متعلقات جعبه آتش نشانی

متعلقات جعبه آتش نشانی کدامند؟

شاید شما هم جعبه های آتش نشانی را دیده باشید. اما این سوال برای شما ایجاد شده باشد که متعلقات جعبه آتش نشانی چیست؟ این متعلقات داخل جعبه که نقش مهمی در بالا بردن امنیت و ایمن سازی ساختمان ها دارند، از تجهیزات اطفا حریق هستند. تمامی این تجهیزات باید در بازه های زمانی مشخصی مورد بازرسی قرار گرفته تا از صحت و درستی آن ها اطمینان حاصل شود. ما در این مطلب قصد داریم تا در خصوص تمامی متعلقات موجود در جعبه های آتش نشانی صحبت کنیم.

تجهیزات داخل جعبه آتش نشانی

یکی از اصلی ترین اصولی که برای بالا بردن امنیت و ایمنی ساختمان ها باید به آن توجه کرد؛ نصب جعبه آتش نشانی است. هر جعبه آتش نشانی از تجهیزات و متعلقات مختلفی تشکیل شده است. به کمک این تجهیزات آتش نشانی می توان در مقابل خطراتی مانند آتش سوزی و احتراق ایمنی لازم را ایجاد کرد. به یاد داشته باشید که نبود چنین تجهیزاتی می تواند به سادگی منجر به بروز خسارات جانی و مالی بسیار مختلفی برای ساکنین ساختمان ها و مراکز اداری، تجاری و مسکونی مختلف شود. بنابراین نیاز است تا از بهترین و باکیفیت ترین تجهیزات برای انجام چنین هدفی استفاده شود.

 

 

از مهمترین متعلقات جعبه آتش نشانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شیلنگ آتش نشانی
  • قرقرع آتش نشانی
  • شیر و کوپلینگ آتش تشامی
  • کپسول آتش نشانی

در کنار وجود این تجهیزات، نصب دقیق و صحیح جعبه های آتش نشانی نیز اهمیت بالایی دارد. این متعلقات تنها زمانی می توانند کارآمد تلقی شوند که دسترسی به آن ها در زمان بروز حادثه ساده بوده و بتوان از آن ها برای مبارزه و جلوگیری از گسترش حریق استفاده کرد. بیایید با هم نگاهی دقیق تر به متعلقات جعبه آتش نشانی بیندازیم:

شیلنگ و قرقره آتش نشانی

شیلنگ و قرقره آتش نشانی

از جمله تجهیزات و متعلقاتی که در جعبه های آتش نشانی وجود دارد، شیلنگ و قرقره آتش نشانی است. این تجهیزات کاربرد بسیار مهمی داشته و می توان به کمک آن، آب مورد نیاز برای اطفا حریق را تامین کرد. امروزه قرقره ها را در انواع و اقسام مختلفی تولید کرده و در جعبه های آتش نشانی قرار می دهند. این قرقره ها از نوعی شیلنگ غیرقابل نفوذ و محکم تولید شده که طول آن گاهی به 20 متر می رسد.

به صورت معمول شیلنگ های آتش نشانی را از نوع پی وی سی تولید می کنند. شیلنگ ها وظیفه انتقال آب را به عهده داشته و به دور قرقره موجود، پیچیده می شوند. به همین دلیل نیاز است تا شیلنگ های آتش نشانی را به گونه ای تولید کننده که انعطاف لازم را داشته باشند. هم شیلنگ و هم قرقره آتش نشانی باید از جنسی تولید شوند که بتوانند به خوبی در برابر سایش و فرسودگی مقاوم باشند.

دو نوع مهم شیلنگ و قرقره موجود در جعبه های آتش نشانی، شیلنگ و قرقره هورزیلی و برزنتی است. تفاوت این مدل ها در نوع و جنس آن ها است. یکی از آن ها از جنس هورزیل و دیگری از جنس برزنت است.

شیر و کوپلینگ

یکی دیگر از تجهیزات و متعلقات جعبه آتش نشانی، شیر و کوپلینگ است. این قطعات را بیشتر در جعبه های آتش نشانی که دارای شیلنگ و قرقره برزنتی هستند، قرار می دهند. زمانی که نیاز باشد تا شیلنگ آتش نشانی مورد استفاده قرار بگیرد، به کمک کوپلینگ می توان آن را به شیر آب موجود در جعبه متصل کرد. بدین صورت بدون آن که خللی در کار ایجاد شود، می توان از شیلنگ آب برای خاموش کردن و جلوگیری از گسترش آتش استفاده کرد.

