طراحی و اجرای لوله کشی آتش نشانی

روش های طراحی و اجرای لوله کشی آتش نشانی کدامند؟

طراحی و اجرای لوله کشی آتش نشانی با هدف کاهش خسارت در حوادث آتش سوزی انجام می‌گیرد و به استفاده از هر چه بهتر از تجهیزات آتش نشانی در مواقع حریق کمک می کند. لوله کشی در ساختمان‌های مسکونی و اداری با توجه به نوع طراحی آن‌ها متفاوت است و به روش‌های مختلفی انجام می‌شود. در این مطلب به نکات لوله کشی آتش نشانی می پردازیم.

روش های لوله کشی آتش نشانی

متناسب با طراحی ساختمان یکی از روش‌های زیر برای لوله کشی آتش نشانی استفاده می‌شود:

  • روش خشک

منظور از خشک بودن روش لوله کشی، نبودن آب در لوله است. در واقع در روش لوله کشی خشک، منبع آب درون لوله از لوله کشی ساختمان نیست و در هنگام حریق به صورت مستقیم به آب شیلنگ آتش نشانی متصل می‌شود. در روش خشک، لوله کشی از ورودی ساختمان شروع شده و انشعابات آن در طبقات ساختمان پخش می‌شود. زمان وقوع حادثه شیلنگ آتشن شانی به ورودی اصلی لوله‌ها متصل شده و آب از این طریق در تمام انشعابات پخش می‌شود و با سرعت بیشتری آتش را مهار می‌کند.

روش های اجزای لوله کشی آتش نشانی

  • روش تر

در این روش بر خلاف روش خشک در لوله‌ها همیشه آب وجود دارد و منبع آن از آب شهری تامین می‌شود. به این ترتیب نیازی به اتصال شیلنگ آتش نشانی در زمان وقوع حادثه نیست و کافی است شیر ورودی به جعبه آتش نشانی باز شود. در این روش آب از بالاترین طبقه و یا پایین‌ترین طبقه وارد باکس آتش نشانی می‌شود و سپس به طبقات میانی می‌رسد. در باکس‌های آتش نشانی 2 ورودی در بالا و 2 خروجی در پایین وجود دارد که خروجی پایین برای لوله کشی روش تر به کار می‌رود.

  • روش خشک و تر

این روش رایج‌ترین روش لوله کشی آتش نشانی در ساختمان است و به صورت ترکیبی از دو روش اول انجام می‌گیرد. در روش خشک و تر از یک مسیر لوله کشی برای آبرسانی خشک و تر استفاده می‌شود.

  • روش اسپرینکلر

اسپرینکلر قدیمی‌ترین روش لوله کشی آتش نشانی ساختمان است. هنگام وقوع حادثه آتش باعث شکسته شدن شیشه دریچه‌ها شده و آب با شدت فراوان به فضای اطراف پاشیده می‌شود. منبع تامین آب در این روش مخزن آب در پشت بام ساختمان و یا آب شهری است که با پمپ فشار جریان آن بیشتر شده و سبب مهار آتش می‌شود.

 

 

تجهیزات لوله کشی آتش نشانی

تجهیزاتی که در لوله کشی آتش نشانی مورد استفاده قرار می‌گیرد به نوع ساختمان، ارتفاع آن، متراژ و… بستگی دارد. در ادامه به چند نمونه از این لوازم و کاربرد آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

هیدرانت آتش نشانی: این مخزن همیشه از آب پر شده است و هم در روش خشک و هم تر به کار می‌رود. دو نوع زمینی و ایستاده دارد و متناسب با موقعیت، یکی از دو مدل آن نصب می‌شود. محل نگهداری هیدرات آتش نشانی در جای است که امکان یخ زدن آب در آن وجود نداشته باشد.

شیر فلکه آتش نشانی: با این وسیله زمان قطع و وصل شدن آب و میزان آن کنترل می‌شود.

کوپلینگ آتش نشانی: یک سمت کوپلینگ به هیدرانت و سمت دیگر آن به نازل کوپله متصل است و یک ابزار مهم در لوله کشی آتش نشانی است.

