نحوه شارژ کپسول آتش نشانی و نکات مربوط به آن

آتش سوزی اتفاقی است که خبر نمی کند و در خانه، محل کار، تأسیسات تولیدی، رستوران ها و حتی طبیعت امکان وقوع آن وجود دارد. بنابراین بهتر است برای مبارزه با آن در مواقع بحرانی خود را آماده کنیم تا بتوانیم آن را در مراحل اولیه مهار کرده و مانع از پیشروی آن شویم. کپسول آتش نشانی که از تجیهزات اطفا حریق می باشد، تدبیری است که برای مقابله با آتش در این مراحل اندیشیده شده است به نوعی می توان گفت نخستین خط دفاعی در برابر حریق است. در ادامه می خواهیم راجع به زمان مناسب شارژ کپسول آتش نشانی و اینگه چگونه کپسول آتش نشانی را شارژ کنیم و نکات مربوط به شارژ کردن آنها صحبت کنیم.

البته برای استفاده از آن باید آموزش هایی در این زمینه دیده باشید و اطلاعات کافی در مورد طرز کار و نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی کسب کنید. علاوه بر این نحوه نگهداری و بازرسی دوره ای آنها نیز بسیار حائز اهمیت است؛ چون باید به هنگام عملیات حریق بی عیب و نقص کار کنند. در غیر اینصورت آتشی که می توانست در مراحل آغازین خاموش شود، منجر به آتش سوزی مهیب و بروز خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری شود.

چرا باید کپسول آتش نشانی را شارژ کنیم؟

این کپسول ها برای مبارزه با آتش در مراحل اولیه آتش سوزی مهم هستند و حتماً باید برای حفظ امنیت و ایمنی در برابر آتش سوزی حداقل یکی از آنها را در مکان مورد نظرمان داشته باشیم. چیزی که در مورد کپسول ها مهم است، شارژ آنهاست که باید به طور دوره ای شارژ شوند و حتی در صورت لزوم تعویض گردند. چرا که ما اگر کپسول داشته باشیم اما نتوانیم در مواقع لزوم از آن استفاده کنیم، نتیجه آن چیزی جز از دست رفتن جان و مال و اندوه و حسرت نخواهد بود.

چرا باید کپسول آتش نشانی را شارز

با توجه به اینکه کپسول های آتش نشانی انواع مختلفی دارند، بنابراین باید در مورد هر کدام اطلاعاتی مناسبی داشته باشیم و با نحوه شارژ هر یک آشنایی داشته باشیم تا بتوانیم به موقع اقدام به شارژ مجدد آنها نماییم. البته شارژ هر یک از این کپسول ها با توجه به نوع آنها به تخصص نیاز دارد و هرگز توصیه نمی شود بدون دانش کافی، خودتان اقدام به شارژ آنها نمایید.

علت شارژ کپسول های آتش نشانی چیست؟

مطمئناً نمی توان انتظار داشت که یک کپسول آتش نشانی همیشه بی عیب و نقص کار کند؛ بلکه مانند هر وسیله دیگری نیاز به تعمیر و نگهداری و بازرسی دارد. این کپسول ها وقتی در مواقع ضروری استفاده می شوند، مواد داخل آنها یا کم می شود، یا تمام می شود و یا دچار افت فشار و کیفیت می گردد. حتی برخی از کپسول های آتش نشانی هستند که فقط یک بار می توان از محتویات آن استفاده کرد و حتی اگر تنها یک بار از کپسول استفاده شده باشد، باید مجدد شارژ شود.

