پایه نصب کپسول آتش نشانی

پایه نصب کپسول آتش نشانی چیست و انواع آن کدامند؟

پایه نصب کپسول آتش نشانی از تجهیزات ضروری آتش نشانی است. حوادث آتش سوزی همیشه در کمین ما هستند و خبر نمی دهند. بنابراین ما باید تمهیداتی برای مقابله با آن بیندیشیم و بتوانیم تا جایی که امکان دارد، جلوی پیشروی آن را گرفته و با استفاده از تجهیزات اطفای حریق عبارتی اطفای حریق انجام دهیم. مهم ترین و البته در دسترس ترین ابزاری که می توان در هر فضایی از آن استفاده کرد، کپسول آتش نشانی است که در انواع مختلفی وجود دارد. خیلی مهم است که این کپسول ها در جای مناسبی نصب شوند تا بتوان به هنگام حریق به آنها دسترسی داشت. برای نگهداری و نصب خاموش کننده ها، انواع پایه نصب کپسول آتش نشانی وجود دارد که کپسول ها روی آنها نصب می شوند. این پایه ها به دو صورت دیواری و ایستاده وجود دارند و  و هر یک نیز انواع مختلفی دارند.

پایه نگهدارنده کپسول آتش نشانی

کپسول های آتش نشانی جزء معدود تجهیزات آتش نشانی هستند که تقریبا همه ما به خوبی با آن ها آشنایی داریم. این تجهیزات معمولا در هر مکانی قابلیت نگهداری و استفاده دارند و می توان از انواع آن متناسب با نوع آتش استفاده کرد. اما معمولا برای اینکه افراد بتوانند در زمان بروز حریق بدون هیچ مشکلی به کپسول های آتش نشانی دسترسی داشته باشند، پیشنهاد می شود تجهیزات را در مکان هایی از ساختمان قرار داد که در معرض دید باشند.

برای اینکه نگهداری از کپسول آتش نشانی از نظر ایمنی استانداردهای لازم را داشته باشد، برای ثابت نگه داشتن آن از یک پایه نگهدارنده مخصوص استفاده می شود که به آن پایه نگهدارنده کپسول آتش نشانی می گویند. معمولا شرکت های تولیدکننده، این محصولات را از نظر نحوه کاربرد در دو نوع ایستاده و دیواری به بازار عرضه می کنند که افراد می توانند با توجه به موقعیت مکانی و نوع کپسول آتش نشانی هر کدام از انواع پایه نگهدارنده که ایده آل تر است را انتخاب و خریداری کنند.

به این شکل شما می توانید انواع کپسول آتش نشانی را با دوام و استحکام بسیار بالا در محل موردنظر نصب و نگهداری کرده و از آسیب رسیدن به آن جلوگیری کنید. معمولا از رایج ترین و پرکاربردترین انواع پایه نگهدارنده کپسول آتش نشانی می توان به انواع پایه شاخدار، مستطیلی و استند اشاره کرد که هر کدام از نظر نوع طراحی، نحوه استفاده و استانداردها به زیرگروه های دیگری تقسیم می شوند.

پایه نصب کپسول

پایه کپسول آتش نشانی، به پایه ای گفته ای می شود که کپسول را روی دیوار یا روی زمین نگه می دارد. انواع پایه ها برای خاموش کننده ها وجود دارند که فقط چند نوع آن بیشترین کاربرد را دارند:

  • پایه شاخدار
  • پایه مستطیلی
  • استند

خاموش کننده های آتش نشانی انواع مختلفی دارند. اما مهم ترین آنها عبارتند از:

  • پودر و گاز
  • دی اکسید کربن (co2)
  • آب و گاز

پایه ای که برای کپسول نوع پودر- گاز و نوع گاز-آب استفاده می شود متفاوت از پایه کپسول CO2 است.

انواع پایه نگهدارنده کپسول آتش نشانی

پایه دیواری کپسول آتش نشانی

همانطور که می دانید، پایه دیواری یکی از انواع پایه نگهدارنده کپسول آتش نشانی است که معمولا در دو نوع شاخ دار و مستطیلی به بازار عرضه می شود. قبل از اینکه با هر کدام از این نوع پایه های دیواری آشنا شویم، بهتر است ابتدا به معرفی انواع کپسول آتش نشانی بپردازیم. این دو مقوله بسیار به یکدیگر مرتبط بوده و هر فردی برای انتخاب پایه نگهدارنده بایستی ابتدا آشنایی کاملی با انواع کپسول آتش نشانی داشته باشد.

