لوله کشی آتش نشانی

روش های انجام لوله کشی آتش نشانی

سیستم لوله کشی آتش نشانی، یک سیستم هماهنگ و منسجم است که جهت اطفای حریق طراحی شده است. این سیستم قابلیت های منحصر به فرد فراوانی دارد و به راحتی می تواند آتش سوزی های بزرگ را مهار کند. به همین دلیل نیز امروزه در اکثر ساختمان ها نصب می شود. از آن جایی که این سیستم کارایی خیلی خوبی دارد ما قصد داریم در ادامه آن را به طور کامل به شما معرفی کنیم و کارایی آن را برای شما توضیح دهیم. پیشنهاد می کنیم که تا پایان با ما همراه باشید تا بیش تر با این سیستم آشنا شوید و بتوانید از قابلیت ها و امکانات آن به بهترین نحو ممکن استفاده کنید.

انواع سیستم آتش نشانی

لوله و اتصالات آتش نشانی جز تجهیزات آتش نشانی محسوب می شوند. سیستم هایی که برای لوله کشی آتش نشانی استفاده می شود را از لحاظ کارایی به دو نوع سیستم می توان تقسیم کرد که عبارتند از:

  • سیستم آتش نشانی تر

سیستم آتش نشانی تر به گونه ای طراحی شده است که همیشه در آن آب وجود دارد. زمانی که آتش سوزی رخ می دهد آب را با فشار مورد نیاز به سمت حریق هدایت می کند و در همان ساعت های اولیه شروع آتش سوزی آن را مهار می کند.

  • سیستم آتش نشانی خشک

یک نوع دیگر از سیستم های اطفای حریق، سیستم های آتش نشانی خشک هستند. در این نوع سیستم آتش نشانی، به جای آب از سیالات دیگری استفاده می شود.

نحوه کار آن نیز بدین صورت است که زمان آتش سوزی هوایی که داخل لوله ها تعبیه شده است خارج می شود. سپس پمپ داخل موتورخانه روشن می شود و آب جایگزین هوا می گردد. در آخر نیز پروسه اطفای حریق آغاز می شود و آتش خاموش می شود.

جالب است بدانید که این سیستم بیش تر در مکان های سردسیری که احتمال یخ زدن آب در آن وجود دارد، نصب می شود.

روش های لوله کشی آتش نشانی

تجهیزات سیستم آتش نشانی

امروزه برای نصب سیستم لوله کشی آتش نشانی از تجهیزات مدرن و به روزی استفاده می شود. ما نیز قصد داریم در این قسمت چند مورد از  مهم ترین این تجهیزات را به شما معرفی کنیم و آن ها عبارتند از:

  • هیدرانت آتش نشانی

یکی از پر کاربرد ترین وسایلی که برای نصب سیستم لوله کشی آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرد، هیدرانت آتش نشانی است. این دستگاه در دو نوع زمینی و ایستاده به بازار عرضه می شود. نوع ایستاده این دستگاه به دو نوع خشک و تر تقسیم می شود. نوع تر آن همیشه حاوی مقدار قابل ملاحظه ای آب است. به همین دلیل نیز بیش تر در مکان هایی که احتمال یخ زدگی آب کم باشد، نصب می گردد و در مناطق کوهستانی و سرد سیر کاربرد چندانی ندارد.

  • کوپلینگ آتش نشانی

یکی دیگر از وسایلی که برای نصب سیستم لوله کشی مورد استفاده قرار می گیرد، کوپلنیک نام دارد. این وسیله که با استفاده از آلیاژ های آلومینیوم ساخته می شود،  شلنگ خور است. کوپلینگ به گونه ای طراحی شده که از یک سمت به هیدرانت متصل به شیر فلکه وصل می گردد و از سمت دیگر به هیدرانت های متصل به نازل کوپله.

  • شیر فلکه آتش نشانی

سومین وسیله شیر فلکه آتش نشانی است. این وسیله که معمولاً از برنج ساخته می شود برای کنترل جریال سیالات مورد استفاده قرار می گیرد.

  • جعبه آتش نشانی

آخرین وسیله ای که می خواهیم به شما معرفی کنیم، جعبه آتش نشانی است. این جعبه که در دو نوع توکار و روکار تولید می شود، برای نگهداری از شیلنگ و کپسول های آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

نحوه نصب لوله کشی آتش نشانی

برای نصب لوله کشی آتش نشانی از روش های مختلفی می توان استفاده کرد. اینک برای این که شما نیز با بهترین روش هایی که برای نصب سیستم لوله کشی آتش نشانی وجود دارد، آشنا شوید ما برخی از آن ها را به شما معرفی می کنیم و آن ها عبارتند از:

  • اتصال جوشی

یکی از مهم ترین و اصلی ترین روش هایی که برای نصب سیستم لوله کشی آتش نشانی وجود دارد، روش اتصال جوشی است. البته خوب است بدانید که این روش، غالباً در مواقعی که لوله های آتش نشانی محافظ نداشته باشند مورد استفاده قرار می گیرد و اگر تجهیزات مورد نیاز سیستم لوله کشی گالوانیزه باشد، بهتر است از روش های دیگری که در آن ادامه معرفی می کنیم استفاده شود.

  • اتصال شیاری

روش دیگری که برای اتصال تجهیزات سیستم لوله کشی آتش نشانی وجود دارد، روش اتصال شیاری است. از این روش برای اتصال لوله های بزرگی که قطر آن ها بیش از 100 میلی متر است، استفاده می شود.

  • اتصال دنده ای

سومین روشی که برای نصب لوله های آتش نشانی طراحی شده، روش اتصال دنده ای است. از این روش زمانی می توان استفاده کرد که لوله ها گالوانیزه باشند و قطر آن ها بیش از 100 میلی متر باشد.

  • اتصال فلنجی

آخرین روش نصب سیستم لوله کشی آتش نشانی، روش فلنجی است که برای نصب لوله ها و اتصالاتی که سایز آن ها بزرگ تر از DN 50 مناسب است.

اهمیت استفاده از لوله های آتش نشانی باکیفیت

اهمیت استفاده از لوله های با کیفیت

اولین مسأله ای که در حین نصب سیستم لوله کشی آتش نشانی باید مورد توجه قرار بگیرد این است که برای نصب چنین سیستم هایی حتماً حتماً باید از لوله ها و تجهیزات با کیفیت و استاندراد استفاده شود. بد نیست بدانید که اگر این موضوع جدی گرفته نشود و از تجهیزات نا مرغوب برای نصب این سیستم ها استفاده شود، احتمال وقوع حوادث نا گوار به طور قابل ملاحظه ای افزایش می یابد و خسارت های سنگینی به بار می آید.

تذکر: اگر قصد دارید ساختمان خود را به یک سیستم اطفای حریق مجهز کنید، توصیه ما به شما این است که حتماً حتماً این کار را به یک متخصص بسپارید. چرا که انجام این کار نیازمند مهارت و تجربه است و افراد مبتدی به هیچ وجه نمی توانند از پس آن بربیاند. دلیل آن نیز این است که جزء به جزء سیستم لوله کشی آتش نشانی، وظیفه خاصی به عهده دارند و اگر در محل درست نصب نشوند، نمی توانند به وظیفه خود عمل کنند و حوادث نا گواری اتفاق خواهد افتد.

برای تهیه انواع تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق از جمله لوله و اتصالات آتش نشانی، می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲              ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸

۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴               ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴

ایمیل  info@azhmanfire.ir