انواع کپسول آتش نشانی در بیمارستان

انواع کپسول آتش نشانی در بیمارستان و پیشگیری از وقوع حریق

کپسول آتش نشانی از جمله تجهیزات آتش نشانی و زیر دستۀ تجهیزات اطفاء حریق است و وجود آن در منازل مسکونی و اماکنی مثل سازمان ها، ارگان ها، اماکن تجاری، بیمارستان و … الزامی است. کپسول آتش نشانی می تواند با مهار حریق درمراحل اولیه، جلوی گسترش آن را گرفته و مانع از خسارت های جبران ناپذیر شود. کپسول هایی که برای این اماکن استفاده می شوند هر کدام کاربرد خاص خود را دارند. در ادامه قصد داریم در مورد انواع کپسول آتش نشانی در بیمارستان صحبت کنیم.

بررسی انواع کپسول آتش نشانی در بیمارستان

کپسول های آتش نشانی دارای ویژگی ها و کاربردهای مختلفی هستند و بر همین اساس به انواع مختلفی تقسیم می شوند که عبارتند از:

  • پودر و گاز
  • دی اکسید کربن
  • آب و گاز
  • پودر و گاز

کپسول آتش نشانی پودر و گاز

این نوع کپسول بیشتر در مکان هایی مثل مراکز درمانی، خدماتی، تجاری و همچنین مراکز اداری مورد استفاده می شود. محتوای این کپسول حاوی پودر و نوعی گاز شیمیایی خشک به نام اَزُت است. البته از روی برچسب روی کپسول می توان به نوع پودر استفاده شده و سایر مشخصات کپسول  پی برد.

از این کپسول برای خاموش کردن آتش سوزی های ناشی از مواد قابل اشتعالی مانند چوب، کاغذ، الیاف، منسوجات و مایعاتی مثل بنزین، روغن و مایعات این چنینی استفاده می شود. کاربرد دیگر آن برای مهار آتش سوزی ناشی از وسایل برقی و الکترونیکی است.

با اینکه این کپسول در بیمارستان قابل استفاده است، اما توصیه می شود تا جای ممکن برای خاموش کردن آتش سوزی های دستگاه های گران قیمت بیمارستانی و یا دستگاه های آزمایشگاهی سراغ این کپسول نروید.

بهترین مدل کپسول آتش نشانی دی اکسید کربن

با توجه به اسم آن مشخص است که محتوای آن گاز دی اکسید کربن CO2 است. این کپسول آتش نشانی CO2 بیشتر برای مراکز درمانی مثل بیمارستان ها و همچنین ارگان ها و سازمان ها استفاده می شود. این کپسول قابلیت حمل دارد و مکان نصب آن معمولاً در قسمت های ورودی فضاهاست. گاز دی اکسید آزاد شده از کپسول، وقتی به سمت آتش پرتاب می شود، مانع از رسیدن اکسیژن به آتش شده و به این ترتیب باعث سرکوب آتش می شود.

استفاده از این کپسول آتش نشانی برای منازل مسکونی توصیه نمی شود. بیشتر مناسب فضاهایی است که در آنها تجهیزات الکتریکی و ابزارآلات برقی وجود دارد. همچنین برای آتش سوزی های ناشی از بنزین، روغن و منابع آنها بسیار مناسب است.

کپسول آتش نشانی C02 کاربرد زیادی برای دستگاه های گران قیمت بیمارستانی و نیز آزمایشگاهی است. بنابراین برای استفاده در بیمارستان، گزینۀ بسیار مناسبی است.

بهترین کپسول آتش نشانی آب و گاز

این نوع کپسول قابلیت جابجایی دارد و ساده ترین نوع کپسول است. ظرفیت آن هم در حدود 6 الی 50 لیتر می باشد.

کاربرد این نوع کپسول بیشتر برای آتش سوزی های کوچک و برای پیشگیری از گسترش آتش است و در قسمت هایی از بیمارستان مثل بایگانی که مدارک، کاغذ و مقوای زیادی وجود دارد استفاده می شود.

