فشار پشت جعبه آتش نشانی

نحوه محاسبه فشار پشت جعبه آتش نشانی چگونه است؟

امروزه رعایت تمامی نکات ایمنی در ساختمان های مختلف ضروری است. روش های گوناگونی برای افزایش ضریب ایمنی در زمان ساخت و ساز وجود دارد که از مهمترین آن ها می توان به نصب و تعبیه جعبه های آتش نشانی اشاره کرد که جزئی از تجهیزات اطفا حریق هستند. درون این جعبه ها از تجهیزات و لوازم مختلفی استفاده شده است که به کمک آن می توان در مقابل آتش سوزی و حریق مقاومت کرد. یکی از این وسایل شیلنگ آتش نشانی نام دارد. به کمک این شیلنگ ها می توان آب را با فشار برای مقابله با حریق جا به جا کرد. اما در زمان طراحی و پیاده سازی شیلنگ های آتش نشانی باید به فشار ایجاد شده در پشت جعبه آتش نشانی نیز توجه داشت. ما در این مطلب به صورت کامل در خصوص فشار پشت جعبه آتش نشانی صحبت می کنیم.

لزوم استفاده از جعبه های آتش نشانی

جعبه های آتش نشانی از جمله وسایل و تجهیزات بسیار ضروری و مهم در سیستم اطفاء حریق هستند. برای طراحی، نصب و پیاده سازی این لوازم، استانداردهای مختلفی وجود دارد که باید به صورت دقیق رعایت شوند. جعبه های آتش نشانی را می توان به دو صورت تک کابین و یا دو کابین طراحی و نصب کرد. برای این که فرایند مقابله با آتش به بهترین نحو ممکن صورت بگیرد، درون جعبه های آتش نشانی تجهیزات متنوعی قرار گرفته است.

 

 

از مهمترین این تجهیزات آتش نشانی داخلی جعبه می توان به قرقره آتش نشانی، سر لوله و شیلنگ آتش نشانی اشاره کرد. همچنین امکان قرار دادن انواع کپسول های آتش نشانی نیز در این جعبه ها وجود دارد. شیلنگ های آتش نشانی وظیفه انتقال آب برای مقابله با حریق را به عهده دارند. این شیلنگ ها به صورت معمول دارای طولی برابر با 20 تا 25 متر هستند. زمانی که شیلنگ های آتش نشانی آب را جا به جا می کنند، پشت جعبه آتش نشانی فشاری به وجود می آید که نیاز است تا در زمان طراحی مورد توجه قرار بگیرد.

شیلنگ آتش نشانی و فشار پشت جعبه

شیلنگ های آتش نشانی آب را با فشار مناسب برای جلوگیری از گسترش آتش سوزی جا به جا می کنند. به همین دلیل نیاز است تا در زمان تولید، از مواد باکیفیت و متریال درجه یک برای ساخت آن ها استفاده کرد. این شیلنگ ها به صورت دو لایه طراحی می شوند. لایه خارجی آن ها از موادی مانند کنف، پنبه، کتان و یا پلی استر خواهد بود. به کمک این مواد می توان تا از شیلنگ های آتش نشانی در برابر فشار آب موجود در سیستم، جلوگیری کرد.

لایه داخلی شیلنگ نیز معمولا از جنس پلاستیک بوده و قادر است تا فشاری 40 اتمسفری را تاب بیاورد. زمانی که فشار پشت جعبه آتش نشانی ایجاد می شود، این شیلنگ ها باید بتوانند که فشار را تحمل کرده و از بروز آسیب جلوگیری کنند. به همین دلیل باید مقاومت بالایی داشته باشند. برای اینکه میزان مقاومت شیلنگ های آتش نشانی در زمان ایجاد فشار پشت جعبه آتش نشانی مورد آزمایش قرار بگیرد، تست های مختلفی وجود دارد. یک تست در زمان تولید، تستی دیگر بعد از هر بار استفاده و تست آخر نیز به صورت ماهیانه است.

فشار پشت جعبه آتش نشانی

برای اینکه بتوان در مقابل آتش سوزی اقدامات لازم را انجام داد، نیاز است تا جریان آب با فشار لازم به جعبه های آتش نشانی وارد شود. این امر می تواند فشاری را در پشت جعبه آتش نشانی ایجاد کند. سازندگان و طراحان باید در زمان ساخت و طراحی به خوبی به این فشار توجه کنند تا از بروز خسارت و یا آسیب به جعبه های آتش نشانی جلوگیری کنند. در صورتی که این فشار به خوبی محاسبه نشود، هوزریل موجود در جعبه آتش نشانی، نمی توانند عملکرد صحیحی از خود نشان دهد و جعبه آتش نشانی کاربرد خود را از دست خواهد داد.

هوزریل ها به نحوی قرار داده شده اند که به صورت دائمی با جریان آب در تماس قرار دارند. در مسیر جریان آب و هوزریل از شیرهای اتصالی استفاده شده که به کمک آن ها می توان جریان را قطع و یا وصل کرد. هوزریل ها می توانند زمانی که فشار 2 بار است، چیزی در حدود 18 لیتر بر دقیقه و زمانی که فشار 4 بار است 26 لیتر در دقیقه آب را از خود عبور دهند.

حال اگر این فشار افزایش پیدا کند، کارکرد این قطعه نیز با نقص مواجه می شود. به همین دلیل نیاز است تا هر چند وقت یک بار سیستم های آبرسانی موجود در جعبه های آتش نشانی مورد بررسی قرار گرفته تا از صحت کارکرد آن ها اطمینان حاصل شود.

تست فشار پشت جعبه آتش نشانی

چگونه فشار پشت جعبه آتش نشانی تست می شود؟

در سیستم های اطفاء حریق لوله های اصلی هم به آب شهری از پایین و هم به سامانه از بالاترین قسمت ساختمان، بام، متصل هستند. بدین صورت اطمینان حاصل می شود که هیچگاه با کمبود جریان آب روبرو نخواهند شد. حجم و میزان آب موجود در این سیستم ها باید به قدری باشد که تا رسیدن نیروهای آتش نشانی، آب مورد نیاز برای سیستم اطفاء حریق را تامین کند. به صورت معمول این زمان، 10 دقیقه در نظر گرفته می شود. در حالت عادی نیاز است تا میزان فشار پشت جعبه آتش نشانی حداقل 3 اتمسفر باشد.

اگر قرار باشد تا میزان فشار جعبه مورد بررسی قرار بگیرد، لازم است تا تمامی تجهیزاتی که به صورت مستقیم با آب و فشار آن در تماس هستند به مدت 24 تا 48 ساعت فشاری در حدود 2 بار را تاب بیاورند. همچنین برای تست فشار پشت جعبه آتش نشانی، به صورت رندوم یک شیلنگ را انتخاب کرده و تست های لازم روی آن انجام می شود. بدین صورت می توان میزان استحکم و مقاومت آن را در برابر فشار آب ایجاد شده تست کرد.

به یاد داشته باشید که توجه به فشار جعبه های اتش نشانی بسیار ضروری و حیاتی است. از این رو نصب شیر ایستاده قرار داده شده در جعبه های آتش نشانی ساختمان های مسکونی، تجاری و یا اداری باید زیر نظر کارشناسان آتش نشانی انجام شود. همچنین کل سیستم اطفاء حریق و جعبه آتش نشانی باید تاییدیه کارشناسان اداره آتش نشانی را دریافت کند.

خرید انواع جعبه آتش نشانی

برای خرید انواع تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق از جمله جعبه آتش نشانی، می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲              ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸

۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴               ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴

ایمیل  info@azhmanfire.ir