کپسول آتش نشانی مناسب مغازه

کپسول آتش نشانی مناسب مغازه کدام است؟

کپسول آتش نشانی یک مخزن استوانه ای شکل است که با مواد ویژه ای تحت فشار پر شده است. این کپسول در زمان آتش سوزی به ما کمک می کند تا آتش را مهار کرده و از گسترش آن جلوگیری کنیم. از آنجایی که آتش ماهیت های مختلفی دارد، بر همین اساس روش های مقابله با انواع آتش سوزی ها نیز متفاوت خواهد بود. به همین خاطر در دراز مدت، کپسول های آتش نشانی گوناگونی به وجود آمدند که هر کدام برای مقابله با کلاس آتش سوزی خاصی کاربرد داشت. با ما همراه باشید تا در ادامه شما را با انواع کلاس های آتش سوزی و کپسول های متناسب با هر یک و همچنین کپسول آتش نشانی مناسب مغازه آشنا کنیم.

کپسول آتش نشانی برای مغازه

خاموش کننده آتش مهم‌ ترین وسیله ایمنی و مقابله در برابر آتش است که امروزه در انواع گوناگونی عرضه می شود. هر نوع کپسول آتش نشانی، برای مقابله با آتشی با ماهیت خاص یا به اصطلاح کلاس آتش سوزی خاصی استفاده می شود. بنابراین هر نوع از این کپسول ها برای مکان و فضای خاصی کاربرد دارند. از جمله آنها می توان به کپسول آتش نشانی مناسب مغازه اشاره کرد.

انواع آتش سوزی ها بر اساس ماهیت آن

آتش سوزی ها در 6 کلاس مختلف اعم از A، B، C، D، E و F دسته بندی می شوند و برای مقابله با هر کدام از این آتش سوزی، از کپسول های متناسب با آن استفاده می شود. یعنی هر نوع خاموش کننده به طور ویژه برای استفاده در یک کلاس خاص از آتش مورد استفاده قرار می‌ گیرد و فقط باید برای آن کلاس استفاده شود. در نتیجه قبل از خرید یک کپسول آتش نشانی، ضروری است که ماهیت انواع آتش سوزی هایی را بشناسید.

انواع کلاس آتش سوزی

انواع کلاس آتش سوزی

آتش سوزی ها بر اساس ماهیت خود به کلاس های زیر تقسیم می شوند:

  • کلاس A

از مواد آتش گرفته در این کلاس می توان به وسایل چوبی، منسوجات، مقوا، کاغذ و… اشاره کرد که در مکان هایی مثل مغازه نجاری، کتابفروشی، لوازم التحریر فروشی و چاپخانه رخ می دهد. کپسول هایی که برای آتش سوزی کلاس  A استفاده می شوند شامل کپسول آتش نشانی آب، اسپری فوم، پودر ABC و کپسول حاوی مواد شیمیایی خیس است.

  •   کلاس نوع B

این نوع آتش سوزی در مایعات قابل اشتعال مثل پارافین، بنزین، گازوئیل یا روغن (اما نه روغن پخت و پز) رخ می دهد و محل این آتش سوزی مکان هایی مثل تعمیرگاه، تعویض روغنی و جاهای این چنینی است.

  •   کلاس C

موادی که در این نوع آتش سوزی ها استفاده می شوند گازهای قابل اشتعال از جمله بوتان، پروپان یا متان بوده و در اماکنی مثل تعمیرگاه، مکان های فروش کپسول، ماشین و مکان های این چنینی رخ می دهد. خاموش کننده ای که برای مقابله با آتش سوزی کلاس C استفاده می شود حاوی پودر ABC است.

کلاس D

آتش سوزی های کلاس D ناشی از فلزات قابل اشتعال مثل آلومینیوم، لیتیوم یا منیزیم است و در مکان هایی مثل باتری فروشی، آهن فروشی و جوشکاری رخ می دهد. خاموش کننده ای که برای مقابله با آتش سوزی کلاس D استفاده می شود کپسول های حاوی پودر ABC و دی اکسید کربن CO2 است.

