ضوابط معیار عمل بوستر پمپ آتش نشانی

آشنایی با ضوابط معیار عمل بوستر پمپ آتش نشانی

با توجه به رشد روز افزون شهرنشینی و ساخت و ساز، تعداد ساختمان ها و مجتمع های مسکونی، تجاری و صنعتی بسیار زیاد شده است. همین امر موجب شده تا تعداد حوادث و سوانح آتش سوزی نیز رشد قابل توجهی داشته باشند. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی نیاز است تا از تجهیزات آتش نشانی در ساختمان های مختلف استفاده شود. بوستر پمپ آتش نشانی یکی از مهمترین و اصلی ترین قطعات در سیستم افطاء حریق است. برای داشتن بهترین عملکرد نیاز است تا ضوابط معیار عمل بوستر پمپ آتش نشانی رعایت شوند. ما در ادامه به صورت کامل در خصوص ضوابط و استانداردهای مهم این دستگاه ها صحبت می کنیم.

آشنایی با بوستر پمپ های آتش نشانی

بوستر پمپ های آتش نشانی از قطعات و دستگاه هایی هستند که در سیستم اطفاء حریق مورد استفاده قرار می گیرند. به کمک این دستگاه ها می توان به سادگی فشار آب مورد نیاز را تامین کرده و از افت آن جلوگیری به عمل آورد. در هر بوستر پمپ آتش نشانی یک و یا چند الکتروپمپ به کار رفته است که به صورت موازی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. زمانی که در سیستم آب رسانی، افت فشار به وجود بیایید، این الکتروپمپ ها به نوبت روشن شده و باعث افزایش فشار خواهند شد.

 

 

ضوابط معیار عمل بوستر پمپ آتش نشانی تاکید دارد که تمامی تجهیزاتی که در یک بوستر پمپ به کار رفته است، باید بهترین عملکرد خودشان را داشته باشند. از مهمترین قطعات موجود در یک بوستر پمپ آتش نشانی می توان به پمپ اصلی، جوکی پمپ، شیرها، پرشر سوئیچ، کلکتور، فلومتر و … اشاره کرد. امروزه دستورالعمل ها و قوانین جهانی برای عملکرد هرچه بهتر بوستر پمپ های آتش نشانی وجود دارد که توجه به تمامی آن ها برای افزایش ضریب ایمنی، ضروری خواهد بود.

 

ضوابط معیار عمل بوستر پمپ آتش نشانی

استانداردهای مهم بوستر پمپ های آتش نشانی

یک بوستر پمپ آتش نشانی تنها در زمانی می تواند به خوبی بهترین عملکرد خودش را به نمایش بگذارد که تمامی استانداردها و ضوابط معیار عمل را رعایت کند. امروزه استانداردهای جهانی برای نصب و طراحی این دستگاه ها در سیستم اطفاء حریق وجود دارد که ما در این قسمت قصد داریم تا به برخی از مهمترین و اصلی ترین آن ها اشاره کنیم:

  • استاندارد NFPA

NFPA در واقع انجمن ملی آتش نشانی امریکا بوده که استانداردها و ضوابط بسیار سختگیرانه ای را برای بوستر پمپ های آتش نشانی وضع کرده است. رعایت تمامی استانداردهای ارائه شده از سوی این انجمن، الزامی بوده و بر تمامی استانداردهای دیگر، ارجحیت دارد. بدین صورت نیاز است تا برای ایجاد یکپارچگی و هماهنگی هرچه بهتر بین سیستم های مختلف و بوستر پمپ های آتش نشانی، به استاندارد NFPA توجه ویژه ای شود.

  • استاندارد NFPA 20

این استاندارد به صورت ویژه در خصوص انواع بوستر پمپ های آتش نشانی است. تمامی استانداردها و ضوابط مهمی که در خصوص نصب، طراحی و پیاده سازی بوستر پمپ ها در سیستم اطفا حریق وجود دارد، در این استاندارد بیان شده است. این ضوابط شامل عملکرد پمپ ها، موتورهای محرکه آن ها، کنترلرها و اجزای کمکی آن ها خواهد بود.

