کپسول آتش نشانی خانگی- چه نوع کپسول آتش نشانی برای منزل مناسب است؟

حوادت آتش سوزی از اتفاقات ناگواری است که همواره ساختمان‌ها، منازل و جان انسان‌ها را تهدید می‌کند و گاهاً باعث می‌شود زیان‌های جانی و مالی زیادی متوجه افراد شود. در حادثۀ پلاسکو دیدیم که چگونه آتش جان و مال انسان ها را گرفت. هر ساله شاهد تعداد بی‌شماری از این گونه حوادث در منازل هستیم. بهترین راه برای جلوگیری از وقوع چنین آتش سوزی‌هایی در منازل، پیشگیری و احتیاط است. اما اگر به هر دلیلی آتش سوری رخ داد، بهترین راه، جلوگیری از گسترش آن است. برای جلوگیری از پیش‌روی حریق، بهترین راه، استفاده از انواع کپسول آتش نشانی خانگی خواهد بود. این کپسول ها از مهم ترین تجیهزات آتش نشانی هستند و وجود آن برای هر خانه ای الزامی است. برای آشنایی با انواع این کپسول‌ها و کارکرد آنها در ادامه با ما همراه باشید.

انواع کپسول آتش نشانی خانگی

در آتش سوزی‌ها، شاید بتوان خسارت‌های مالی را جبران کرد، اما جبرانی بابت از دست دادن جان عزیزمان وجود نخواهد داشت. بنابراین باید تا جای ممکن خودمان را برای مقابله با چنین حوادثی آماده کرده و انواع تجهیزات اطفاء حریق و در صورت نیاز، لوازم اعلام حریق را در منازل استفاده کرد. خیلی از مواقع می‌توان با داشتن یک کپسول آتش نشانی در منزل، جلوی حوادث ناگوار این چنینی را در منازل گرفت.

کپسول آتش نشانی مناسب منازل

بهترین کپسول آتش نشانی خانگی کدام است؟

به عبارتی می‌توان گفت که وجود یک کپسول آتش نشانی در منزل، از واجبات است و در خیلی از مواقع می‌تواند آتش را در نطفه خفه کند. از بهترین کپسول‌های آتش نشانی منازل، کپسول‌های حاوی گاز دی اکسید کربن co2 هستند. این گاز مانع از رسیدن اکسیژن به آتش شده و باعث خاموش شدن هر چه سریع‌تر آتش در لحظات آغازین حریق می‌شود. مزیت دیگر کپسول co2 برای منازل این است که به هیچ وجه سمی نبوده و بنابراین خطری برای ساکنین منزل نخواهد داشت. همچنین جریان الکتریسیته هم قادر به عبور از این گاز نیست.

نکتۀ دیگری که باید در مورد کپسول‌های آتش نشانی بدانید این است که محتویات هر نوع کپسول متفاوت بوده و هر یک برای مهار نوعی خاصی آتش سوزی مناسب هستند. به عبارت دیگر ماهیت آتش است که تعیین می‌کند از چه نوع کپسولی استفاده شود. این کپسول‌ها از هر نوعی که باشند، خیلی بهتر از آب می‌توانند به مهار آتش کمک کنند.

پس در کل نمی‌توان گفت که کدام کپسول برای مصارف خانگی بهترین است، چرا که هر یک کاربردهای مختلفی داشته و برای مهار نوع خاصی آتش استفاده می‌شوند.

کلاس بندی آتش سوزی‌ها

آتش سوزی‌ها بر اساس ماهیت و شدت خود، در کلاس‌های مختلفی دسته بندی می‌شوند که اطلاع از آنها خالی از لطف نخواهد بود. بر روی کپسول‌ها برچسب‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد هر نوع کپسولی برای چه کلاس آتش سوزی مناسب است. برای مثال اگر ماهیت آتش سوزی آب باشد، باید برچسب A برای کپسول استفاده شود. یا مثلاً برای گریس و روغن‌های آشپزخانه، باید برچسب کلاس k روی کپسول درج شود. این برچسب‌ها بر اساس استانداردهای ملی تعیین می‌شوند.