جعبه آتش نشانی: در این جعبه کپسول‌های آتش نشانی و شیلنگ آن قرار داده می‌شود تا در زمان وقوع حادثه به سرعت مورد استفاده قرار گیرند. ابعاد جعبه‌ها متفاوت است و به صورت روکار و یا تو کار نصب می‌شوند.

لوله آتش نشانی: از جنس فولاد کربنی ساخته می‌شود و در ساختمان‌ به منظور انتقال آب و گاز برای اطفای حریق به کار می‌رود. برخی از این لوله‌ها سنسوری دارند که هنگام وقوع حادثه آتش سوزی فعال می‌شود و باعث خروج آب و اطفای حریق می‌شود.

تجهیزات لوله کشی کشی آتش نشانی

اهمیت لوله کشی آتش نشانی ساختمان

زمانی که حادثه آتش سوزی رخ می‌دهد خاموش کردن آن در نطفه بسیاری از خسارات را کم می‌کند. لوله کشی آتش نشانی ساختمان به همین منظور انجام می‌گیرد تا در لحظاتی ابتدایی آتش سوزی در کمترین زمان ممکن آتش را مهار کند و از بروز آسیب جانی و مالی افراد جلوگیری شود. به این ترتیب در معماری جدید بهتر است طراحی و اجرای لوله کشی ساختمان شود و در کنار آن کپسول آتش نشانی در هر طبقه قرار گیرد.

دستورالعمل آتش نشانی برای لوله کشی در ساختمان

  • آتش نشانی توصیه‌هایی برای لوله کشی اصولی در ساختمان‌ها دارد که به آن می‌پردازیم:
  • توصیه شده است باز لوله‌های 1.5 اینچ در ساختمان‌های سه طبقه روی پیلوت استفاده شود و یک طبقه در میان باکس آتش نشانی نصب گردد.
  • نصب و لوله کشی ساختمان برای مکان‌هایی مانند انبارها، ساختمان تجاری و صنعتی و… باید تحت نظر مسئولین آتش نشانی انجام شود.
  • جعبه F در بیرو ساختمان باید با لوله نواری و درون ساختمان با لوله‌های لاستیکی انجام گیرد. فاصله استاندارد 30 متر نیز بین جعبه‌های آتش نشانی رعایت شود.
  • لوله اصلی آتش نشانی باید به منبع آب پشت بام و آب شهر متصل باشد و در بالاترین و پایین‌ترین ارتفاع ساختمان امتداد یابد. با نظر کارشناس آتش نشانی و همچنین نوع طراحی ساختمان، لوله‌ها به صورتی مورد استفاده قرار گیرند که در زمان بروز حادثه آتش سوزی، حداقل 10 دقیقه فعال بوده تا ماموران آتش نشانی به محل حادثه برسند.
  • با نظر کارشناسان آتش نشانی ساختمان‌هایی مانند انبار، مراکز تجاری، واحد صنعتی و… که متراژ زیادی دارند مجهز به چاه یا مخزن بزرگ آب و یا استخر برای پمپاژ آب در زمان بروز حادثه باشند. علاوه بر آن سیستم برق اضطراری در مواقعی که قطعی برق رخ می‌دهد ضروری است.
  • مکان قرارگیری هیدرانت آتش نشانی در تمامی ساختمان‌ها باید زیر نظر کارشناسان آتش نشانی مشخص شود.

اتصالات به کار رفته در لوله کشی ساختمانی

پس از آشنایی با لوازم مورد نیاز در طراحی و لوله کشی آتش نشانی ساختمان، خوب است که با اتصالات رایج آن نیز آشنا شویم. استانداردهای آتش نشانی چند نوع اتصال اصولی را برای لوله کشی در نظر گرفته است. برای لوله‌های کوچک‌تر از سایز DN100 اتصال دنده‌ای باید انجام گیرد. لوله‌های با سایز DN50 تا DN300 نیز با روش شیاری یا کلمپی به هم متصل می‌شوند. لوله‌های بالای DN50 با اتصال فلنجی کار گذاری می‌شوند. آخرین روش اتصال، روش جوشی از که برای لوله‌های بالای سایز DN100 استفاده می‌شود.

خرید لوله آتش نشانی

برای خرید انواع تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق از جمله لوله و اتصالات آتش نشانی، می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲              ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸

۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴               ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴

ایمیل  info@azhmanfire.ir