خطرات پودر کپسول آتش نشانی

خطرات پودر کپسول آتش نشانی کدامند؟

خطرات پودر کپسول آتش نشانی پودری امروزی بر کسی پوشیده نیست. این نوع کپسول ها نوعی از تجهیزات اطفا حریق هستند و به نوعی از کپسول ها گفته می شود که برای مهار حریق از پودرهای شیمیایی و یا خشک استفاده می کنند. این پودرها به هنگام شارژ کپسول ها، درون محفظه آنها ریخته می شود و به هنگام اطفای حریق، با فشار روی آتش پاشیده می شوند. بیشترین خاموش کننده هایی که در کشور ما برای خاموش کردن آتش استفاده استفاده می شوند، از نوع پودری هستند.

خاموش کننده حاوی چه نوع پودرهایی هستند؟

پودرهایی که درون خاموش کننده ها وجود دارند، با توجه به نوع کپسول متفاوت بوده و از مواد شیمیایی مختلفی درست شده اند. از جمله این مواد شیمیایی می توان به مواردی مثل بی کربنات سدیم، کلرید پتاسیم، بی کربنات پتاسیم و مواردی از این قبیل اشاره کرد.

انواع خاموش کننده پودر شیمیایی خشک

خاموش کننده های پودری حاوی مواد شیمیایی خشک در دو نوع ABE و BE موجود هستند که نوع ABE آنها رایج تر است و برای خاموش کردن آتش سوزی هایی با کلاس های A، B و C استفاده می شود. نوع BE هم برای مخصوص مهار آتش سوزی هایی با کلاس B و  E است.

روش تشخیص کپسول های آتش نشانی پودری

روی بدنه هر دو نوع این کپسول ها و در قسمت بالایی آن نواری به رنگ سفید وجود دارد، اما اطلاعات و دستوراتی که روی هر کدام از این دو نوع کپسول درج شده، متفاوت از یکدیگرند و زمانی که در محیط مورد نظر نصب می شوند، حتماً باید به اطلاعات درج شده روی آنها دقت کنید تا در صورت نیاز، آنها را به جای یکدیگر استفاده نکنید؛ چرا که در اینصورت ممکن به آتش سوزی دامن دهد.

 

روش تشخیص کپسول آتش نشانی پودری

به دلیل تنوع بالای این گونه خاموش کننده ها، از آنها در محیط های مختلفی مصل خانه، محل کار، کارخانجات و موارد این چنینی استفاده کرد. طول عمر این کپسول ها یک سال است؛ یعنی در مدت این یک سال چه از کپسول استفاده شود و چه نشود، باید سر یک سال، شارژ مجدد شوند. چون پس از این مدت، گاز درون آنها دچار افت فشار شده و قدرت لازم برای پاشیده شدن روی آتش را نداشته باشند.

کاربرد خاموش کننده های حاوی پودر

از این کپسول ها برای خاموش کردن آتش سوزی هایی با ماهیت های متفاوت و یا به اصطلاح کلاس های متفاوت استفاده می شود که عبارتند از:

کلاس A: به آتش سوزی ناشی از موادی مثل چوب، کاغذ و مواردی از این قبیل گفته می شود.

کلاس B: آتش سوزی هایی با ماهیت مایعات قابل اشتعال مثل بنزین، گازوئیل و … را شامل می شود.

کلاس E: به آتش سوزی هایی اطلاق می شود که ماده سوختنی آن مواردی مثل لوازم برقی، تابلو کلید برق، کامپیوتر و موارد این چنینی است.

هر دو نوع خاموش کننده نوع ABE و BE در مهار آتش سوزی های ناشی از گازهای قابل اشتعال هم کاربرد دارند. بهتر است قبل از اقدام به اطفای چنین حریق هایی، خیلی خوب وضعیت را بررسی کنید. چرا که ممکن است گاز دوباره نشت کرده و آتش سوزی گسترش پیدا کند و منجر به فاجعه ای مهارنشدنی بشوند.

