مشخصات فنی جعبه آتش نشانی

مشخصات فنی فایرباکس و نکات مهم در ساخت آن

جعبه آتش نشانی یا همان فایرباکس یکی از مهم ترین تجهیزات آتش نشانی است که برای نگهداری ابزاری همچون شلنگ ها، قرقره ها، سیم ها، کپسول های آتش نشانی و… در ساختمان ها به کار می رود. در این مطلب تصمیم داریم درخصوص مشخصات فنی فایرباکس  و جزئیات مربوط به آن صحبت کنیم.

فایرباکس چیست؟

جعبه آتش نشانی که با عنوان فایرباکس نیز شناخته می شود، یکی از تجهیزات اطفا حریق ضروری برای ایمنی ساختمان های تجاری، مسکونی و اداری است. این جعبه ها در ابعاد و اندازه های مختلفی تولید می شوند و هریک بسته به نوع طراحی و ساختاری که دارند، دارای مشخصات فنی خاصی هستند. قطعا مجهز بودن یک ساختمان به فایرباکس می تواند دسترسی تمامی ساکنین را در مواقع ضروری به تجهیزات آتش نشانی راحت تر کرده و عملیات مقابله با حریق را سرعت ببخشد. این اقدامات قطعا در پیشگیری از بروز حوادث و خسارات جانی و مالی تاثیر بسزایی دارند. در صورتی که تمایل به تهیه جعبه آتش نشانی برای محل کار یا محل سکونت خود دارید، بهتر است پیش از هر اقدامی با انواع آن و مشخصات فنی هریک از آن ها به خوبی آشنا شوید تا در هنگام خرید، انتخاب مناسبی داشته باشید.

جعبه آتش نشانی

انواع فایرباکس

فایرباکس را براساس فاکتورهای خاصی دسته بندی می کنند. مهم ترین فاکتورهایی که باعث ایجاد تنوع در این محصولات می شوند عبارتند از: جنس، طراحی و نحوه نصب آن در محل موردنظر.

ظرفیت و اندازه فایرباکس برای جای دادن تجهیزات مختلف آتش نشانی می تواند عاملی در ایجاد تنوع این محصول باشد. این تنوع در ساخت جعبه آتش نشانی باعث می شود تا کاربران بتوانند به تناسب شرایط محیطی، بهترین و کارآمدترین فایرباکس را برای خود تهیه کنند. قطعا برای نصب جعبه آتش نشانی در ساختمان های تجاری، مسکونی، هتل ها، فروشگاه ها، فرودگاه ها و… با شرایط و موقعیت های یکسانی رو به رو نیستیم و از این رو لازم است با در نظر گرفتن برخی موارد، اقدام به انتخاب مناسب ترین جعبه آتش نشانی کنیم.

مشخصات فنی جعبه آتش نشانی

آشنایی با مشخصات فنی جعبه آتش نشانی می تواند راهنمای بسیار خوبی در هنگام خرید برای شما باشد. هر برند سازنده، در هنگام ارائه محصول اطلاعاتی را درخصوص ساخت و نحوه کار فایرباکس در اختیار مشتریان قرار می دهد. علاوه بر این نمایندگان فروش با راهنمایی و مشاوره، سعی در همراهی خریداران برای انتخاب بهترین نوع فایرباکس دارند. در این بخش به طور کلی مشخصات فنی فایر باکس را مورد بررسی قرار می دهیم تا با آگاهی و اطلاعات بیشتری بتوان محصول موردنیاز را سفارش داد. مهم ترین و اصلی ترین مشخصاتی که در این محصولات می بایست در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • میزان مقاومت و استحکام جعبه آتش نشانی ( دوام و مقاومت این جعبه ها می بایست در حد و اندازه مقاومت مصالح ساختمانی باشد. به گونه ای که در برابر انواع فشار و ضربه دچار آسیب نشوند.)
  • طول عمر جعبه آتش نشانی ( در ساخت این جعبه ها تلاش شده تا طول عمر مفید آن ها به اندازه سن یک ساختمان مقاوم باشد. چیزی حدود سی سال)
  • زیبایی در ساخت فایر باکس یکی از مهم ترین مشخصات فنی است که برای بسیاری از خریداران اهمیت دارد. ظاهر این جعبه ها به گونه ای است که با سبک ساختمان و طراحی آن ها بیشترین هماهنگی را دارد.
  • فایرباکس ها می بایست به آسانی در محل موردنظر نصب شوند.
  • علاوه بر تمام این موارد، قیمت نیز یکی از پارامترهای مهم است. قیمت فایرباکس می بایست بسیار مناسب باشد.

دیگر مشخصات فنی فایر باکس

جدا از موارد گفته شده که جزء مشخصات فنی عمومی انواع فایرباکس هستند، می توان گفت مواردی همچون ابعاد جعبه، رنگ به کار رفته در ساخت آن، ضخامت جعبه، طراحی درب و قاب جعبه، نحوه باز و بسته شدن قفل آن و… از دیگر مشخصات فنی این وسیله هستند.

مشخصات جعبه آتش نشانی

مهم ترین نکات در ساخت فایرباکس

فایرباکس همانند بسیاری از تجهیزات ایمنی دیگر نیاز به روش ساخت منحصر به فردی دارد تا بتواند در طولانی مدت کارایی مناسبی داشته باشد. این تجهیزات در برابر عوامل مختلفی آسیب پذیر هستند. بنابراین سازندگان آن ها سعی می کنند این موارد را شناسایی و در هنگام طراحی و ساخت جعبه آنها را در نظر بگیرند. در ادامه به مهم ترین نکات در ساخت فایرباکس اشاره می کنیم:

  • ضد رطوبت

فایرباکس ها از قطعات مختلفی ساخته می شوند. برای اتصال این قطعات به یکدیگر تا حد امکان از ابزاری همچون پیچ و مهره های گالوانیزه مرغوب به جای روش جوشکاری استفاده می شود. این کار باعث می شود تا جعبه و بخش های مختلف آن در برابر رطوبت به خوبی مقاوم شوند.

  • استفاده از فیلتر

در ساخت این باکس ها از یک سری فیلتر هوای نمدی یا فلزی استفاده شده است. این فیلترها کمک می کنند علاوه بر تهویه هوای درون جعبه، از ورود انواع گردوخاک، مواد آلاینده و دود و همچنین حشرات به داخل باکس جلوگیری به عمل آید.

  • پانچ جعبه

  • قطعات موجود در جعبه آتش نشانی برای زیباتر شدن جعبه و نمای بهتر در محیط ساختمان، به کمک دستگاه مخصوص سی ان سی پانچ (CNC) که ظرافت و دقت بالایی در کار دارد، تولید می شوند.
  • استفاده از رنگ پودر الکترواستاتیک

رنگ پودر الکترواستاتیک یکی از بهترین و مرغوب ترین رنگ هایی است که برای قطعات مختلف و بدنه فایرباکس به کار می رود. همین رنگ می تواند تاثیرات مخرب رطوب و گردوخاک را تا حد زیادی کاهش داده و از جعبه محافظت کند.

  • ضد استهلاک

برای اینکه جعبه آتش نشانی به مرور زمان دچار استهلاک و خرابی نشود، در ساخت آن از بهترین و مرغوب ترین قفل، لولا و قاب استفاده می کنند.

برای خرید انواع تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق و از جمله فایر باکس، می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲              ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸

۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴               ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴

ایمیل  info@azhmanfire.ir