کپسول آتش نشانی آب و گاز

نحوه عملکرد کپسول آتش نشانی آب و گاز و انواع آن

یکی از کپسول های آتش نشانی که در محیط کار و منزل مورد استفاده قرار می گیرد، کپسول آتش نشانی آب و گاز است. از این کپسول برای مهار اولیه آتش سوزی های ناشی از لوازم پلاستیکی، چوب، مبلمان، کاغذ و لوازم این چنینی که ماهیت جامد داشته و ساختار عالی دارند، استفاده می شود. به طور کلی این خاموش کننده برای مهار آتش سوزی های کلاس A مناسب است.

محتویات کپسول آتش نشانی آب و گاز

زمانی که اجسام جامد در یک محیط آتش می گیرند بهترین راه خاموش کردن آتش استفاده از کپسول آتش نشانی آب و گاز است. محتویات سایر کپسول های آتش نشانی پودر و گاز است ولی محتویات این کپسول های آتش نشانی آب و گاز است. البته باید گفت که کپسول های آب و  گاز هم شبیه به کپسول های آتش نشانی پودر و گاز هستند. برای خارج کردن آب از درون کپسول، از گاز نیتروژن با خلوص 99 درصد استفاده می کنند. گاز نیتروژن با فشار به داخل کپسول وارد شده و آن را پر می کند. فشاری کاری آن نیز 12 الی 15 بار تخمین زده می شود.

محتویات کپسول آب و گاز

مکان های مورد استفاده کپسول آتش نشانی آب و گاز

با توجه به کارکرد این محصول که از تجهیزات اطفاء حریق است، از آن در مکان هایی مثل قست بسته بندی کارخانجات، ادارات، صنایع چوب، انبارهای مخصوص کاغذ و مقوا، نساجی و درودگری استفاده می شود. البته که وجود این کپسول در هر خانه ای ضروری است.

نحوه تشخیص کپسول آتش نشانی آب و گاز چیست؟

برای اینکه بدانید کپسول آتش نشانی شما از جنس آب و گاز است یا پودر و گاز، آن را تکان دهید، اگر صدای آب شنیدید، یعنی کپسول آب و گاز است. می دانیم که با باقی ماندن آب در یک مکان فلزی زنگ زدگی و خوردگی در فلزات ایجاد می شود. کپسول های آب و گاز هم از این قاعده مستثنی نیستند. به همین دلیل برای جلوگیری از زنگ زدن محفظه داخلی کپسول های حاوی آب و گاز از یک لایه نازک پلاستیک یا ماده ضد زنگ استفاده می شود. سطح داخلی کپسول با آن پوشانده می شود تا آب با آن تماس نداشته باشد.

نحوه اطفا حریق کپسول آب و گاز

در فرآیند مهار آتش توسط این نوع کپسول، زمانی که آب توسط کپسول پاشیده می شود، گرمای زیادی از آتش، جذب این آب شده و باعث بخار آن می شود. به این ترتیب تا حدود زیادی از دمای آتش کاسته شده و منجر به سردن شدن جسم آتش گرفته و خاموش شدن آتش می شود. می توان گفت در این فرایند یکی از اجزای مثلث آتش که همان گرماست، حذف شده و آتش کنترل می شود. اگر از زاویه دیگر به فرآیند خاموش کردن آتش با کپسول آب و گاز نگاه کنیم، این گونه است که بخار آب ایجاد شده، به دلیل سنگین بودن نسبت به اکسیژن، جایگزین آن شده و به این ترتیب، مانع رسیدن اکسیژن به آتش و در نهایت منجر به خفگی آتش می شود.