نگهداری از این کپسول ها شامل مواردی مثل تعیمر، عوض کردن مواد خاموش کننده درون آنها و در صورت نیاز مونتاژ و دمونتاژ کردن قطعات آنهاست تا اطمینان حاصل شود که در شرایط کاری عملکرد مناسب خود را خواهند داشت. این کپسول ها برای اینکه بتوانند حداکثر کارایی را داشته باشند، حتماً باید به صورت دوره ای سرویس و شارژ شوند. با توجه به اینکه بررسی و شارژ آنها کار خیلی سختی نیست، اما افرادی هستند که حتی طریقه استفاده درست از این کپسول ها را نمی دانند، چه برسد به اینکه بخواهند آنها را شارژ کنند، یا حتی بدانند که چه زمانی باید برای شارژ آنها اقدام کنند؛ بنابراین این افراد باید آموزش شارژ کپسول آتش نشانی را باید به شکل درست و حرفه ای یاد بگیرند.

زمان مناسب شارژ کپسول آتش نشانی

همانطور که گفتیم، صرفاً داشتن یک کپسول آتش نشانی در خانه یا محل کار کافی نیست؛ بلکه باید شارژ کافی نیز داشته باشند تا در زمان استفاده از آنها به مشکل نخوریم. به طور کلی وقتی که کپسول در اثر استفاده خالی شده باید مجددا شارژ شود. یا اگر آسیب دیده باید تعمیر شده و دوباره شارژ شود.

زمان مناسب شارژ کپسول آتش نشانی

نخسین چیزی که در مورد شارژ کپسول باید بدانید این است که این کپسول ها در مواقعی حتما باید شارژ شوند.چه زمانی که استفاده شده اند و چه زمانی که استفاده نشده اند ولی زمان شارژ آنها رسیده است (این زمان در انواع کپسول ها متفاوت است و هر یک زمان مشخصی دارد) باید مجدداً شارژ شوند.

اگر هم دچار آسیب و خرابی شده حتماً یاد تعمیر شوند. البته بهتر است بدانید که در مورد کپسول های آتش نشانی، عملاً چیزی به نام تعمیر کپسول وجود ندارد. یا کپسول به طور کامل آسیب دیده که حتماً باید کپسول دیگری جایگزین شود. اگر هم قسمت هایی از آن مثل شیلنگ، نازل، فشارسنج، دستگیره آسیب دیده باشد، باید هر کدام از این قطعات را تعویض کرد. اما در اکثر مواقع وقتی این کپسول ها آسیب می بینند، نیاز به تعویض دارند. در صورتی هم که کپسول هیچ گونه آسیبی ندیده و فقط نیاز به شارژ مجدد دارد. نیازی به تعویض نیست.

گاهی ممکن است جایی که کپسول در آنجا نگهداری می شود، خیلی سرد و یا خیلی گرم باید و یا رطوبت زیادی باشد که تمام این موارد می توانند در کارایی کپسول اختلال ایجاد کنند، بنابراین توصیه می شود در چنین شرایطی، قبل از موعد مقرر برای شارژ آنها اقدام کنید.

بازرسی دوره ای کپسول ها

غیر از مواردی که در مورد زمان شارژ کردن این کپسول ها گفتیم، باید به صورت دوره ای تحت بازرسی قرار بگیرند؛ رایج ترین آنها دوره های یک ماهه، شش ماهه، یک ساله است.

 حتماً باید ماهی یک بار تمام تجهیزات آتش نشانی و از جمله کپسول آتش نشانی، چه از لحاظ محل نگهداری، جه از لحاظ شرایط بدنه و مواردی از این قبیل بررسی کرد. این کار باعث می شود تا به هنگام استفاده در مواقع حریق مشکلی پیش نیاید. علاوه براین بعد از گذشت شش ماه، حتی اگر از کپسول استفاده نشده باشد، ممکن است وزن آن کم شده باشد که در اینصورت باید مجدداً شارژ شود. خیلی از کپسول ها هستند که حتماً باید سر یک سال شارژ شوند. اما این مورد در کپسول های CO2 سر 2 سال و کپسول های بیوورسال نیز سر پنج سال نیاز به شارژ مجدد دارند.

