نحوه انتخاب اصولی بوستر پمپ آتش نشانی

نحوه انتخاب اصولی بوستر پمپ آتش نشانی چگونه است؟

برای افزایش ضریب اطمینان و جلوگیری از بروز آتش سوزی در انواع ساختمان ها و مجتمع ها، نیاز به استفاده از تجهیزات آتش نشانی وجود دارد. یکی از کاربردی ترین و مهمترین این تجهیزات، بوستر پمپ های آتش نشانی هستند. به کمک یک بوستر پمپ می توان از فشار آب مورد نیاز در زمان آتش سوزی، اطمینان حاصل کرد. اما باید اشاره کرد که برای انتخاب این تجهیزات، نیاز است تا به نکات مهمی توجه شود. ما در ادامه قصد داریم تا به صورت کامل در خصوص نحوه انتخاب اصولی بوستر پمپ آتش نشانی صحبت کنیم.

بوستر پمپ آتش نشانی چیست؟

بوستر پمپ آتش نشانی وسیله ای است که در آن از یک و یا چند الکتروپمپ استفاده شده است. این الکتروپمپ ها به صورت موازی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و زمانی که فشار در سیستم آبرسانی کاهش پیدا کند، به ترتیب روشن خواهند شد. بدین صورت نه تنها از وجود فشار کافی اطمینان کسب می شود، بلکه از بروز مشکل دیگر مانند ضربه زدن به لوله ها و آسیب دیدن آن ها نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد. استفاده از چنین تجهیزاتی در تمامی ساختمان ها و مجتمع های تجاری، اداری و مسکونی، ضروری خواهد بود.

با این وجود، برای اینکه بهترین عملکرد را از این دستگاه ها شاهد باشیم، وجود یک سری استاندارد و تاییدیه در این دستگاه ها ضروری است. هر زمان که قصد انتخاب یک بوستر پمپ آتش نشانی را دارید، باید با تمامی ضوابط و استانداردهای عملکردی آن آشنا شده و مطمئن شوید که دستگاه مورد نظر شما، تمامی آن ها را دارا است. بدین صورت می توانید مطمئن باشید که بوستر پمپ اتش نشانی خریداری شده، بهترین و مناسب ترین عملکرد را از خود نشان می دهد.

بوستر پمپ آتش نشانی چیست؟

انواع بوستر پمپ آتش نشانی موجود

بوستر پمپ های آتش نشانی که در بازار وجود دارند، دارای انواع بسیار مختلفی هستند. قبل از انتخاب یکی از میان آن ها، نیاز است تا با تمامی آن ها آشنایی کسب کنید. با این وجود، بوستر پمپ های آتش نشانی را می توان به صورت کلی، در یکی از دو دسته زیر قرار داد:

  • بوستر پمپ آتش نشانی دور ثابت

در این دسته از بوستر پمپ ها، پرشر سوئیچ به پمپ ها دستور می دهد تا بر حسب نیاز، فشار آب موجود در سیستم آبرسانی را تامین کنند. هر یک از پمپ های موجود در بوستر پمپ آتش نشانی دور ثابت با پمپ دیگر، 0.5 بار اختلاف فشار دارد. بدین صورت می تواند باعث شود تا دبی و فشار بوستر پمپ آتش نشانی، بهترین عملکرد را داشته باشد. در این بوستر پمپ ها، اختلاف فشار دقیقا برابر با 0.5 بار خواهد بود.

  • بوستر پمپ آتش نشانی دور متغیر

بوستر پمپ های دور متغیر از لحاظ ظاهری، فرق چندانی با بوستر پمپ های دور ثابت ندارند. تفاوت آن ها در این نکته قرار دارد که این بوستر پمپ ها، برخی از معایب بوستر پمپ های آتش نشانی دور ثابت را پوشانده اند. برای مثال، به دلیل وجود یک سیستم پیشرفته تر، فشار آب به نرمی شروع به افزایش کرده و بدین صورت از ضربه زدن به بوستر پمپ آتش نشانی جلوگیری خواهد شد. همچنین میزان لرزش ها نیز کاهش پیدا کرده و بدین صورت، طول عمر دستگاه افزایش خواهد یافت.