کپسول آتش نشانی بر اساس نوع آتش

توجه به جزئیات کمک زیادی به کنترل حریق می‌کند. برای مثال اگر آتش سوزی ناشی از لوازم الکتریکی باشد، به هیچ وجه نباید از آب برای مهار آن استفاده کرد. چرا که جریان برق می‌تواند از آب عبور کرده و باعث گسترش آتش شود.

انواع کپسول آتش نشانی قابل حمل (Fire Extinguishers)

کپسول آتش نشانی پودری

برای استفاده در خانه معمولاً خاموش کننده‌های حاوی پودر، مناسب‌تر هستند. این پودر بر پایۀ مواد شیمایی است که به هنگام استفاده از کپسول، به بیرون اسپری شده و منبع آتش را هدف می‌گیرد و به این ترتیب آتش را مهار می‌کند.

انواع کپسول‌ها در کلاس‌های A ، B  و C دسته بندی می‌شوند و به همین دلیل هم به خاموش کننده‌های ABC معروف هستند. البته در استفاده از کپسول‌های پودری باید خیلی احتیاط کرد. چرا که پودر داخل آنها شیمیایی بوده و امکان دارد به مرور، به جایی از خانه که در آنجا نصب شده‌اند، آسیب بزنند. دردسر دیگری که این کپسول‌های پودری دارند این است که باعث کاهش دید در شرایط اضطراری می‌شوند.

 کپسول آتش نشانی آب

محتوای این نوع کپسول‌ها، آب غنی شده با مواد افزودنی است و از آنها برای مهار آتش‌های کلاس نوع A  و B استفاده می‌شود. این کپسول‌ها، نسبت به کپسول‌های پودری، تنوع کمی دارند. محتوای درون آنها نیز معمولاً تحریک کننده هستند. بنابراین باید مراقب تماس آن با پوست بود و به هنگام استفاده احتیاط کرد.

کپسول آتش نشانی آب

خاموش کننده‌های گاز

این نوع کپسول‌های آتش نشانی، مانع از رسیدن اکسیژن به آتش شده و به این ترتیب مانع از گسترش آتش می‌شوند. کپسول‌های گاز، نسبت به کپسول‌های پودری و آب تمیزتر هستند. گازی که از کپسول گازی خارج می‌شود، دمای بسیار پایینی دارد و به این ترتیب ممکن است دچار سرمازدگی شود.

 خاموش کننده‌های فوم

این نوع کپسول‌ها نیز کاربرد زیادی دارند، اما نمی‌توان به وسیلۀ این کپسول، آتش سوزی‌های ناشی از وسایل لکترونیکی را مهار کرد.

کپسول های آتش نشانی برای قسمت‌های مختلف منزل

با توجه به اینکه در قسمت‌های مختلف خانه، وسایل خانگی متفاوتی وجود دارند، بنابراین ماهیت آتش سوزی در هر یک از این قسمت‌ها متفاوت خواهد بود. به همین دلیل بهتر است برای هر کدام از این قسمت‌ها از کپسول مناسب آن قسمت استفاده شود.

کپسول آتش نشانی اتاق خواب

وسایل اتاق خواب معمولاً چوبی هستند. برای خاموش کردن این نوع آتش سوزی، استفاده از کپسول‌های آب و گاز توصیه می‌شود.

کپسول آتش نشانی برای آشپزخانه

در آشپزخانه معمولاً مواد غذایی نگهداری می‌شود. به همین دلیل باید برای آتش سوزی‌های آشپزخانه، از کپسول‌هایی استفاده کرد که حاوی مواد شیمیایی از نوع بی‌کربنات پتاسیم هستند که در دماهای بالا، تبدیل به CO2 می‌شوند. دی اکسید کربن مانع از برخورد اکسیژن به آتش شده و مانند یک پتو روی آتش عمل می‌کند.