نحوه تعویض کپسول گاز یکبار مصرف

یکی از تجهیزات بسیار کاربردی در زمینه آتش نشانی، کپسول های آتش نشانی یکبار مصرف می باشد. از مزیت های مهم این کپسول ها سایز کوچک و قابلیت حمل آسان آن ها است. از این کپسول ها به راحتی می توان در محیط های کوچک مانند ماشین و چادر های مسافرتی استفاده کرد. نام دیگر کپسول های آتش نشانی یکبار مصرف، اسپری خاموش کننده یکبار مصرف است. وزن این کپسول ها نیم تا یک کیلوگرم بوده و قابلیت شارژ مجدد ندارند. یعنی بعد از استفاده و تمام شدن نمی توان آن ها را دوباره پر کرد. کپسول های آتش نشانی یکبار مصرف از مواد خاموش کننده آتش پر شده اند و گازهایی مانند دی اکسید کربن در آن ها به کار نرفته است. این کپسول کفی تولید می کند که به سرعت می تواند آتش را خاموش کند. اما به دلیل حجم کم بیشتر برای خاموش کردن آتش های کوچک و یا برای جلوگیری از توسعه آتش در مراحل اولیه آتش سوزی مورد استفاده قرار می گیرد. تولید این کپسول ها نیاز به تکنولوژی پیشرفته ای دارد و در حال حاضر از کشور های دیگر وارد ایران می شود.

دستگاه شارژ کپسول آتش نشانی

برای پر کردن مجدد و یا شارژ کپسول های آتش نشانی نیاز به دستگاهی خاص داریم. این دستگاه ها معمولا در ایستگاه های آتش نشانی و یا در مراکزی که برای پر کردن کپسول ها فعالیت می کنند، وجود دارند. این دستگاه ها می توانند مواد مختلفی مانند پودر، گاز دی اکسید کربن و یا غیره را تولید کنند. هر کدام از این کپسول ها با توجه به نوع موادی که در داخل آن ها وجود دارد، طبق ضوابط و استاندارد هایی باید پر یا شارژ شوند. به عنوان مثال فشاری که برای شارژ گاز دی اکسید کربن باید وجود داشته باشد با میزان فشار برای پر کرد پودر ها متفاوت خواهد بود. طریقه استفاده و کار کردن با دستگاه شارژ کپسول های آتش نشانی بسیار راحت است اما نیاز به آموزش و مهارت دارد. افرادی که با این دستگاه کار می کنند، باید با شرایط و دستورالعمل های آن آشنا باشند. عملکرد درست و به موقع کپسول های آتش نشانی به طریقه درست و اصولی و صحیح پر کردن آن وابسته است.

کپسول های آتش نشانی را برای شارژ کردن به کجا ببریم؟

بدین منظور می توانید سر موعد مقرر، برای شارژ به فروشگاه ها و شرکت های معتبر در زمینه فروش تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق فعالیت می کنند، مراجعه کنید و زمانی که می خواهید تحویل بگیرید، به نکات مورد نیاز به هنگام تحویل گرفتن آنها توجه کنید. از جمله شرکت های معتبری که در زمینه شارژ کپسول آتش نشانی فعالیت می کند می توان به گروه صنعتی آژمان اشاره کرد. همچنین می توانید در زمینه نگهداری و استفاده از کپسول ها، مشاوره های رایگان فنی را از مشاوران این مجموعه دریافت نمایید.

کپسول آتش نشانی را برای شارژ کردن به کجا ببریم؟

شاید هم فکر می کنید خودتان می توانید از عهده این کار بربیایید. چرا که نه! ولی باید اطلاعات کافی در زمینه نوع کپسول آتش نشانی و نحوه پر کردن و استفاده از هر یک از آنها داشته باشید. حتی اگر یک درصد فکر می کنید که ممکن است موردی را در شارژ آنها رعایت نکرده باشید، به هیچ وجه این ریسک را نکنید. چرا که اگر به درستی کار نکند، می تواند به قیمت از دست دادن جان و مال شما تمام شود.