کپسول آتش نشانی

یکی از معروف ترین و پر استفاده ترین تجهیزات آتش نشانی مربوط به کپسول های آتش نشانی است که برای اطفا حریق کاربرد دارد. تقریبا همه افراد با این کپسول آشنایی دارند و به عنوان یک وسیله یدکی در جعبه آتش نشانی آن را می شناسند. قرار دادن یا ندادن این کپسول ها در جعبه آتش نشانی بستگی به طراحی سیستم اطفا حریق یک ساختمان دارد. بنابراین اگر مشاهده کردید در یک ساختمان به دلیل کمبود فضای جعبه آتش نشانی کپسول وجود نداشت، متعجب نشوید؛ چرا که یک امر عادی است.

بهتر است اگر از کپسول های آتش نشانی در جعبه آتش نشانی استفاده می شود، یک راهنمای استفاده از این کپسول در محل دیدرس نصب شود تا افرادی که می خواهند از آن استفاده کنند با اطلاعات کامل و آگاهی پیش روند. همچنین این کپسول ها باید طبق زمان مقرر و به صورت مرتب چک شوند تا در زمان حادثه بتوان با خیال راحت از آن ها استفاده کرد.

طناب آتش نشانی

طناب آتش نشانی که به آن طناب سه رشته ابریشمی هم می گویند یکی از وسایل و تجهیزات ایمنی در جعبه آتش نشانی است که به صورت گسترده در سازمان های آتش نشانی هم مورد استفاده قرار می گیرد. این طناب ها به دو دسته تقسیم می شوند.

  • طناب ایمنی نجات که همان طور که از نام آن پیدا است برای نجات جان انسان در مواقع حریق کاربرد دارد. آتش نشانان با استفاده از این طناب می توانند افرادی را که در آتش سوزی گرفتار شده اند، به خصوص در طبقات بالای ساختمان ها، آن ها را نجات دهند.
  • نوع دیگر هم طناب همه کاره است که برای انتقال و حمل و نقل ابزارها و همچنین تجهیزات اطفای حریق در زمان آتش سوزی به کار می رود و می تواند یک گزینه بسیار مناسب برای این کار باشد. در زمان بروز حادثه ممکن است نیاز باشد تا یک سری ابزارهای ایمنی به بالای ساختمان ها و محل حادثه انتقال داده شود که این کار را می توان به راحتی به واسطه طناب همه کاره آتش نشانی انجام داد.

اتصالات جعبه آتش نشانی

اتصالات آتش نشانی تنوع بالایی دارد و هر کدام از آن ها در عملیات و شرایط خاصی مورد استفاده قرار می گیرد. این اتصالات عبارت هستند از اتصالات لوله کشی، سه راهی، دوراهی، فلنج، کوپلینگ، کلمپ، زانویی، تقسیم کننده، سوپاپ، درپوش هیدرانت و غیره.

  • فلنج ها یکی از پرکاربردترین اتصالات هستند که به کمک آن ها می توان لوله ها را به یک دیگر، یا به مخزن و شیر وصل کرد و یا از آن ها برای مسدود کردن جریان استفاده کرد. انواع فلنجی که در آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرد شامل فلنج اریفیس، فلنج گلودار، فلنج لبه دار و فلنج کور است.
  • زانویی آتش نشانی هم برای تغییر مسیر جریان به کار می رود. این اتصالات را می توان در زوایای 45، 90 و 180 درجه و در انواع رزوه ای و یا جوشی تهیه کرد.
  • کلمپ آتش نشانی از جنس استیل است که این اتصالات زائده هایی در دو طرف یا یک طرف خود دارد و با سفت کردن آن ها می توان شیلنگ را به لوله یا انواع شیرآلات وصل کرد. استفاده از کلمپ ها باعث می شود احتمال هرز شدن اتصال کاهش یابد.
  • از تبدیل های آتش نشانی برای تغییر در سایز اتصالات استفاده می کنند که این موضوع در کاهش با افزایش میزان آبرسانی تاثیر زیادی دارد. استفاده از تبدیل ها باعث می شود تا دیگر نیازی به تعویض کل اتصال نباشد و هزینه اضافی هم صورت نگیرد. این اتصالات در انواع رزوه ای تولید می شوند.
  • سه راهی تبدیل اتصالات هم برای انتقال موادی مانند آب، گاز، فوم و غیره کاربرد در سیستم های لوله کشی و تاسیسات آتش نشانی کاربرد دارد. این سه راهی ها در انواع سه راهی جوشی استیل و فولادی، رزوه ای استیل و فولادی، سه رای تبدیل و سه راهی تقسیم کننده یا دیوایدر قابل تهیه می باشند.