عوامل اصلی آتش سوزی دربیمارستان ها

  • مشکل در سیستم برق بیمارستان
  • دخانیات و سیگار
  • اصطکاک و یا گرم شدن دستگاه های پزشکی بیمارستان
  • اجاق‌های آزمایشگاهی
  • دیگ های بخار و …

آتش سوزی در بیمارستان ها

پیشگیری از آتش سوزی در بیمارستان ها

پیشگیری از وقوع حریق در بیمارستان ها مانند هر فضای دیگری، به تحقیقات گسترده ای در زمینۀ معماری، مدیریت، مهندسی و … نیاز دارد. علاوه بر تحقیقات، به انواع تجهیزات آتش نشانی اعم از اطفاء حریق و اعلام حریق نیاز دارد.

تمام این عوامل در کنار هم می توانند خسارت های ناشی از حریق را به حداقل برسانند.

به منظور پیشگیری هر چه بهتر در بیمارستان ها، باید کمیته های ایمنی تشکیل شود که شامل رئیس بیمارستان، کارشناس ایمنی و بهداشت و… باشد. این اعضا باید به صورت دوره ای و منظم جلسه داشته باشند تا ایمنی بیمارستان را به حداکثر ممکن ارتقاء دهند.

این کمیته وظایف زیر را بر عهده دارد:

  • تشکیل تیم عملیاتی متشکل از کارکنان بیمارستان
  • مشخص کردن نقاط خطر و بحرانی
  • تعیین ریسک حریق در بخش های مختلف بیمارستان
  • تدوین آیین نامه‌
  • پایش سیستم ایمنی به صورت دوره ای
  • آموزش کارکنان
  • مهیا کردن کانال های ارتباطی با مراکز آتش نشانی و ایمنی
  • تحلیل آتش سوزی های از قبل اتفاق افتاده
  • راه اندازی سیستم ثبت حوادت و به اشتراک گذاشتن آن با بیمارستان های دیگر

خطر وقوع آتش سوزی در بیمارستان ها

با ارائه تمام راهکارها، چه در بیمارستان ها و چه در اماکن دیگر، هرگز نمی توان احتمال وقوع آتش سوزی را به صفر رساند. بنابراین آمادگی داشتن برای مقابله با چنین بحرانی، ضروری بوده و جزء اصول ایمنی حریق محسوب می شود. مهمترین فاکتوری که باید برای مواقع حریق درنظر گرفته شود، زمان است. اگر بتوان در همان لحظات آغازین حریق، متوجه شده و جلوی پیشروی آن را گرفت، می توان از وقوع خیلی از اتفاقات ناگوار پیشگیری کرد. مهار آتش سوزی در بیمارستان

با توجه به وسعت آتش سوزی و همچنین ماهیت آتش، برای کنترل سریع، از کپسول های آتش نشانی استفاده می شود. البته این فقط برای مهار آتش در مراحل اولیه است. در صورتی که این کپسول ها در محل درستی نصب شوند، ارتفاع آنها مناسب باشد، فاصلۀ کپسول ها از هم استاندارد باشد، دسترسی آسانی داشته باشند، به طرز درستی و توسط یک فرد آموزش دیده استفاده شوند، حداکثر کارایی را خواهند داشت.

در صورتی که هر یک از موارد فوق رعایت نشود، عکس العمل درستی صورت نمی گیرد. مثلاً اگر تمام استاندارد های لازم اعم از دسترسی، تعداد کپسول و … مهیا باشد، اما کاربر با نحوۀ استفاده از آن آشنا نباشد، موفق به مهار آتش نخواهد شد.

زمانی که اکسیژن با مواد قابل اشتعال در دماهای مختلف ترکیب می شود، آتش سوزی ایجاد می کند. بنابراین اگر بتوان به نحوی مانع از رسیدن اکسیژن به مواد اشتعال زا شد و یا بتوان این مواد را در دماهای کمتر از نقطه اشتعال نگهداری کرد، امکان آتش سوزی به حداقل می رسد.