کپسول های آتش نشانی را هر چند وقت یکبار شارژ کنیم ؟

اگر هیچ استفاده ای از کپسول آتش نشانی نشده و کپسول بدون استفاده در خانه یا محل کار مانده باشد، بهترین زمان شارژ آن معمولاً سالی یک بار است. اما در مورد کپسول های CO2 می توان هر دو سال یک بار این کار را انجام داد. شارژ کپسول های بیوورسال نیز هر 5 سال یک بار است. البته به شرطی مشکلی در بازرسی ماهانه آن مشاهده نشده باشد. در غیر اینصورت باید در اولین فرصت باید برای شارژ آنها اقدام کرد.

تاریخ انقضاء کپسول آتش نشانی

این تاریخ برای انواع مختلف کپسول ها متفاوت است. معمولاً روی کپسول ها یک کارت چسبیده که روی آن تاریخ آخرین بازرسی و شارژ کپسول را نشان می دهد. اگر از این تاریخ بگذرد، کپسول مورد نظر کارایی لازم را نخواهد داشت.

مراحل شارژ کپسول آتش نشانی

  • تخلیه
  • تمیزی
  • شارژ

مراحل شارژ کپسول آتش نشانی

تخلیه

گاهی ممکن است موارد درون محفظه کپسول در اثر استفاده تمام شود که خب باید شارژ شود. اما گاهی کپسول استفاده شده، اما مواد درون آن تمام نشده است. یا زمان هایی هم هست که حتی ممکن است مواد درون کپسول اصلا استفاده نشده باشد اما چون از تاریخ انقضا آنها گذشته نیاز به شارژ دارد. برای شارژ کپسول زمانی که درون آن مواد وجود دارد، باید ابتدا اقدام به تخلیه آنها نمود. به هیچ وجه نباید قبل از تخلیه، شارژ شود؛ چون ممکن است باعث بروز مشکلاتی در هنگام استفاده شود. تخلیه کپسول باعث می شود تا ناخالصی هایی که درون محفظه وجود دارد خارج شود.

تمیز کردن کپسول

بعد از اینکه محتویات کپسول را تخلیه کردیم، باید داخل آن را به خوبی تمیزکاری کرده و بعد اقدام به شارز نمود. توجه کنید که تمام قسمت های بیرونی مانند اهرم، شیلنگ، نازل و … نیز به خوبی تمیز شوند. پس از تمیزکردن بخش های مختلف کپسول، بهتر است از سلامتی قسمت های مختلف آن اطمینان حاصل کنید. در صورتی که هر کدام از آنها دچار آسیب یا پوسیدگی شده حتماً باید تعویض شوند. چون ممکن است تا مدت های طولانی از کپسول استفاده نشود. بنابراین طی بازرسی های دوره ای باید تمام قسمت های آن بخصوص حلقه پمپ و نازل چک شوند. چون این دو قطعه در زمان استفاده از مواد درون کپسول به هنگام حریق، نقش اساسی دارند.

شارژ

پس از  مرحله تمیزکاری و چک کردن، نوبت به شارژ کپسول می شود. در این مرحله محفظه درون کپسول را با توجه به نوع آن از مواد مختلفی پر می کنند. رایج ترین این مواد Fireade 2000 است که برای انواع مختلف کپسول کارایی دارد. این ماده در فروشگاه هایی که در زمینه شارژ و فروش این کپسول ها فعالیت می کنند، یافت می شود. برای شارژ هر نوع کپسول باید از دستور العمل هایی که طبق استاندارد روی آن نوشته شده پیروی کرد. برای اینکه این شارژ با کیفیت بالایی انجام شود، باید از دستگاه شارژ استفاده شود.