در یک بوستر پمپ دور متغیر از اینورتر استفاده شده که باعث ایجاد تغییراتی در تابلو برق خواهد شد. این مدل از بوستر پمپ ها همچنین دارای یک سیستم رادیو فرکانس متغیر VDF هستند که می توانند سرعت پمپ ها را به بهترین نحو تغییر دهند.

 

 

نحوه انتخاب اصولی بوستر پمپ آتش نشانی

برای انتخاب یک بوستر پمپ آتش نشانی، نیاز است تا به دستورالعمل های اعلام شده نهادها و سازمان های مرتبط توجه شود. امروزه شهرداری شهر تهران، دستورالعمل های جدیدی را از سال 1395 برای ساختمان های سری s1، s2 و s3 منتشر کرده است. بدین صورت شما در ابتدا باید به تاریخ دستورالعمل و سپس به گروه بندی آن توجه کنید. سپس برای انتخاب یک بوستر پمپ آتش نشانی، اقدام کنید. بسته به این فاکتورها، نحوه انتخاب اصولی بوستر پمپ آتش نشانی به شرح زیر خواهد بود:

  • بوستر پمپ مناسب برای دستورالعمل های قبل از سال 1395

بوستر پمپ های آتش نشانی مورد تایید برای دستورالعمل های قبل از سال 1395، بوستر پمپ هایی هستند که در آن ها 2 عدد پمپ هم توان استفاده شده است. یکی از این پمپ های قرار داده شده به عنوان پمپ اصلی شناخته شده و دیگری پمپ رزرو خواهد بود. پمپ اصلی این بوستر پمپ های آتش نشانی وظیفه آبرسانی برای تجهیزات موجود در سیستم اطفاء حریق را به عهده دارد.

دلیل وجود پمپ رزرو نیز بالا بردن ایمنی در این تجهیزات است. به این صورت که اگر بنا به هر دلیلی، پمپ اصلی نتواند وظیفه خودش را به درستی انجام دهد، پمپ رزرو بتواند فشار و دبی لازم برای مقابله با آتش سوزی را فراهم کند.

خرید بوستر پمپ آتش نشانی

  • بوستر پمپ مناسب برای دستورالعمل های بعد از سال 1395 و ساختمان های از نوع s1 و s2

بوستر پمپ هایی که در چنین پروژه هایی مورد استفاده قرار می گیرند، باید حداقل 3 پمپ داشته باشند. دو عدد از پمپ های موجود در این بوستر پمپ های آتش نشانی باید هم توان بوده که در این میان، یکی از آن ها نقش پمپ اصلی و دیگری نقش پمپ رزرو را خواهد داشت. در این سیستم، پمپ سوم، به عنوان پمچ جوکی یا جاکی شناخته می شود. البته به این پمپ، پمپ پیشران نیز می گویند. هدف از وجود پمپ جوکی، جلوگیری و رفع هرگونه نشتی احتمالی در سیستم است. از این رو، این پمپ، نقشی در اطفا حریق نخواهد داشت.

  • بوستر پمپ مناسب برای دستورالعمل های بعد از سال 1395 و ساختمان های s3

منظور از ساختمان های s3 درواقع ساختمان های مرتفع و بزرگی مانند مجتمع های خرید، درمانی و … است. در این چنین ساختمان هایی نیز نیاز است تا از 2 عدد پمپ هم توان استفاده شود. البته باید اشاره کرد که در این بوستر پمپ ها نیاز است تا پمپ اصلی دارای تاییدیه FM باشد. همچنین نیاز است تا از یک پمپ، به عنوان پمپ جوکی نیز استفاده شود تا بدین صورت از بروز هرگونه نشتی، جلوگیری به عمل آورده شود.

جهت سفارش انواع تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق از جمله لوله و اتصالات آتش نشانی، می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲              ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸

۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴               ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴

ایمیل  info@azhmanfire.ir