نحوه شارژ و سرویس کپسول آتش نشانی آب و گاز

خاموش کننده های آب و گاز باید هر سال توسط مراکز و شرکت های مجازی که آن ها را شارژ می کنند، شارژ و سرویس شوند. برای سرویس خاموش کننده آب و گاز باید نقاط مختلف آن کنترل شود. نقاطی که باید سرویس شوند عبارتند از: بدنه کپسول، شیر کپسول، سوزن داخل شیر، واشر کپسول و مجرای خروجی آن. اگر این نقاط بررسی نشوند در زمان اطفا حریق خاموش کننده به درستی کار نخواهد کرد. نازل برخی از خاموش کننده های آب و گاز شبیه به دوش است. آبی از نازل آن ها بیرون می آید شبیه به مه از آن ها خارج می شود.

در استاندارد تولید این نوع کپسول، قدرت پرتاب و بیرون راندن آب تا 4 متر است. این کپسول را باید هر ماه خودتان چک کنید تا از سلامت آن ها اطمینان حاصل کنید. برای بررسی سلامت خاموش کننده ها ابتدا درپوش را باز کنید و کارتریج یا بالن آن را از درون محفظه بیرون بکشید، سپس وزن آن را اندازه بگیرید. اگر بیش تر از 10 درصد وزنی که روی بدنه آن نوشته کاهش پیدا کرده باشد باید آن را مجدداً به شرکت مجاز سرویس خاموش کننده ببرید و آن را شارژ کنید. علاوه بر بدنه کپسول، کفه، واشر، سوزن، راه خروج و میله ضربه را بازدید کنید.

چه زمانی نباید از کپسول آب و گاز استفاده کرد؟

برای آتش سوزی هایی با ماهیت مایعات قابل اشتعال، یعنی آتش سوزی کلاس B و آتش سوزی هایی با ماهیت الکتریکی نباید از این کپسول آب و گاز استفاده شود، در چنین مواقعی آب نه تنها به مهار آتش کمکی نمی کند، حتی می تواند باعث گسترش آتش نیز شود.

برای جلوگیری از یخ زدگی کپسول آتش نشانی آب و گاز باید چه  کرد؟

خاموش کننده های آب و گاز شبیه کپسول های آتش نشانی آب تحت فشار هستند. برای جلوگیری از یخ زدن محتویات درون کپسول باید از محلول ضد یخ درون آن ها استفاده کرد. زیرا آب درون کپسول با سرد شدن هوا یخ می زند. در این صورت اگر خطر یا آتش سوزی اتفاق بیافتد نمی توان از آن استفاده کرد.

قیمت کپسول آتش نشانی آب و گاز

قیمت کپسول آتش نشانی آب و گاز

کپسول های آتش نشانی آب و گاز با توجه به اینکه از چه برندی و از چه مدلی هستند و یا چه کیفیتی دارند، قیمت های مختلفی خواهند داشت. حتماً به هنگام خرید به مواردی از قبیل کیفیت بالای محصول، مقاوم بودن در برابر اشعه UV و دماهای مختلف و مقاوم بودن بدنه توجه کنید. همچنین باید دقت کنید که در کپسول مورد نظر شما از رنگ های باکیفیت استفاده شده باشد تا مانع از پوسیدگی و خوردگی محفظه و یا سایر قطعات کپسول شود.

خرید کپسول آتش نشانی آب و گاز

کپسول های آتش نشانی نقش زیادی در حفظ جال و مال افراد دارند. بنابراین باید به هنگام خرید باید کیفیت محصول را در اولویت قرار دهید. برای خرید کپسول ها و از جمله کپسول آتش نشانی پودر و گاز باید حتماً به فروشگاه های معتبر مراجعه کنید. این فروشگاه ها دارای مجوزهایی از سازمان های مربوطه هستند. یکی از فروشگاه های معتبر در این زمینه فروشگاه اینترنتی گروه صنعتی آژمان azhmanco.ir است که محصولات خود را با ضمانت 5 ساله و به صورت تکی و عمده در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد و دارای تمام مجوز های مورد نیاز در این زمینه است.

برای خرید انواع تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق، می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲              ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸

۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴               ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴

ایمیل  info@azhmanfire.ir