کلاس آتش سوزی D

  • کلاس E

آتش سوزی کلاس E مربوط به آتش سوزی های ناشی از تجهیزات الکتریکی است و در مکان های مثل فروشگاه های لوازم الکتریکی، تجهیزات الکترونیکی و موارد این چنین رخ می دهد. خاموش کننده ای که برای مقابله با این کلاس استفاده می شود کپسول‌های بیوورسال، هالوژنه، کپسول کربن دی اکسید و پودر ABC است.

  • کلاس F

مربوط به آتش سوزی های ناشی از چربی ها و روغن های پخت و پز بوده و در مکان هایی مانند بیرون بر غذا و کلاً محل هایی که از چربی و روغن استفاده می شود رخ می دهد. برای خاموش کردن آتش سوزی های کلاس F از کپسول های آتش نشانی حاوی مواد شیمیایی خیس استفاده می شود.

با توجه به توضیحاتی که ارائه شد متوجه شدید که کپسول آتش نشانی مناسب مغازه های مختلف، متفاوت بوده و متناسب با موادی است که داخل هر مغازه نگهداری و استفاده می شود.

 

آیا فرقی دارد که برای مغازه از چه نوع کپسول آتش نشانی استفاده کنیم؟

پاسخ این سؤال واضح و مثبت است. همانطور که در بالا اشاره کردیم، کپسول های آتش نشانی انواع مختلفی داشته و هر یک حاوی مواد متفاوتی برای خاموش کردن آتش هستند. یعنی این مواد متناسب با نوع ماده مشتعل و یا همان کلاس آتش سوزی است. خیلی مهم است که از این کلاس های آتش سوزی آگاه بوده و بدانید که برای هر کلاس، از چه نوع کپسولی استفاده کنید که روی آتش اثر کند. چرا که استفاده از کپسول اشتباه ممکن است نه تنها آتش را مهار نکرده، بلکه به گسترش آتش سوزی نیز کمک کند. برای مثال نمی توان از کپسول آتش ‌نشانی آب و گاز برای آتش سوزی ناشی از لوازم الکتریکی استفاده کرد، چرا که آب رسانا بوده و منجر به گسترش آتش سوزی می شود.

خرید کپسول آتش نشانی مغازه

خرید کپسول آتش نشانی مناسب مغازه

از اصلی ترین نکاتی که که باید در زمان خرید تجهیزات اطفا حریق کپسول آتش نشانی مناسب مغازه و سایر کپسول های آتش نشانی مورد توجه قرار گیرد این است که می خواهید از کپسول مورد نظر در چه مکان و محیطی استفاده کنید. با توجه به کلاس بندی هایی که بر اساس ماهیت آتش سوزی صورت گرفته، برای هر کلاس باید از کپسول مختص آن استفاده شود.گاهی عدم آگاهی در این مورد و استفاده غلط و نابجا از کپسول آتش نشانی، ممکن است منجر به فجایع جبران ناپذیری شود.

برای خرید انواع تجهیزات آتش نشانی و از جمله کپسول آتش نشانی مناسب مغازه باید به سراغ فروشگاه های معتبری بروید که محصولات خود را با گارانتی و اصالت کالا عرضه می کنند. ازجمله فروشگاه های معتبر در زمینه تجهیزات آتش نشانی و از جمله کپسول آتش نشانی مناسب مغازه می توان به فروشگاه آژمان اشاره کرد. این فروشگاه محصولات خود را هم به صورت حضوری و هم اینترنتی به فروش می رساند. آدرس اینترنتی گروه صنعتی آژمان azhmsnfireco.ir است و شما می توانید از محصولات مختلف آن دیدن کنید و متناسب با نیاز خود، سفارش خرید داده و به صورت رایگان درب منزل تحویل بگیرید. ناگفته نماند گروه صنعتی آژمان دارای مجوزهای لازم از سازمان های مربوطه بوده و محصولات خود را با گارانتی چند ساله ارائه می دهد. ارتباط با این مجموعه از روش های زیر امکان پذیر است:

۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲              ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸

۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴               ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴

ایمیل  info@azhmanfire.ir