ضوابط لوله آتش نشانی

مهم ترین ضوابط لوله کشی آتش نشانی کدامند؟

سیستم اطفای حریق یکی از مهم ترین و کاربرد ترین سیستم هایی است که در حال حاضر در ساختمان ها نصب می شود. این سیستم از قابلیت های ویژه ای برخوردار است و می تواند میزان بروز خسارت های مالی و جانی را به صورت قابل ملاحظه ای کاهش بدهد. از آن جایی که این سیستم در حال حاضر نقش بسیار مهمی در زندگی انسان بازی می کند ما قصد داریم در ادامه به طور اختصاصی در مورد ضوابط لوله کشی آتش نشانی صحبت کنیم و نحوه نصب این سیستم را به شما بیاموزیم پیشنهاد می کنیم که تا پایان با ما همراه باشید تا بیش تر با این سیستم آشنا شوید و بتوانید اهمیت کارایی آن را درک کنید.

ضوابط لوله کشی آتش نشانی

سیستم لوله کشی یک سیستم منسجم است که همه اعضای آن با یک دیگر در ارتباط اند. این سیستم از لوله و اتصالات آتش نشانی تشکیل شده است که جزئی از تجهیزات آتش نشانی محسوب می شوند. کارایی این سیستم تا حد بسیار زیادی به نحوه نصب آن بستگی دارد. در حقیقت برای این که این سیستم کارایی قابل قبولی داشته باشد و بتواند خسارت های ناشی از حوادث آتش سوزی را به حداقل برساند باید به صورت اصولی نصب شده باشد. از آن جایی که این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است ما در این قسمت به برخی از مهم ترین ضوابط لوله کشی آتش نشانی اشاره می کنیم. این اصول به شرح ذیل است:

  • محافظت کردن از سازه ساختمان در برابر حریق احتمالی

یکی از مهم ترین و اصلی ترین ضوابط، محافظت کردن از سازه ساختمان در برابر حریق احتمالی است. طبق این اصل شما موظف هستید که ساختمان خود را به نحوی بسازید که تا زمان رسیدن گروه اطفاء حریق خیلی صدمه نبیند و خسارت هنگفتی به شما وارد نشود.

  • ضوابط دود و کنترل دود در حریق احتمالی

دومین اصلی که در حین نصب لوله کشی آتش نشانی باید رعایت شود، ضابطه دود و کنترل دود است. طبق این اصل، لوله کشی آتش نشانی ساختمان باید به نحوی انجام شود که دود حاصل از آتش سوزی در سریع ترین زمان ممکن، به خارج از ساختمان هدایت شود. توجه داشته باشید که اگر این اصل مورد توجه قرار نگیرد در صورت وقوع آتش سوزی دود غلیظی که به دلیل اتش سوزی ایجاد شده ساکنین ساختمان را خفه می کند و میزان خسارت های جانی به صورت قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند.

نصب لوله کشی آتش نشانی

  • ضوابط پله فرار

سومین اصلی که در حین نصب لوله کشی آتش نشانی، باید مورد توجه قرار بگیرد ضابطه پله فرار است. این پله ها باید به گونه ای در ساختمان نصب شوند که در حین وقوع آتش سوزی فرایند کمک رسانی به بهترین نحو انجام شود و جان افراد به خظر نیفتد. رعایت این اصل در ساختمان های شلوغ و چند طبقه، اهمیت بیش تری پیدا می کند.

  • ضوابط اعلام حریق

یکی دیگر از ضوابط لوله کشی آتش نشانی، ضابطه اعلام حریق است. طبق این اصل باید برای نصب سیستم اعلام حریق، از بهترین تجهیزات استفاده شود تا ساکنین ساختمان سریعاً متوجه آتش سوزی شوند و بتوانند جان و مال خود را نجات دهند.