معمولا کپسول های آتش نشانی که اغلب در ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: کپسول های آتش نشانی پودر و گاز، کپسول های آبی و گاز و کپسول های حاوی CO2. هر کدام از این محصولات برای موارد خاصی در نظر گرفته شده اند و روش ساخت آن ها نیز کاملا متفاوت است. در انتخاب پایه دیواری کپسول آتش نشانی بایستی به نوع کپسول دقت داشته باشید. حال بیایید برای روشن تر شدن قضیه با انواع پایه دیواری آشنا شویم.

انواع پایه دیواری

پایه های دیواری در دو نوع زیر وجود دارند:

  • پایه دیواری شاخ دار

این پایه قرمز رنگ بوده و برای نصب کپسول نوع دی اکسید کربن روی دیوار، از آن استفاده می شود. از آنجایی که کپسول های آتش نشانی CO2، امکان نصب و نگهداری روی پایه های دیگر را ندارند، برای نصب این کپسول ها روی دیوار از پایه دیواری شاخ دار استفاده می شود. پایه دیواری شاخ دار معمولا با رنگ قرمز به بازار عرضه می شود.

  • پایه دیواری مستطیلی

از این پایه که دندانه دار است، برای نصب انواع کپسول های آب و گاز، پودر و گاز، بیورسال، فوم و دیگر کپسول ها استفاده می شود. از این پایه نمی توان برای نصب کپسول CO2 روی دیوار استفاده کرد و معمولاً کم ارتفاع و تخت است و تنها خمیدگی خیلی کمی در دندانه وسط دارد. کپسول روی این دندانه وسط آویزان می شود. اگر این پایه ها ضخیم بوده و از مقاومت مناسبی برخوردار باشند، می توانند خاموش کننده را خیلی محکم روی دیوار نگهدارند. زیبایی ظاهری این پایه ها همانند استندها، اهمیت زیادی ندارد؛ چون وقتی کپسول نصب می شود، روی آنها را می پوشاند و دید ندارند.

این پایه ارتفاع کمی داشته و تخت است. پایه دیواری مستطیلی به جز کپسول آتش نشانی CO2، برای تمامی مدل های کپسول قابلیت استفاده دارد و می توانید برای نصب کپسول های بیوورسال، کپسول های آب و گاز، پودر و گاز و… از این پایه دیواری استفاده کنید.

انواع پایه نصب کپسول آتش نشانی

علاوه بر این دو نوع پایه دیواری خاموش کننده، نوع دیگری از آنها نیز وجود دارد که از نوع غیردیواری است و می خواهیم در ادامه به آن بپردازیم:

  • استند کپسول آتش نشانی

این نوع پایه، نیاز به نصب روی دیوار ندارد. در مکان هایی که نیاز به کپسول آتش نشانی است، اما امکان نصب کپسول روی دیوار وجود ندارد، از پایه های استند یا ایستاده استفاده می شود. این پایه نسبت به نوع دیواری، ظاهر بهتری داشته والبته قیمت آن نیز بیشتر است. استندها مناسب نصب در مکان هایی مثل نمایشگاه ها، اتاق های کنفرانس، لابی ها، تالارها و جاهایی از این قبیل هستند که دکوراسیون داخلی آن اهمیت بیشتری دارد. چون پایه های دیواری ممکن است بر ظاهر این فضاها تأثیر منفی بگذارند، اما نصب کپسول ها روی این استندها، نمای زیباتری به آن فضا می دهد.

بست کپسول

می توان گفت منظور از بست کپسول آتش نشانی در واقع همان پایه دیواری نگهدارنده است که در بازار با این نام نیز شناخته می شود. اگر به شکل ظاهری بست کپسول آتش نشانی نگاهی بیندازید، متوجه اندازه و ابعاد کوچک آن خواهید شد. همین کوچک بودن بست نگهدارنده باعث می شود تا پس از نصب کردن کپسول آتش نشانی روی دیوار، دیگر اثری از بست دیده نشود. (در واقع بست پشت کپسول مخفی و پنهان می شود.) این موضوع به ویژه مورد توجه افرادی قرار گرفته که به ظاهر ساختمان خود اهمیت زیادی می دهند.