کپسول مناسب پارکینگ

آتش سوزی‌هایی که در پارکینگ‌ها اتفاق می‌افتد معمولاً ناشی از مایعات و الکتریسیته هستند. برای مقابله با این نوع آتش سوزی هم می‌توان از کپسول آتش نشانی C02 استفاده کرد.

کپسول آتش نشانی مناسب پارکینگ

تعویض کپسول های آتش نشانی

با توجه به اینکه کپسول‌های آتش نشانی هم تاریخ انقضا دارند، بنابراین باید پس از اتمام این تاریخ تعویض شوند. باید کپسول‌های پودری، آب و فوم هر 5 سال یک بار و کپسول‌های گازی، هر 10 سال یک بار تعویض شوند.

 وزن کپسول

نکتۀ مهمی که باید به هنگام خرید کپسول‌ها رعایت شود، توجه به وزن کپسول است. وزن آن باید به گونه‌ای باشد که در زمان بروز حریق، مشکلی بابت جابجایی آن ایجاد نشود. تمام اعضای خانواده باید قادر باشند در مواقع ضروری، کپسول را به محل آتش سوزی ببرند. بنابراین باید به هنگام خرید، توجه ویژه‌ای به وزن کپسول کنید تا مشکلی از بابت جابجایی آن پیش نیاید.

محل نصب

کپسول آتش نشانی حتماً باید در جایی نصب شود که احتمال وقوع آتش سوزی در آن قسمت بیشتر از جاهای دیگر است. همچنین باید دسترسی به آن برای تمام اعضای خانواده راحت باشد، اما طوری هم باشد که کودکان نتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. چرا که ممکن است هم به کپسول آسیب زده و هم اینکه خودشان را در معرض آسیب قرار دهند.

محل نصب کپسول آتش نشانی

قیمت

قیمت کپسول‌ها با توجه به ظرفیتی که دارند و همچنین محتوای درون آنها که می‌تواند پودر، آب، گاز یا کف باشد متفاوت خواهد بود. بهتر است هنگام خرید انواع کپسول آتش نشانی خانگی، به جای اینکه به قیمت آن توجه کنید، کیفیت و کاربرد آن را در نظر بگیرد. گاهی یک کپسول خوب، می‌تواند از بروز خسارت‌های وحشتناک پیشگیری کند. بنابراین حتماً کیفیت را در اولیت قرار دهید.

نکات مهم پس از خرید کپسول آتش نشانی منزل

پس از آنکه کپسول آتش نشانی را با در نظر گرفتن موارد گفته شده در بالا انتخاب کردید، حال نوبت می‌رسد به یادگیری طرز کار با این وسیله. باید کار با کپسول را به خوبی یاد بگیرید تا در زمان وقوع حریق دچار استرس نشوید و بتوانید خیلی راحت آتش را مهار کنید. علاوه براین باید شماره تماس با آتش نشانی و اورژانس را هم بدانید تا در زمان حریق اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهید.

توصیه می‌شود هر چند وقت یک بار کپسول را چک کرده و از آن استفاده کنید تا از عملکرد درست آن مطمئن شوید. چرا که ممکن است کپسول دچار مشکل شده و شما از آن بی اطلاع باشید و زمانی که به آن احتیاج پیدا کردید به درستی کار نکند. در این صورت شما دچار استرس شده و در دردسر می‌افتید.

نتیجه گیری

در متن بالا، در مورد انواع کپسول‌آتش نشانی خانگی منزل صحبت کردیم و توضیحاتی راجع به هر یک ارائه دادیم. همچنین به نکاتی اشاره کردیم که باید در هنگام خرید کپسول در نظر بگیرید. یک سری نکات هم ذکر کردیم که باید پس از خرید کپسول رعایت کنید تا بتوانید در هنگام وقوع حریق، به بهترین شکل عمل کرده و موفق به مهار آتش شوید.

برای خرید انواع تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق از جمله لوله و اتصالات آتش نشانی، می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲              ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸

۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴               ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴

ایمیل  info@azhmanfire.ir