  • ضوابط اطفاء و خاموش کردن آتش

آخرین ضابطه ای که در حین نصب سیستم لوله کشی آتش نشانی، باید جدی گرفته شود ضابطه اطفاء حریق است. طبق این اصل باید سیستم اطفاء حریق به برق اضطراری مجهز باشد تا همیشه فعال باشد و بتواند به وظیفه خود عمل کند.

 

 

هزینه نصب سیستم لوله کشی آتش نشانی

میزان هزینه نصب سیستم لوله کشی آتش نشانی، بر اساس مؤلفه های مختلفی تعیین می شود. از آن جایی که اکثر این مؤلفه ها متغیر هستند و ثبات ندارند نمی توان میزان هزینه این کار را به صورت دقیق محاسبه کرد.  این در حالی است که بعد اقتصادی چنین پروژه ای، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نمی توان آن را نا دیده گرفت. به همین دلیل نیز ما قصد داریم در این قسمت به طور مفصل در مورد هزینه نصب سیستم لوله کشی آتش نشانی صحبت کنیم و به مهم ترین نکاتی که بر هزینه این کار تأثیر می گذارند اشاره کنیم:

  • نوع سیستم لوله کشی

یکی از مهم ترین و اصلی ترین مؤلفاتی که در حین محاسبه هزینه نصب سیستم لوله کشی آتش نشانی مورد توجه قرار می گیرد، نوع سیستم لوله کشی است که می تواند به صورت دستی، اتوماتیک و ترکیبی باشد.

هزینه نصب لوله کشی آتش نشانی

  • تعداد طبقات ساختمان

یکی دیگر از نکاتی که در حین محاسبه هزینه نصب سیستم لوله کشی آتش نشانی در نظر گرفته می شود تعداد طبقات ساختمان است. در حقیقت هر چه تعداد واحد ها و طبقات یک ساختمان بیش تر باشد هزینه نصب این سیستم نیز بیش تر می شود.

  • نوع و جنس تجهیزات

شاخصه دیگری که در حین محاسبه هزینه نصب سیستم لوله کشی آتش نشانی مورد توجه قرار می گیرد، نوع و جنس تجهیزاتی است که برای نصب این سیستم مورد استفاده قرار می گیرند. قاعدتاً هر چه این تجهیزات مرغوب تر باشند هزینه نصب لوله کشی آتش نشانی بیش تر می شود.

  • دستمزد تکنسین ها

مؤلفه بعدی دستمزد تکنسین ها است که بر اساس میزان زمان نصب و نوع سیستم  لوله کشی محاسبه می گردد. البته توصیه ما به شما این است که قبل از شروع پروژه حتماً حتماً در مورد میزان دستمزد با تکنسین ها توافق های لازم را انجام دهید. این کار باعث می شود در پایان کار به مشکل نخورید و بتوانید هزینه ها را بپردازید.

تذکر: اگر قصد دارید یک سیستم اطفای حریق در ساختمان خود نصب کنید حتماً حتماً این کار را به تکنسین های ماهر و کار بلد بسپارید. چرا که نصب چنین سیستمی یک کار کاملاً تخصصی است و به مهارت بالایی نیاز دارد. شک نکنید که افراد مبتدی و تازه کار از پس ریزه کاری های این پروژه بر نمی آیند. حتی ممکن است به دلیل کم تجربگی مرتکب اشتباهات بزرگی شوند. این کار خسارت های سنگینی را به شما تحمیل خواهد کرد. این در حالی است که اگر این کار را به یک گروه متخصص و کاردان بسپارید هم کلی در وقت و پول خود صرفه جویی می کنید، هم احتمال بروز حوادث غیر قابل جبران را به حداقل می رسانید. به این ترتیب می توانید از جان و مال خانواده خود به بهترین نحو ممکن حفاظت کنید.

برای تهیه انواع تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق از جمله لوله و اتصالات آتش نشانی، می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲              ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸

۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴               ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴

ایمیل  info@azhmanfire.ir