 

مضرات پودر کپسول های آتش نشانی

هر نوع کپسول آتش نشانی علاوه بر مزایایی که دارد، دارای معایبی نیز هست. کپسول های آتش نشانی پودری هم از این قائده مستثنی نبوده و معایب خاص خود را دارند که در ادامه به آنها می پردازیم:

به جا ماندن اثر پودر

پس از اینکه از خاموش کننده های پودری برای اطفای حریق استفاده می شود، آثار آن به جای می ماند که پاک کردن آن کار آسانی نیست. اگر مواد سوختنی مواردی مثل تجهیزات الکتریکی بزرگ و دستگاه های خاصی باشد، زمان مورد نیاز برای پاک کردن آنها 48 ساعت می باشد. البته این کار حتما باید به دست یک سرویس کار که در این زمینه تخصص دارد، صورت بگیرد.

ایجاد گرد و غبار

زمان استفاده از این خاموش کننده ها، هوای فضای مورد نظر پر از گرد و غبار می شود که اگر در آنجا تجهیزاتی مثل کامپیوترها یا تجهیزات حساس باشد، ممکن است باعث آسیب آنان شود.

پودر کپسول آتش نشانی پودری و گرد و غبار

محدود شدن میدان دید

در صورتی که اطفای حریق در یک مکان بسته صورت می گیرد، میدان دید بسیار کم شده و گاهی حتی ممکن است به صفر هم برسد. به همین دلیل همیشه باید قبل از شروع  استفاده از کپسول، محل خروج را پیدا کنید.

سخت شدن تنفس

در جایی که از این خاموش کننده ها استفاده می شود، تقریباً نفش کشیدن غیرممکن می شود.

ایجاد مشکلات پوستی

این پودرها می توانند منجر به تحریکات پوستی و مشکلاتی مثل خارش و سوزش چشم، قرمز شدن چشم ها، نفوذ گرد و غبار حاصل از پودر به ریه شود و یا ممکن است مانع از این شود که اکسیژن کافی به ریه ها برسد. در صورتی هم که از این پودر بلعیده شود، به معده آسیب می زند.

نیاز به شارژ مجدد

درست است که تقریباً همه خاموش کننده ها پس از استفاده باید مجدداً شارژ شوند؛ اما در مورد کپسول های پودری حتی اگر این استفاده به کسری از ثانیه هم برسد، باید شارژ مجدد صورت گیرد. چون خیلی سریع دچار افت فشار شده و در قسمت هایی از کپسول مثل دریجه گیر کرده و به همین دلیل سرعت خارج شدن آنها از کپسول کند می شود.

ته نشین شدن پودر

در صورتی که سرویس کاری این کپسول ها به طور صحیح انجام نشود ممکن است عملکرد کپسول را مختل کند. چون ممکن است پودرها در قسمت کف محفظه کپسول ته نشین شده و به همدیگر بچسبند. این چسبندگی در نهایت منجر به این می شود که کپسول به صورت کامل تخلیه نشود.

استفاده از وسایل ایمنی در برابر پودر آتش نشانی

نکات ایمنی به هنگام استفاده از خاموش کننده های پودری

این گونه پودرها به دلیل اینکه شیمیایی هستند، باید به هنگام استفاده از آنها برای اطفای حریق، باید نکات ایمنی لازم را رعایت کنید تا از آسیب های ناشی از آن در امان بمانید.

توجه به نکات ایمنی لازم به هنگام کار با این خاموش کننده ها
استفاده از ماسک ها و دستکش های مخصوص
استفاده از کپسول متناسب با ماهیت و کلاس آتش
توجه به استاندارد بودن خاموش کننده
استفاده از برندهای معتبر

آزمایش خلوص پودر خاموش کننده ها

کیفیت پودرهای استفاده شده در خاموش کننده ها بسیار حائز اهمیت است. استفاده از نوع بی کیفیت آن می تواند به قیمت جان و مال انسان تمام شود. به همین دلیل آزمایشات مربوط به آنها باید از حساسیت بالایی برخوردار باشد. طی این آزمایش ها برای اینکه از عملکرد صحیح این پودرها اطمینان حاصل شود، باید میزان خلوص آنها را بررسی کرد. برای مثال اگر عدد خلوص فسفات آمونیوم حداقل 75 درصد باشد، یعنی اینکه پودرها از کیفیت لازم برخوردارند. در مورد پودرهای بی کربنات سدیم و بی کربنات پتاسیم هم اگر میزان خلوص آن حداقل 80 باشد، کارایی لازم را خواهند داشت.

خرید پودر کپسول آتش نشانی

برای خرید انواع تجهیزات آتش نشانی و از جمله انواع پودر کپسول آتش نشانی، می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲              ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸

۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴               ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴

ایمیل  info@azhmanfire.ir