نحوه محاسبه و طراحی بوستر پمپ آتش نشانی

نحوه محاسبه و طراحی بوستر پمپ آتش نشانی چگونه است؟

بوستر پمپ های آتش نشانی یکی از تجهیزات بسیار مهم و حساسی هستند که می توانند به آتش نشانان در انجام ماموریت های آن ها کمک فراوانی کنند. در این میان برای این که این تجهیزات آتش نشانی بهترین کارایی و عملکرد را از خودشان نشان دهند، نیاز به طراحی و محاسبه مناسب دارند. از این رو بسیاری از افراد به دنبال یادگیری نحوه محاسبه و طراحی بوستر پمپ آتش نشانی هستند. ما در این مطلب قصد داریم تا به صورت کامل در خصوص طراحی و محاسبه این تجهیزات صحبت کنیم.

آشنایی با بوستر پمپ آتش نشانی

بوستر پمپ آتش نشانی دستگاهی یکپارچه بوده که از چند الکتروپمپ تشکیل شده است. در این تجهیزات یک یا چند الکتروپمپ را به صورت موازی در کنار یکدیگر قرار می دهند. در صورتی که جریان آب در سیستم کاهش پیدا کند و یا فشار مورد نیاز از بین برود، این الکتروپمپ ها به صورت ترتیبی شروع به فعالیت می کنند. حال به کمک الکتروپمپ های روشن شده، فشار درون سیستم افزایش پیدا می کند. هر زمان که فشار به حد نصاب رسید، الکتروپمپ ها به همان ترتیبی که آغاز به کار کرده اند، خاموش خواهند شد.

با حضور بوستر پمپ آتش نشانی، دیگر خطر افت و یا کاهش فشار و جریان آب وجود نخواهد داشت. البته که این امر تنها زمانی محقق خواهد شد که محاسبه و طراحی بوستر پمپ آتش نشانی به بهترین شکل ممکن انجام گرفته باشد. بوستر پمپ های آتش نشانی بسته به نوع تثبیت فشار، خود به دو دسته بوستر پمپ اتش نشانی دور ثابت و بوستر پمپ آتش نشانی دور متغیر تقسیم می شوند.

آشنایی با کاربردهای بوستر پمپ آتش نشانی

با توجه به نحوه عملکرد این دستگاه ها، طبیعی خواهد بود که از آن ها در سیستم های اطفاء حریق استفاده خواهد شد. البته که این دستگاه ها قابلیت استفاده برای آبیاری فضاهای سبز را هم خواهند داشت. امروزه بوستر پمپ های آتش نشانی را در ساختمان های تجاری، مسکونی و اداری، فرودگاه ها، مجتمع های مختلف، بیمارستان ها، شبکه های مختلف آب شهری و … نیز استفاده می کنند.

آشنایی با طراحی و اجرای بوستر پمپ آتش نشانی

نحوه محاسبه و طراحی بوستر پمپ آتش نشانی

زمانی که بحث محاسبه و طراحی یک بوستر پمپ آتش نشانی به میان می آید، نکته بسیار مهم، میزان آب مورد نیاز و همچنین فشار آن خواهد بود. در سیستم اطفاء حریق ساختمان های مسکونی به صورت معمول از جعبه های آتش نشانی و یا هوزریل استفاده خواهد شد. به کمک یک هوزریل می توان تا 800 متر مربع را در یک طبقه پوشش داد. در صورتی که نیاز به پوشش در سطح بیشتری وجود داشته باشد، از جعبه آتش نشانی استفاده می شود.

هر هوزریل در یک دقیقه چیزی در معادل 30 لیتر و یا 8 گالن آب مصرف می کند. این در حالی است که جعبه های آتش نشانی قابلیت مصرف 190 لیتر یا 50 گالن آب را در هر دقیقه دارند. طبق استانداردهای جهانی، در چنین شرایطی نیاز است تا برای محاسبه و طراحی بوستر پمپ آتش نشانی، مبنا را بر دو آتش سوزی به صورت همزمان قرار داد. از این رو نیاز به دو عدد جعبه آتش نشانی و یا دو عدد هوزریل وجود دارد. بدین صورت فشار آب خارج شده از هر نازل هوزریل چیزی برابر با 1.5 بار است. فشار خروجی از هر جعبه آتش نشانی نیز طبق استانداردهای اروپایی 3 بار و طبق استانداردهای آمریکا، 4 بار است.

