نحوه نصب و کار با جعبه آتش نشانی

با نحوه نصب و کار با جعبه آتش نشانی آشنا شویم

بسیاری از انبارها، کارخانجات صنعتی، ساختمان های مسکونی و تجاری برای افزایش ایمنی خود نیاز به تجهیزات بخصوصی دارند که یکی از مهم ترین آن ها جعبه آتش نشانی است. در این مطلب با نحوه نصب و کار با جعبه آتش نشانی آشنانی که یکی از تجهیزات آتش نشانی مهم است صحبت خواهیم کرد.

جعبه آتش نشانی چیست؟

شاید برای عده ای این سوال به وجود آمده باشد که جعبه آتش نشانی دقیقا چیست و چرا استفاده از آن تا این اندازه برای حفاظت ساختمان ها اهمیت دارد؟ ما اینجاییم تا به این سوال پاسخ دهیم. جعبه آتش نشانی یکی از تجهیزات اطفا حریق و در واقع یک نوع محفظه مخصوص با ظرفیت از قبل مشخص شده است که برای نگهداری تجهیزات آتش نشانی به کار می رود. این محفظه در انواع و اقسام گوناگونی تولید می شود و هرکدام از انواع آن ویژگی های مخصوص به خود را دارند.

جعبه آتش نشانی چیست؟

جعبه آتش نشانی دسترسی شما را در هنگام بروز آتش سوزی و خطر به تجهیزات ضد حریق آسان کرده و عملیات اطفاء حریق را تا حد زیادی تسریع می بخشد. بنابراین می توان گفت یکی از ضروری ترین و حیاتی ترین تجهیزات ایمنی در هر ساختمانی همین جعبه آتش نشانی است. از جمله تجهیزات و ابزاری که درون این محفظه ها قرار می گیرند عبارتند از: انواع خاموش کننده و کپسول آتش نشانی، قرقره، سرلوله، شلنگ های آتش نشانی و…

نحوه نصب و کار با جعبه آتش نشانی

پیش از اینکه در رابطه با نحوه نصب و کار با جعبه آتش نشانی صحبت کنیم، لازم است تا آشنایی مختصری با انواع این جعبه ها داشته باشید. در واقع نوع جعبه آتش نشانی و طراحی این محفظه، ارتباط مستقیمی با نحوه نصب و کار با آن دارد. جعبه های آتش نشانی از نظر شیوه نصب به گروه های مختلفی تقسیم می شوند که عبارتند از: جعبه آتش نشانی ایستاده، جعبه آتش نشانی دیواری توکار و جعبه آتش نشانی دیواری روکار.

 

 

هرکدام از این جعبه ها به روشی متفاوت در محل موردنظر نصب می شوند. علاوه بر این، شما می بایست شرایط و موقعیت محلی که برای نصب جعبه آتش نشانی در نظر گرفته اید را نیز به خوبی بررسی کنید. اما نحوه نصب جعبه های آتش نشانی دیواری به چه صورت است؟ هر جعبه آتش نشانی برای نصب در محل، نیاز به یک ارتفاع استاندارد دارد که اندازه این ارتفاع چیزی بین 1.2 الی 1.3 متر از کف ساختمان تا نقطه نصب در نظر گرفته شده است. جعبه آتش نشانی را بایستی به گونه ای نصب کرد که به خوبی در معرض دید ساکنین باشد. همچنین افراد بتوانند در زمان اضطرار و خطر به تجهیزات آن دسترسی داشته و به راحتی با آن کار کنند.

بهترین مکان ها برای نصب جعبه آتش نشانی

بهترین مکان ها برای نصب جعبه آتش نشانی عبارتند از: پاگردهای ساختمان، پله های اضطراری، راهروها و درب های ورود و خروج ساختمان. روش کار با جعبه آتش نشانی نیز بستگی به نوع قفل و شیوه باز شدن آن دارد. برخی از جعبه ها به شکل راست بازشو و برخی دیگر به صورت چپ باز شو طراحی شده اند. بنابراین با آگاهی از این موضوع می توان عملیات بازکردن جعبه و دسترسی به تجهیزات درون آن را با سرعت بیشتری انجام داد.