ماده پرکننده کپسول داخل دستگاه شارژ  ریخته می شود و سپس دستگاه را به سرکپسول وصل کرده و دکمه فشار زده می شود. این کار خیلی شبیه به شارژ کردن فندک می باشد. نکته مهم این است که ابتدا باید از کیفیت و استاندارد بودن این دستگاه شارژ اطمینان حاصل شود. این استانداردها توسط سازمان آتش نشانی کشور تعیین می شود.

تمیز کردن کپسول آتش نشانی

نکاتی در مورد شارژ کپسول آتش نشانی

در صورتی که کپسول هیچ گونه مشکلی نداشته باشد، باید هر 12 سال یکبار تعویض شود. این یک اصل کلی در مورد کپسول هاست.

همچنین زمانی که یک کپسول فشار خود را بی جهت از دست می دهد و هر چقدر هم شارژ می شود بی فایده است، حتماً باید برای تعویض آن اقدام کنید. در صورت مشاهده هر گونه علائم آسیب دیدگی نیز حتما باید یا قطعات و یا خود کپسول را تعویض نماییم.

نکته مهم دیگر توجه به نوع کپسول آتش نشانی یا همان کلاس است. برای هر نوع کپسول باید از مواد مناسب آن استفاده شود. این مورد بسیار هائز اهمیت است. چرا که اگر برای مثال کپسول آتش نشانی آب را با گاز پر کنید، سبب آسیب جدی کپسول خواهد شد. بنابراین آشنایی با انواع کپسول و ویژگی های هر یک امری ضروری محسوب می شود. پس از هر بار شارژ، تاریخ آن روی برچسب روی کپسول نوشته می شود.

اگر در منطقه ای زندگی می کنید که شرایط آب و هوایی خاصی دارد، حتما باید بررسی و شارژ آنها در زمان های کوتاه تری صورت گیرد. چرا که ممکن است تحت تاثیر شرایط جوی، فشار خود را از دست بدهند. یا ممکن است ماده درون آنها یخ بزند یا در اثر گرما خاصیت خود را از دست بدهد.

کپسول آتش نشانی را کجا شارژ کنیم؟

برای شارژ کردن و پر کردن دوباره کپسول های آتش نشانی بهتر است به مراکز معتبر برای این کار مراجعه کنید. این مراکز علاوه بر پر کردن و شارژ دوباره این تجهیزات اقدام به بررسی سلامت و کیفیت آن ها می کنند. شارژکردن کپسول های آتش نشانی کاری بسیار مهم و تخصصی است. چنان چه مشکلی در بدنه و سایر قسمت های کپسول آتش نشانی وجود داشته باشد، آن را اصلاح خواهند کرد. مراکز شارژ کپسول های اآش نشانی اغلب در همه شهر ها و مناطق وجود دارند. علاوه بر این ها این مراکز خدماتی مانند مشاوره برای خرید کپسول ها و یا سایر تجهیزات آتش نشانی و یا طریقه استفاده درست و اصولی از این کپسول ها را به افراد آموزش می دهند. همانطور که می دانید کپسول های اآش نشانی جزء مهمترین تجهیزاتی هستند که با استفاده درست و به موقع از آن ها می توانید از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کنید.

مراکز شارژ کپسول آتش نشانی در تهران

در تهران مراکز و نمایندگی های زیادی برای شارژ کردن کپسول های آتش نشانی در حال فعالیت هستند. به طوری که منطقه و محله ای از تهران را نمی توانید پیدا کنید که یکی از این مراکز در آن وجود نداشته باشد. البته این به دلیل اهمیت موضوع شارژ کپسول های آتش نشانی است. هر کدام از این مراکز خدمات مختلف و متنوعی را به مشتریان خود ارائه می دهند. به عنوان مثال برخی از آن ها امکان حمل و نقل رایگان را در محدوده خودشان و یا کل تهران برای مشتریان فراهم کرده اند. در این مراکز باید از نیرو های ماهر و آموزش دیده در این زمینه استفاده کنند. مواد اولیه با کیفیت و استاندارد هم در اعتبار این مراکز موثر است. معمولا مراکز شارژ کپسول آتش نشانی در تهران تمام مجموعه های تهران مانند بیمارستان ها، مدارس، منازل، ادارات و غیره را تحت پوشش خود قرار می دهند.