 

 

نحوه محاسبه و طراحی بوستر پمپ آتش نشانی باید به گونه ای باشد که جعبه های آتش نشانی و هوزریل های نصب شده در مجتمع ها و ساختمان ها، بتوانند تا 30 دقیقه پیش از رسیدن ماموران آتش نشانی، در مقابل آتش سوزی مقاومت کنند. بدین صورت، بوستر پمپ های آتش نشانی باید بتوانند به خوبی فشار آب مورد نیاز برای مقابله با آتش سوزی را فراهم کنند. برای آشنایی بیشتر با نحوه محاسبه و طراحی بوستر پمپ آتش نشانی، باید این محاسبه و طراحی را به بخش های مختلف بوستر پمپ ها، تعمیم دهیم:

  • محاسبه دبی

یک جعبه آتش نشانی قرار داده شده در ساختمان، باید دبی (Q) برابر با 50gpm در حال کار داشته باشد. از این رو برای محاسبه دبی موجود در یک ساختمان، باید تعداد جعبه های ساختمانی را در عدد 50 ضرب کنیم. برای مثال، اگر در یک ساختمان 5 عدد جعبه آتش نشانی وجود داشته باشد، دبی برابر با 5×50=250 خواهد بود.

  • محاسبه هد

یکی دیگر از نکاتی که در زمان محاسبه و طراحی بوستر پمپ آتش نشانی باید مورد توجه قرار بگیرد، محاسبه  هد بوستر پمپ آتش نشانی است. برای محاسبه هد، می توان از فرمول زیر استفاده کرد:

Pt =  P1  +   P2 +   P3

در این محاسبه، P1= 1.5 × L × 0.04 افت مسیر، L برابر با طول مسیر جرکت آب از قسمت دهانه یک بوستر پمپ آتش نشانی تا بالاترین جعبه آتش نشانی موجود است که بر اساس متر محاسبه می شود. همچنین P2 برابر با فشار مورد نیاز در سر شلنگ آتش نشانی در بالاترین جعبه آتش نشانی موجود است که برابر با 42mH2O خواهد بود. P3 نیز برابر است با ارتفاع عمودی بالاترین جعبه آتش نشانی از دهانه یک بوستر پمپ آتش نشانی. p3 نیز بر اساس متر محاسبه می شود.

  • محاسبه حجم مخزن

برای اینکه بتوان مخزن به کار رفته در سیستم اطفاء حریق ساختمان ها را محاسبه کنیم، تنها باید عدد دبی که برای هر بوستر پمپ آتش نشانی وجود دارد را در عدد 30 ضرب کنیم. حاصل برابر با حجم منبع خواهد بود که بر حسب گالن است.

نحوه اجرای بوستر پمپ آتش نشانی

انتخاب یک بوستر مناسب

بعد از آشنایی با نحوه محاسبه و طراحی بوستر پمپ آتش نشانی، باید اشاره کرد که انتخاب یک بوستر پمپ آتش نشانی مناسب، از جمله مهمترین وظایفی است که باید به آن توجه کنید. بوستر پمپ مورد نظر شما، باید بتواند به خوبی فشار آب مورد نیاز برای سیستم اطفاء حریق را فراهم کند. از این رو باید در زمان خرید به مشخصات و ویژگی های بوستر پمپ آتش نشانی مورد نظر خود، توجه کنید. برای مثال باید بدانید که این بوستر پمپ مورد نظر دارای جاکی پمپ است یا خیر. منحنی مشخصه آن به چه صورت است، ظرفیت آن چه میزان است و …

خرید بوستر پمپ آتش نشانی

برای خرید انواع تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق از جمله لوله و اتصالات آتش نشانی، می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲              ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸

۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴               ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴

ایمیل  info@azhmanfire.ir