کپسول آتش نشانی مغازه

کپسول آتش نشانی کف (فوم) و انواع و کاربردهای آن

کپسول آتش نشانی کف(فوم) یکی از انواع کپسول های آتش نشانی است که با پوشاندن مواد در حال اشتعال، از برخاستن گاز قابل اشتعال و رسیدن اکسیژن به آتش جلوگیری می کند. این کپسول که توسط الکساندر لورن ابداع شد، دارای کاربردهای مختلفی مانند اطفای حریق های نوع A و B است. همچنین طبقه بندی مختلفی دارد که هر کدام بر اساس شدت پخش آتش برای محیط های مناسبی استفاده می شوند. در ادامه مطلب قصد داریم پس از پرداختن به تاریخچه ابداع کپسول آتش نشانی کف، کاربرد و انواع آن را ارائه داده و طرز استفاده از آن را بیان کنیم.

اختراع کپسول آتش نشانی

کپسول اطفای حریق فوم توسط چه کسی ابداع شد؟

کپسول های آتش نشانی و از جمله کپسول نوع فوم در سال 1902 توسط شیمیدان روسی به نام الکساندر لورن ابداع شد. او توانست با ابتکار عمل خود و از طریق انواع مواد فعال سطحی، کپسولی بسازد که توان مهار آتش سوزی های بزرگ را داشت. از این کپسول جهت اطفای حریق مایعات قابل اشتعال استفاده خواهند کرد؛ زیرا این مایعات نسبت به آب چگالی کمتری دارند. بنابراین در صورتی که برای اطفای حریق این مایعات از آب استفاده شود، امکان گسترش بیشتر آتش وجود خواهد داشت؛ زیرا این مایعات مشتعل شده، به علت سبک تر بودن بر روی سطح آب قرار می گیرند. در نتیجه مهار آتش دشوارتر می شود.

کاربرد کپسول آتش نشانی کف (فوم )

در هنگام استفاده از کپسول آتش نشانی فوم، کف تمام سطح حریق را پوشانده و از رسیدن اکسیژن به آتش جلوگیری می کند. بنابراین هنگامی که اکسیژن نتواند به آتش برسد، صعود گازهای ناشی از حریق هم کاهش می یابد. این کپسول ها همانند سایر کپسول های آتش نشانی برای موارد خاصی کاربرد دارند. کپسول آتش نشانی کف برای خاموش کردن حریق های نوع A و B کاربرد دارد. این کپسول ها برای آتش سوزی های مربوط به لوازم منزل، مبلمان، چوب، کاغذ و مقوا کاربرد دارند. همچنین از آنها برای آتش سوزی هایی که منبع آنها مایعات قابل اشتعال باشد، استفاده می شود. بنابراین از کاربردهای دیگر کپسول آتش نشانی کف می توان مهار مایعات قابل اشتعال را نام برد. اما توجه داشته باشید که از آنها برای آتش سوزی های الکتریکی یا آتش سوزی فلزات قابل اشتعال استفاده نکنید، زیرا استفاده از کپسول آتش نشانی کف برای این موارد ممکن است سبب شعله وردتر شدن آتش شود. این کپسول ها برای اطفای حریق مواد خشک نیز کاربرد دارند، اما برای آتش سوزی های ناشی از روغن پخت و پز، به هیج وجه نباید استفاده شوند.

نرخ انتشار کپسول آتش نشانی فوم

انواع طبقه بندی کف (فوم) با توجه به نرخ انتشار

فوم های آتش نشانی بر اساس نرخ انتشار و کاربرد به چهار دسته بندی تقسیم می شوند. یکی از این دسته بندی ها فوم هایی با نرخ انتشار کم می باشد. یعنی نرخ انتشار کمتر از 20 برابر دارند و ویسکوزیته آنها نیز پایین است. به همین دلیل با سرعت بالا  مناطق وسیع را پوشش خواهند داد. دسته دیگر مربوط به فوم عایق با انتشار متوسط است که عدد انبساطی آنها 20 تا 100 برابر می باشد. فوم های با نرخ انتشار بالا، از دیگر انواع طبقه بندی فوم ها هستند که نرخ انتشار آنها بیش از 200 تا 1000 است. این فوم ها به دلیل سرعت بالا در خاموش کردن آتش، برای فضاهای محدود و محصور مناسب هستند. آخرین طبقه بندی، مربوط به فوم هایی است که در برابر الکل مقاومت دارند. از این نوع فوم ها در جهت آتش سوزی مایعات حاوی حلال های قطبی استفاده می شود.

