فن فشار مثبت چیست

فن فشار مثبت چیست و نحوه کار آن چگونه است؟

اصولا ساختمان های جدید از نظر ایمنی بسیار مجهزتر از سازه های قدیمی هستند. این ساختمان ها به انواع تجهیزات ایمنی همچون؛ تجهیزات آتش نشانی ، فن فشار مثبت و… مجهز هستند. شاید تا به حال نام فن فشار مثبت به گوشتان نخورده باشد. این محصول یک وسیله کاربردی است و جهت تهویه هوا در شرایط اضطراری به کار می رود. مهم ترین کاربرد فن فشار مثبت در زمان آتش سوزی است که برای از بین بردن گرما و دود ایجاد شده استفاده می شود. این وسیله انواع مختلفی داشته و تاثیر مهمی در ایمنی افراد به هنگام بروز آتش سوزی در ساختمان دارد. در ادامه می خواهیم به اینکه فن فشار مثبت چیست ؟ انواع آن کدام است و چگونگی کارکرد آن صحبت کنیم.

فن فشار مثبت چیست و نحوه کار آن چگونه است؟

فن تخلیه دود فشار مثبت یا فن فشار مثبت که آن را با کلمه اختصاری PPV می شناسند (Positive Pressure ventilation)، یک وسیله مهم و کاربردی به هنگام بروز حریق است. زمانی که ساختمان در معرض آتش سوزی قرار می گیرد و فضای آن از دودهای سمی و خطرناک پر می شود، به یک وسیله کاربردی نیاز است تا بتوان این دود را به سرعت از فضا خارج کرد. فن فشار مثبت دقیقا همان وسیله ای است که در این شرایط به آن نیاز خواهیم داشت.

نحوه کار فن فشار مثبت

از جمله کاربردهای فن فشار مثبت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به اطفاء حریق
  • تخلیه کامل آتش و دود از مسیر خروجی افراد در ساختمان، افزایش ایمنی آن ها درطول گذر از این مسیر و از بین بردن تهدیدات احتمالی
  • تسهیل در کار آتش نشان ها با ایجاد یک محیط پایدارتر

اگر سری به آمار مرگ و میر ناشی از آتش سوزی بزنید، متوجه خواهید شد که درصد زیادی از این آمار متعلق به کسانی است که در معرض دودها و گازهای سمی حاصل از آتش سوزی قرار گرفته اند. با توجه به این مسئله می توان به اهمیت استفاده از فن فشار مثبت در ساختمان پی برد. اصولا این محصولات می توانند یک مسیر امن در راه پله های اصلی ساختمان ایجاد کنند و به راحتی جان بسیاری از انسان ها را در هنگام بروز حریق نجات دهند. فن فشار مثبت عملکرد ساده و تاثیرگذاری در ساختمان دارد. در بخش بعدی با نحوه کار این سیستم آشنا می شویم.

 

 

نحوه کار فن فشار مثبت

در یک توضیح کلی نحوه کار فن فشار مثبت را می توان به این شکل شرح داد. این وسیله با کمک یک سری سنسورهای دود و حریق در زمان های اضطراری فعال می شود و با ایجاد فشاری مثبت در بخش راه پله های ساختمان، مسیری امن و عاری از دود را برای عبور ساکنین فراهم می کند.

این عملکرد فن فشار مثبت علاوه بر اینکه باعث می شود تا ساکنین ساختمان بتوانند به راحتی از خطر نجات پیدا کرده و از ساختمان خارج شوند، مسیر ورود آتش نشان ها به داخل ساختمان را برای اطفاء حریق نیز مهیا می کند. بنابراین وجود چنین دستگاهی برای هر ساختمان بسیار ضروری است. با یک کارکرد ساده می توان تا حد زیادی از خسارات جانی و مالی ناشی از آتش سوزی جلوگیری کرد. زمانی که ساختمان دچار آتش سوزی می شود، این سیستم یک جریان پر فشار را از مسیر کانال ها به داخل راه پله ها و پاگردهای ساختمان تزریق می کند.

این اقدام باعث می شود تا فشار هوای راه پله افزایش پیدا کند. در چنین شرایطی، هوا از محیطی پر فشار به محیطی کم فشار منتقل می شود ( انتقال دود از راه پله به واحد). در این حالت دود امکان خروج از داخل واحد را نخواهد داشت و از این طریق مسیر راه پله اصلی برای خروج ساکنین کاملا امن و بدون خطر می شود. این تنها یکی از روش های کار فن فشار مثبت بود که با آن آشنا شدیم. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، فن فشار مثبت دارای مدل ها و انواع مختلفی است و هر کدام مکانیزم عمل خاص خود را برای از بین بردن دود و گرما دارند.

 انواع فن فشار مثبت

انواع فن فشار مثبت

فن فشار مثبت را بر اساس ساختار کلی هواکش فشار مثبت می توان به دو گروه کلی تقسیم کرد. این دو گروه عبارتند از: هواکش فشار مثبت با تزریق مستقیم و هواکش فشار مثبت با تزریق شبکه ای.

  • هواکش با تزریق مستقیم

همانطور که از نام این محصول پیداست، سیستم به طور مستقیم در راهروهای ساختمان نصب می شود. این هواکش هوا را به داخل راهروها هدایت می کند. از معایبی که می توان برای این نوع هواکش نام برد این است که برای فعالیت و عملکرد صحیح نیاز به هوای تازه دارد. در واقع می بایست آن را در قسمت هایی از ساختمان نصب کرد که دارای منفذ ورود و خروج هوا باشند. از دیگر معایب این سیستم ها این است که نصب آن ها در داخل ساختمان باعث می شود تا در زمان بروز حریق در معرض آتش و دود قرار بگیرند.

  • هواکش با تزریق شبکه ای

در این مدل، فن فشار مثبت بیرون از راهرو نصب می شود. روش کار آن نیز به این صورت است که هوای مورد نیاز را از طریق یک سری کانال به داخل راهرو هدایت می کند. در این روش، کانال ها در مهم ترین قسمت های راهرو تعبیه می شوند. این موضوع باعث می شود تا کانال ها بتوانند فشار مثبت قوی و پایداری را در تمامی بخش های راهرو ایجاد کنند. کارایی موثر و بازدهی بالای این نوع فن فشار مثبت باعث می شود تا از نظر هزینه کمی گران تر از نمونه قبلی باشد.

نکات مهم در خرید فن فشار مثبت

  • پیش از خرید فن فشار مثبت شرایط راهروها و اندازه آن ها را بسنجید و مطابق با فضا بهترین نوع فن را انتخاب کنید. این کار باعث می شود تا سیستم بتواند تمامی فضا را به خوبی پوشش دهد.
  • سعی کنید محصولاتی با دوام و با کیفیت تهیه کنید. هر چه طول عمر فن فشار مثبت بیشتر باشد، ایمنی شما در ساختمان افزایش پیدا می کند. این محصول بایستی بتواند در هر لحظه آماده به کار باشد.
  • حسگرهای فن را بررسی کنید و سعی کنید محصولی را انتخاب کنید که حسگرهای قوی داشته باشد.

خرید بوستر پمپ آتش نشانی

برای خرید انواع تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق از جمله بوستر پمپ، می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲              ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸

۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴               ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴

ایمیل  info@azhmanfire.ir