مراحل نصب جعبه آتش نشانی

مراحل نصب جعبه آتش نشانی به شرح زیر است:

  1. اولین مرحله برای نصب جعبه آتش نشانی دقت به لوله کشی ساختمان است. جعبه آتش نشانی بایستی در بالا یا پایین لوله کشی قرار بگیرد.
  2. حال با توجه به نوع توکار یا روکار بودن جعبه، اقدام به نصب آن می کنید.
  3. اگر جعبه از نوع توکار است، بایستی قبل از قرار گرفتن آن درون دیوار، در محل موردنظر یک کلاف آهنی (Sub frame) قرار دهید. سپس جعبه یا فایرباکس را درون این کلاف قرار داده و آن را به کمک یک پیچ محکم کنید.
  4. اگر جعبه از نوع روکار است، بایستی قبل از نصب، جعبه را با دیوار و محل نصب کاملا تراز کنید. بعد از این کار، جعبه را به کمک چهار عدد رول بولت سایز m6 ( از نوع HSA) روی دیوار نصب کنید.
  5. در زمان نصب کردن جعبه داخل یا روی دیوار بایستی به این نکته مهم دقت داشته باشید که محل ورودی آب در جای درستی باشد.
  6. برای اینکه قرقره جعبه را نصب کنید، بهتر است جعبه، خالی از تجهیزات باشد.
  7. در صورتی که ساختمان موردنظر در پروسه رنگ کاری است، می توانید با کشیدن یک روکش روی جعبه از آسیب وارد شدن به آن جلوگیری کنید.

تست جعبه آتش نشانی

بررسی و تست نهایی جعبه آتش نشانی بعد از نصب

بعد از اینکه جعبه آتش نشانی را در محل موردنظر نصب کردید، بهتر است برای اطمینان بیشتر از سلامت جعبه، مواردی را در آن بررسی کنید. این موارد به شرح زیر هستند:

  • در زمان استفاده از جعبه نباید نشتی آب در قطعات آن چیزی بیش از 5 لیتر در مدت زمان سه دقیقه باشد.
  • هنگامی که می خواهید شیلنگ را از روی قرقره باز کنید، بایستی شیلنگ تا آخر و به آسانی از روی قرقره باز شود.
  • نباید هیچ مشکلی در باز و بسته شدن نازل وجود داشته باشد.
  • برای اطمینان بیشتر از سلامت جعبه آتش نشانی و تجهیزات درون آن، می بایست این وسایل را یک الی دو بار در سال بررسی و چک کنید.

روش کار با جعبه آتش نشانی

  1. در جعبه آتش نشانی یک قرقره وجود دارد که اطراف آن را شیلنگ آتش نشانی پوشانده است. در مرحله اول لازم است این شیلنگ را به طور کامل و تا آخر از روی قرقره آزاد و باز کنید.
  2. شیلنگ دو سر دارد. یک سر آن را می بایست به شیرفلکه تعبیه شده درون جعبه آتش نشانی وصل کنید و سر دیگر را به تبدیلی که روی نازل آتش نشانی وصل است، متصل کنید.
  3. دقت کنید که شیلنگ در هنگام باز بودن آب نباید پیچ و تاب خورده باشد. بنابراین از آزاد بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  4. پیش از اینکه آب به جریان بیفتد از اتصالات و محکم بودن کوپلینگ ها مطمئن شوید.
  5. برای شروع عملیات اطفاء حریق شیرفلکه را به آهستگی باز کنید.
  6. حال یکی از حالت های پاشش تیز یا پاشش پودری که در نازل وجود دارند را انتخاب کرده و آتش را خاموش کنید.

 

 

برای تهیه انواع تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق از جمله جعبه آتش نشانی استیل، می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲              ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸

۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴               ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴

ایمیل  info@azhmanfire.ir