این بست ها باعث شده اند تا استانداردهایی که برای نگهداری از کپسول آتش نشانی توسط سازمان آتش نشانی تصویب شده، به خوبی رعایت شوند. بست کپسول آتش نشانی نیز انواع مختلفی دارد که پرکاربردترین آن ها در تمام دنیا بست های تخت و بست های شاخ مانند هستند. از بست شاخ دار برای نگهداری و نصب کپسول کربن دی اکسید استفاده می شود. قسمت شیر کپسول به شاخ بست متصل شده و از این طریق روی دیوار نصب می شود.

برای نگه داشتن کپسول های آتش نشانی پودر و گاز و آب و گاز نیز از بست های ساده و تخت استفاده می شود. یکی دیگر از انواع بست کپسول آتش نشانی که شاید کمتر در مورد آن صحبت شده باشد، بست قابلمه ای است. بیشترین کاربرد این نوع بست برای نصب و نگهداری از کپسول های آتش نشانی سنگین است. یکی از توصیه های ایمنی که در خصوص استفاده از بست ارائه شده، این است که حتما اتصال بست به دیوار و نصب کپسول روی آن، توسط متخصصین مربوطه انجام شود.

گیره کپسول 

زمانی که تصمیم به خرید نگهدارنده کپسول آتش نشانی می گیرید، بایستی موارد و فاکتورهای متعددی را در نظر داشته باشید. وجود تنوع در پایه ها و بست های نگهدارنده کپسول آتش نشانی باعث شده تا خریداران در زمان انتخاب محصول کمی دچار سردرگمی شوند. در میان نگهدارنده های عرضه شده به بازار، استندهای گیره دار کاربرد بسیار زیادی برای نگهداری و نصب کپسول های آتش نشانی دارند. تعداد گیره به شما می گوید که به چه نحوی می توانید کپسول آتش نشانی را روی بست یا نگهدارنده نصب کنید.

به عنوان مثال استندهای فلزی به دو شکل تک گیره و دو گیره به بازار عرضه می شوند. خب با توجه به طراحی استند و تعداد گیره های آن می توان به راحتی متوجه شد که این نگهدارنده قابلیت نصب و نگهداری از چه تعداد کپسول آتش نشانی را داراست. معمولا به استندهایی که مجهز به دو گیره هستند، استندهای دوقلو نیز گفته می شود. اگر درخصوص این تجهیزات و نحوه استفاده از آن ها اطلاعات چندانی ندارید، می توانید از مشاوره های افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

کارشناسان با توجه به نوع کپسول آتش نشانی و شرایط محیطی که برای نگهداری از کپسول آتش نشانی در نظر گرفته اید، بهترین نگهدارنده را با تعداد گیره های استاندارد به شما معرفی می کنند. از آن جایی که میزان سفت بودن و استانداردهای گیره در نگهداری و نصب کپسول از اهمیت زیادی برخوردار است، پیشنهاد می شود حتما محصولات را از مجموعه های معتبر و شناخته شده تهیه کنید. طراحی گیره بایستی به نحوی باشد که بتواند به خوبی وزن کپسول آتش نشانی را تاب آورده و آن را محکم سر جای خود نگه دارد.

انواع استند کپسول

انواع آنها عبارتند از:

  • استند فلزی

این نوع استند در دو نوع تکی و دوقلو وجود دارد.نوع تکی که معمولاً به رنگ قرمز است، از جنس فلز بوده و  برای نگهداری تنها یک کپسول آتش نشانی طراحی شده و دوام بالایی دارد. استند فلزی نیز به دو صورت وجود دارد؛ یک نوع آن گیره ای دارد که مخصوص نصب کپسول CO2 و نوع دیگر برای نصب سایر کپسول هاست. انواع پایه های کپسول های آتش نشانی به همراه کپسول فروخته نمی شوند؛ بلکه باید به صورت جداگانه خریداری شوند. نوع دوقلوی آن نیز تمام ویژگی های پایه تکی فلزی را دارد و تنها تفاوت آن در این است که به جای یک گیره، دارای دو گیره برای نصب کپسول است؛ به همین دلیل هم به آن دوقلو می گویند.