اتحادیه شارژ کپسول آتش نشانی تهران

همانطور که می دانید کپسول های آتش نشانی یکی از مهم ترین تجهیزات برای خاموش کردن آتش محسوب می شوند. استفاده از این کپسول ها بسیار راحت بوده و حتی افراد عادی در هنگام آتش سوزی و در مراحل اولیه آن می توانند از این کپسول ها استفاده کنند. بنابراین اهمیت و نقش زیادی در جلوگیری از وقوع حوادث ناگوار و زیان بار دارد. نکته مهم در عملکرد درست کپسول های آتش نشانی، نگهداری درست و شارژ مجدد آن ها است. مراکزی برای انجام این کار به صورت تخصصی مشغول فعالیت هستند. مراکز شارژ کپسول های آتش نشانی زیر نظر اتحادیه شارژ کپسول های آتش نشانی قرار دارند. این مراکز موظف به رعایت قوانین و استاندارد های لازم هستند و باید طبق دستورات اتحادیه عمل کنند. افرادی که در این مراکز مشغول به کار هستند، باید آموزش های لازم را دیده باشند و در انجام این امور مهارت کافی داشته باشند. همچنین میزان هزینه دریافتی از مشتریان نیز توسط این اتحادیه تعیین می شود. اتحادیه شارژ کپسول های آتش نشانی تهران بر فعالیت همه مراکز شارژ کپسول های آتش نشانی نظارت دقیقی دارد.

هزينه پر كردن كپسول آتش نشانی

هزینه تمام شده برای پر یا شارژ کردن کپسول آتش نشانی به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهم ترین عامل در این امر، سایز و اندازه کپسول است. طبیعتا کپسول های بزرگتر مقدار بیشتری گاز یا پودر نیاز دارند و کپسول های کوچکتر مقدار کمتر. از طرفی نوع مواد موجود در کپسول های آتش نشانی نیز در هزینه تمام شده موثر هستند. با این حال شارژ کردن کپسول های آتش نشانی از جمله اقدامات مهم برای بالا بردن سطح ایمنی در خانه ها و ساختمان ها است و نکته ای است که باید همواره به آن توجه کرد. شارژ دوره ای کپسول ها بسیار اهمیت دارد. افراد ماهری که کار شارژ کردن کپسول ها را انجام می دهند، اقدام به چک کردن سلامت کپسول شما نیز می کنند تا در مواقع لزوم عملکرد خوبی داشته باشد.

قیمت شارژ کپسول آتش نشانی 1402

همانطور که می دانید برای شارژ کردن و یا پر کردن دوباره کپسول های آتش نشانی باید به مراکز مجاز برای این کار مراجعه کنید. این مراکز هم در قبال انجام این کار هزینه ای را از مشتریان دریافت می کنند. این هزینه توسط اتحادیه مربوطه تعیین می شود. در تعیین و قیمت گذاری این مورد عوامل زیادی تاثیر گذار هستند که مهمترین آن ها حجم و اندازه کپسول آتش نشانی شما است و عامل مهم دیگر نوع موادی که کپسول نیاز دارد. گاز co2 یا دی اکسید کربن به طور کلی گازی ارزان قیمت و در دسترس بوده و هزینه شارژ کپسول های گازی کمتر خواهد بود. خدماتی که توسط کارخانه جات و مراکز شارژ کپسول ها ارائه می شود، نیز در میزان هزینه تاثیر می گذارند؛ مانند هزینه حمل و نقل. در هر صورت شارژ کردن کپسول های آتش نشانی با تمام هزینه هایی که دارد، کاری است که حتما باید انجام شود.