق را مهار می کند.
  • سیستم اطفاء گازی IG100: این سیستم از گاز نیتروژن تشکیل شده است. با حذف اکسیژن، حریق را خاموش می کند. البته بایستی بدانید که استفاده بیش از حد معمول از این سیستم امکان خفگی را افزایش می دهد.
  • سیستم اطفاء گازی IG541: متشکل از ترکیب گازهای نیتروژن، دی اکسید کربن و آرگون. در این ترکیبات، گاز نیتروژن بیشترین درصد و گاز کربن دی اکسید کمترین درصد را به خود اختصاص می دهند.

سیستم اطفا گازی هالوکربنی

این سیستم در کمتر از 10 ثانیه فعال می شود. در برابر جریان برق عایق بوده و خاصیت سمی ندارد. از انواع سیستم اطفاء گازی هالوکربنی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم اطفاء گاز FM200: این سیستم را با نام HFC-227EA نیز می شناسند. از آن جایی که گاز هالون اثرات مخرب زیست محیطی دارد، معمولا از سیستم اطفاء گازی FM200 به عنوان جایگزین آن استفاده می کنند. این سیستم با ایجاد سرما در محیط باعث اطفاء حریق می شود.
  • سیستم اطفاء گازی HFC-125: این سیستم با کاهش و حذف حرارت موجود در محیط باعث مهار کردن حریق می شود. این گاز رنگ و بویی نداشته و همچنین جریان برق را از خود عبور نمی دهد.

سیستم اطفاء گازی نوک 1230

از مهم ترین خصیصه های این سیستم اطفاء گازی می توان به سازگاری آن با محیط زیست اشاره کرد. در واقع استفاده از آن اثرات زیست محیطی خاصی به دنبال ندارد. این سیستم با حذف و از بین بردن حرارت محیط باعث خاموش شدن حریق می شود.

مزایای استفاده از سیستم اطفاء گازی

از مهم ترین مزایای استفاده از سیستم اطفاء گازی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت بالا در اطفاء حریق
  • عدم وجود پسماند در محیط بعد از عملیات مهار کردن حریق
  • در پایان عملیات مهار کردن حریق، موادی که در کپسول اطفاء حریق باقی مانده اند امکان مصرف مجدد دارند.
  • سیستم اطفاء حریق گازی از نظر طراحی بسیار انعطاف پذیر است.
  • این سیستم از نظر هزینه نصب و راه اندازی نسبت به سیستم های دیگر کم هزینه تر است.
  • گذر زمان باعث نمی شود که گازهای درون کپسول خاصیت خود را از دست دهند.

خرید تجهیزات اطفا حریق

برای خرید انواع تجهیزات اعلان حریق و اطفا حریق می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲              ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸

۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴               ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴

ایمیل  info@azhmanfire.ir