  • تاییدیه FM

از دیگر ضوابط معیار عمل بوستر پمپ آتش نشانی باید به داشتن تاییدیه FM اشاره کرد. این تاییدیه یک تاییدیه جهانی بوده که در خصوص تمامی سیستم ها و تجهیزات با ریسک بالا است. زمانی که یک بوستر پمپ آتش نشانی دارای تاییدیه FM است، به این معنی است که این محصول در مقایسه با سایر محصولات موجود در بازار، دارای برتری های کیفی بسیار بیشتری است.

معیار عمل بوستر پمپ آتش نشانی

ضوابط معیار عمل بوستر پمپ آتش نشانی

اکنون که با مهمترین استانداردهای بوستر پمپ های آتش نشانی آشنا شدید، زمان آن رسیده است تا اطلاعاتی را در خصوص ضوابط معیار عمل بوستر پمپ آتش نشانی در اختیار شما قرار دهیم. این ضوابط و قوانین می توانند باعث عملکرد بی نقص و بدون مشکل بوستر پمپ های آتش نشانی شوند. از مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ضوابط پمپ و موتور

پمپ هایی که در بوستر پمپ آتش نشانی به کار رفته است باید از نوع سانتریفیوژ بوده و تیپ آن ها نیز خطی، زمینی مکش از ته و یا اسپلیت کیس باشد. همچنین جنس پروانه هایی که در این تجهیزات به کار رفته است، باید از جنس برنج، استیل ضدزنگ و یا برنز باشد. همچنین نیاز است تا توجه ویژه ای به آب بندی پمپ ها شده و آن را به صورت مکانیکی و یا به کمک پکینگ مخصوص انجام داد. نوع موتور به کار رفته در این تجهیزات نیز باید از نوع الکتریکی باشد. تنها در شرایط به خصوصی می توان از موتورهای دیزلی استفاده کرد.

  • ضوابط لوله و اتصالات

سایز لوله ای که در دهانه خروجی بوستر پمپ آتش نشانی قرار گرفته است نباید به صورتی باشد که سرعت از 6 متر بر ثانیه زمانی که دبی برابر با 150 درصد است، بیشتر شود. همچنین سایز لوله ای که در دهانه ورودی قرار گرفته است نیز نباید به گونه ای باشد که سرعت از 4.6 متر بر ثانیه، زمانی که دبی برابر با 150 درصد است، بیشتر شود. لوله و اتصالات به کار رفته نیز باید از نوع آهنی بدون درز و یا مانیسمان باشند. برای این که از ارتعاشات در زمان انتقال مایعات جلوگیری شود، نیاز است تا از لرزه گیر استفاده شود.

  • ضوابط تابلو برق

یک تابلو برق متصل به بوستر پمپ آتش نشانی نیز باید ضوابط خاص خودش را داشته باشد. درجه حفاظت این تابلو برق باید حداقل IP64 باشد. در این درجه حفاظت، عدد 6 نشان دهنده این است که تابلو برق دارای درجه حفاظتی بسیار بالایی است. به طوری که حتی در برابر انواع گرد و غبار نیز مقاومت مناسبی دارد. عدد 4 نیز نشان دهنده این است که تابلو برق در برابر پاشش آب از هر طرف مقاوم است. همچنین تابلو برق متصل به بوستر پمپ آتش نشانی باید دارای سیستم اعلام کاهش سطح آب از مقدار مجاز آن باشد. همچنین باید بتواند از بوستر پمپ ها در برابر اضافه بار نیز محافظت کند. یک تابلو برق در کنار داشتن قدرت خود سرویسی، باید قابلیت تعمیر به صورت دستی و اتوماتیک را هم داشته باشد.

خرید بوستر پمپ آتش نشانی

برای خرید انواع تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق از جمله لوله و اتصالات آتش نشانی، می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲              ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸

۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴               ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴

ایمیل  info@azhmanfire.ir