  • استند استیل

این پایه بر اساس استاندارد GMP ساخته شده و همانطور که از اسمش پیداست، دارانه بدنه استیل است و در 2 نوع دوقل و تکی موجود است. در نوع دوقلو یک گیره آن مخصوص نصب کپسول CO2 و نوع دیگر آن برای نصب انواع دیگر کپسول هاست. از ویژگی های استند استیل این است که قسمت نگهدارنده آن قابلیت جابجایی دارد و می توان آن را در راستای عمودی به سمت بالا و پایین جابجا کرد. استند استیل در عین حال که استحکام بالایی دارد، نسبت به نوع فلزی آن خیلی سبک هست و بنابراین قابلیت جابجایی راحت تری دارد. این پایه ضدزنگ بوده و دارای پایه کروی 40 الی 50 سانتی متر و ارتفاع 95 سانتی متر است. ساخت این پایه بر اساس استاندارد GMP است.

پایه نصب پشت دار کپسول آتش نشانی

  • استند پشت دار

این استند جنس فلزی دارد و بر اساس استاندارد GMP ساخته شده است. ظاهر خوبی دارد و می توان در مواقع حریق دسترسی سریع به آن داشت. در عین حال که از استحکام بالایی برخوردار است؛ اما سبک وزن نیز هست. یک نوع آن فقط برای نصب کپسول CO2 و نوع دیگر آن نیز برای نصب سایر کپسول هاست. استند پشت دار نیز به دو صورت تکی و دوقلو وجود دارد.

همانطور که برای استندهای دوقلو گفتیم، یک گیره آن برای نصب کپسول CO2 و نوع دیگر نیز برای کپسول هایی مثل بیورسال، آب و گاز، پودر و گاز و فوم است. این استند در 3 سایز کوچک، متوسط و بزرگ عرضه می شود. هر یک از آنها مخصوص نگهداری کپسول هایی با وزن متناسب خود هستند. ارتفاع این سه نوع به ترتیب عبارتند از: 580، 760 و 940 ، عرض 250، 275 و 405 است و عمق 250، 275 و 365 . این ابعاد همگی با واحد سانتی متر هستند.

از این پایه ها می توان در مکان هایی مثل ساختمان ها، اماکن عمومی، نمایشگاه، هتل، بیمارستان، کارخانه، آزمایشگاه، صنایع دارویی و مواردی از این قبیل استفاده کرد.

نحوه نصب فلوسوئیچ

به دستگاه هایی که وظیفه کنترل جریان آب یا هوا را در سیستم های حاوی سیال برعهده داشته و معمولا فرمان قطع شدن را به سیستم هایی نظیر پمپ می دهند، فلوسوئیچ می گویند. فلوسوئیچ ها با کنترل همه جانبه و اندازه گیری مایعات، بخار و گازها، ایمنی سیستم های آتش نشانی را تا حد زیادی افزایش می دهند. بنابراین وجود این دستگاه ها بسیار ضروری و الزامی است.

فلوسوئیچ ها با مدل ها و برندهای گوناگونی به بازار عرضه می شوند و هرکدام عملکرد خاص خود را درون سیستم دارند. از این رو، لازم است پیش از خرید حتما نوع محصول را در نظر داشته باشید. یعنی مطابق با مدل فلوسوئیج، روش درست نصب آن را یاد بگیرید. در این بخش با نکات مهم در نصب فلوسوئیچ آتش نشانی آشنا می شویم.

  • قرار دادن سوئیچ دبی روی بخشی از کانال یا لوله
  • توجه به اندازه لوله در قسمت جلو و عقب فلوسوئیچ. (اندازه و طول لوله بایستی کاملا استاندارد باشد.)
  • نصب سوئیچ جریان نزدیک به سوپاپ ها، اتصالات، خم ها، قسمت های پهن یا باریک لوله ها مجاز نیست. در کل  هر نقطه ای که باعث ایجاد نوسانات آشکار جریان در آن ها می شود، ممنوع است و باید از انجام آن خودداری کرد.
  • بایستی بدانید که نحوه نصب فلوسوئیچ ارتباط عمیقی با نوع سوئیچ و محل موردنظر برای نصب دارد. از این رو در صورتی که تخصصی در این زمینه ندارید، بهتر است تمامی مراحل کار را به متخصصین و تکنسین های مربوطه بسپارید. از آن جایی که فلوسوئیچ ها نقش مهم و حساسی در سیستم های آتش نشانی دارند، می بایست کاملا اصولی در محل نصب شوند.

تهیه پایه کپسول آتش نشانی

برای تهیه انواع تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق و از جمله پایه کپسول آتش نشانی، می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲              ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸

۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴               ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴

ایمیل  info@azhmanfire.ir