راه های مقابه با گسترش آتش سوزی در بیمارستان

هر بیمارستان از فضاهای مختلف از جلمه اتاق بستری، آزمایشگاه، آشپزخانه، محل نگهداری تجهیزات الکتریکی، گرمایشی و … تشکیل شده است. اگر در هر یک از این مکان ها حریق رخ دهد، به مکان های دیگر نیز سرایت می کند. در سرایت آتش سوزی، عوامل مختلفی دخالت دارند، اما مهمترین آنها، هدایت و جابجایی است.

·         هدایت

در روش هدایت، گسترش آتش از طریق شعله نیست، بلکه توسط دیوار، فلزات و موارد این چنینی است. در این موارد مقاومت مصالح به کار رفته در ساخت دیوارها اهمیت زیادی پیدا می کند. همچنین فضاهای خالی بین مواد مشتعل و یا دیوارهای جدا کننده می تواند سرایت آتش سوزی را به تأخیر بیندازد.

·         جابجایی

دراین حالت سرایت آتش ناشی از حرکت گازهای داغ است. در چنین وضعیتی، مواردی مثل شکل ساختمان، محل دودکش ها، تهویه ها و  پنل های آویزان می توانند مانع حرکت افقی گازهای داغ شوند.

رنگ کپسول های بیمارستانی

یکی از تجهیزات بسیار مهم در زمینه مهار آتش خصوصا در مراکز عمومی کپسول آتش نشانی است. یکی از مواردی که در استفاده از کپسول آتش نشانی مهم است، رنگ آن است. به طور کلی شش رنگ بر روی کپسول ها به کار رفته است که هر کدام معنی خاصی دارند و عبارتند از:

  • آبی: وجود نوار آبی رنگ بر روی کپسول آتش نشانی بیمارستانی نشان دهنده این است که کپسول حاوی پور خاموش کننده است. این پودر می تواند هم آتش سوزی نشآت گرفته از چوب و کاغذ و هم آتش ناشی از سوخت مایعاتی مثل بنزین و هم آتش ناشی از اشتعال برخی گازها را خاموش کند.
  • قرمز: کپسول دارای نوار قرمز رنگ کپسول حاوی آب است. از این کپسول برای اطفاء آتش سوزی ناشی از سوختن چوب، پارچه و کاغذ استفاده می شود.
  • لیمویی: این کپسول حاوی فوم بوده و برای خاموش کردن آتش سوزی مایعات کاربرد دارند.
  • مشکی: نوار مشکی رنگ بر روی کپسول به این معنی است که کپسول از گاز دی اکسید کربن پر شده است و برای مهار آتش با منشا مایعات به کار می رود.
  • سبز: هالوژن ماده ای است که درون کپسول با نوار سبز قرار داده می شود. موارد مصرف آن بیشتر هنگام آتش سوزی مایعات مثل بنزین و آتش سوزی گازهای قابل اشتعال است.
  • زرد: در این کپسول مواد شیمیایی خیس به کار رفته است. این مواد وقتی در معرض دمای بالا قرار می گیرند، تبدیل به دی اکسید کربن شده و آتش را خاموش می کنند. زمانی که دلیل آتش سوزی، حریق مواد روغنی و چربی باشد، از این کپسول استفاده می کنند.

نتیجه گیری

در متن بالا انواع کپسول آتش نشانی در بیمارستان را نام بردیم و به کاربردهای هر یک اشاره کردیم. سپس به عوامل اصلی آتش سوزی در بیمارستان پرداخته و راهکارهایی برای پیشگیری از وقوع حریق در بیمارستان ها ارائه دادیم. در ادامه به نکاتی که باید به هنگام خرید کپسول آتش نشانی در نظر بگیریم، اشاره کردیم و در نهایت گفتیم که چگونه می توان مانع از سرایت آتش سوزی به سایر قسمت های بیمارستان شد.

برای تهیه انواع تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق، می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲              ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸

۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴               ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴

ایمیل  info@azhmanfire.ir