کوپلینگ آتش نشانی

کوپلینگ های آتش نشانی در یک سر نقش گیرنده آب و در سر دیگر نقش دهنده آب را دارند و به صورت جفت مورد استفاده قرار می گیرند. در این قسمت انواع کوپلینگ ها را به شما معرفی می کنیم:

کوپلینگ آتش نشانی STORZ

این کوپلینگ اولین بار در آلمان در سرویس های آتش نشانی مورد استفاده قرار گرفت. کوپلینگ STORZ با چرخش 90 درجه ای خود به ابزارهای آتش نشانی متصل می شود. استفاده از این ابزار باعث شده تا این کوپلینگ تبدیل به رایج ترین کوپلینگ در سوئیس، آلمان، اتریش، لهستان و هلند شود.

کوپلینگ BS

کوپلینگ BS یک کوپلینگ انگلیسی است که تحت استاندارد BS336 ساخته می شود، به همین دلیل به این نام معروف است. این کوپلیک دو قسمت نر و مادگی دارد و مخصوص انتقال سیال با فشارهای بالا است. کوپلینگ انگلیسی هم در فشار و هم در ساکشن کاربرد خوبی دارد اما نحوه اتصال آن ها متفاوت است.

کوپلینگ NH

پر استفاده ترین کوپلینگ مربوط به مدل آمریکایی با نام کوپلینگ NH است که با رزوه های درشت و کروی به یک دیگر متصل شده است. این کوپلینگ هم دو قسمت نر و مادگی دارد که برای چرخاندن و اتصال راحت تر از آن ها استفاده می شود. این مدل کوپلینگ هم برای آبرسانی و ساکشن مورد استفاده قرار می گیرد.

کوپلینگ GOST

کوپلینگ GOST یک کوپلینگ روسی است که بر عکس مدل های قبل نر و مادگی ندارد و تحت استاندارد  GOST R 53279-2009  ساخته شده است. این استاندارد از جمله استاندارد های مشترک بین اروپا و آسیا است.

کوپلینگ Guillemin Symmetrical

این مدل یک کوپلینگ فرانسوی است که فقط برای فشار مناسب است و سازگاری آن با کوپلینگ DSP هم ثابت شده است. به همین دلیل در کشورهای فرانسه و بلژیک بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این کوپلینگ می تواند با یک ربع چرخش جفت شود و آماده استفاده قرار گیرد. این مدل اجزای نر و مادگی ندارد و بیشتر با آلیاژ های آلومنیوم، مس، استنلس استیل و پلی پروپیلن ساخته می شود.

کوپلینگ Nakajima

این کوپلینگ هم نر و مادگی ندارد، به همین دلیل برای ساکشن مناسب نیست. معمولا از این کوپلینگ برای صنایع دریایی استفاده می شود. در واقع ساختار فلزی با مقاومت بالای آن در برابر خوردگی باعث شده در این قسمت مورد استفاده قرار گیرد. این کوپلینگ تحت استاندارد JIS ژاپن تولید شده است.

نکات مهم برای تهیه متعلقات جعبه 

در صورتی که شما هم قصد دارید تا یکی از این متعلقات و یا تمامی آن ها را برای تجهیز کردن جعبه آتش نشانی خود تهیه کنید، نیاز است تا در ابتدا به نکات مهمی توجه داشته باشید. با تکیه بر این نکات می توانید اطمینان داشته باشید که دست به یک خرید مطمئن و البته باکیفیت خواهید زد. فراموش نکنید که در بسیاری مواقع، این تجهیزات می توانند اموال و یا جان شما را نجات دهند. پس در انتخاب آن ها نهایت دقت را به خرچ دهید و به هیچ وجه کیفیت را فدای قیمت نکنید.

شیلنگ آتش نشانی

نکته اول این است که به مرغوبیت و کیفیت شرکت سازنده توجه کنید. شما به سراغ شرکتی بروید که پیش از این امتحان خود را پس داده باشد. از سوی دیگر نیاز است تا بسته به تعداد طبقات و پارکینگ، دست به خرید تعداد مناسبی بزنید. مطمئن شوید که تمامی طبقات، دسترسی مناسبی به جعبه آتش نشانی و متعلقات آن را دارند. در نهایت مامورین آتش نشانی باید متعلقات جعبه شما را تایید کنند. از آن ها بخواهید تا در امر خرید به شما کمک کنند.

 

 

برای تهیه انواع تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق از جمله جعبه آتش نشانی استیل، می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

 

۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲              ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸

۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴               ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴

ایمیل  info@azhmanfire.ir