طرز استفاده از کپسول آتش نشانی کف (فوم)

برای استفاده از کپسول آتش نشانی باید طرز کار با آن را بدانید تا بتوانید در صورت بروز حریق از آن به خوبی استفاده کنید. زمانی که اطلاعات کافی داشته باشید، می توانید جان بسیاری از افراد را نجات داده و از خسارت های جبران ناپذیر پیشگیری کنید. در ادامه نحوه کار با این کپسول ها را نشان می دهیم:

1- برای استفاده از کپسول آتش نشانی باید قبل از هر کاری به شارژ آن توجه کنید که کاملاً پر باشد؛ زیرا عامل مهمی که در عملکرد کپسول ها نقش مهمی را ایفا می کند، شارژ کپسول آتش نشانی است. سپس ضامن ایمنی آن را بررسی کنید که خم نباشد.

2- فاصله ایمنی از آتش را حفظ کنید و سپس ضامن کپسول را بردارید تا خاموش کننده برای شما فعال شود.

3- نازل برای اطفای کلاس های حریق B باید به صورت عمودی بر آتش نگه داشته شود. چون اگر آن را به صورت مستقیم در مقابل آتش بگیرید، احتمال گسترش آتش وجود خواهد داشت.

4-  طرز قرار گرفتن نازل برای مبارزه با آتش سوزی های کلاس A با آتش سوزی های کلاس B متفاوت است. برای این نوع کلاس ها باید نازل را مستقیماً به سمت پایه آتش قرار دهید. سپس جت را بر این اساس از چپ به راست حرکت دهید.

نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

نکات  مهم خرید کپسول آتش نشانی کف یا فوم

برای خرید کپسول آتش نشانی باید نوع حریق، نوع مواد قابل اشتعال و حجم آتش را در نظر بگیرید. کپسول آتش نشانی کف براساس نرخ انتشار فوم دارای دسته بندی های زیادی است که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند. بنابراین نوع فوم برای مکان های محصور با دیگر محیط ها یکسان نمی باشد. از آنجایی که آتش سوزی ها در فضای محصور به فوم های با قابلیت انتشار بالا نیاز دارند؛ باید به کیفیت فوم مصرفی توجه داشته باشید. قیمت کپسول آتش نشانی فوم نیز تحت تأثیر کیفیت آنها است. پس اگر برخی از آنها قیمت پایینی دارند، دلیل بر بی کیفیتی آنها نخواهد بود؛ زیرا برخی از شرکت ها آنها را با قیمت مناسب ارائه خواهند داد.

نتیجه گیری

ما در این مطلب ابتدا به تاریخچه پیدایش کپسول آتش نشانی کف (فوم) که چزئی از تجهیزات اطفا حریق است اشاره کردیم. سپس به کاربرد و انواع آن براساس نرخ انتشار پرداختیم. در آخر نیز به طرز استفاده از آن و مواردی که باید به هنگام خرید به آنها توجه کنید را اشاره کردیم. چنانچه شما قصد خرید این محصول و یا سایر تجهیزات آتش نشانی را دارید، کافیست به سایت صنعتی آژمان  با آدرس اینترنتی https://azhmanfireco.ir مراجعه کنید. مشاوران این سایت شما را راهنمایی کرده و بهترین کیفیت را با مناسب ترین قیمت به شما پیشنهاد خواهند دارد.

برای خرید انواع تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق، می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲              ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸

۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴               ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴

ایمیل  info@azhmanfire.ir