نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

آموزش نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی و طرز کار آن

آتش سوزی اتفاقی است که می تواند با یک اشتباه کوچک و لحظه ای غفلت ایجاد شود. در این لحظات یک رفتار هشیارانه می تواند جلوی بسیاری از اتفاقات مهیب را بگیرد. بدین منظور ضروری است که همه ما آموزش هایی در این زمینه ببینیم تا بتوانیم زمانی که هنوز آتش در مراحل اولیه است، آن را مهار کنیم. استفاده از کپسول آتش نشانی و یادگیری طرز استفاده از آن، اولین و حداقل کاری است که می توانم در زمان وقوع حریق انجام دهیم. ضروری است که همه ما در خانه های خود حداقل یک عدد از این کپسول ها داشته باشیم تا به این ترتیب امنیت خانه و خانواده خود را ارتقا دهیم. کپسول ها از مهم ترین تجهیزات آتش نشانی هستند که نحوه استفاده از آن ساده است؛ اما حتما نیاز به آموزش دیدن دارد. در ادامه به نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی می پردازیم.

اهمیت یادگیری نحوه استفاده از کپسول آتش نشانی

برای اینکه بتوانید بعد از آتش سوزی که با تجهیزات اعلام حریق به دیگران خبررسانی می شود، به درستی از کپسول آتش نشانی استفاده کنید باید روش کار با آن را بلد باشید. در غیر اینصورت نمی توانیم کمکی به مهار حریق بکنید. برای اینکه بتوانید به خوبی از عهده این کار بربیایید باید روش استفاده آن را یاد بگیرید و با تکنیک های اولیه آتش نشانی آشنایی داشته باشید. این مسأله به قدری حائز اهمیت است که اگر حین آتش سوزی در استفاده درست از کپسول تردید دارید، باید بلافاصله محل حریق را ترک کرده و با آتش نشانی تماس بگیرید تا بتوانند با استفاده از تجهیزات اطفا حریق برای مهار آتش اقدام کنند.

طرز کار کپسول آتش نشانی

علاوه بر یادگیری روش کار کپسول آتش نشانی و استفاده از آن، باید در مورد انواع نوع آتش سوزی نیز اطلاعات خود را بالا ببرید و بدانید که چه نوع کپسولی برای چه نوع آتش سوزی ای مناسب است. چرا که مواد آتش گرفته در تمام آتش سوزی ها یکسان نیست. برای مثال کپسولی که برای آتش سوزی ناشی از وسایل برقی کاربرد دارد، متفاوت از کپسولی است که برای مایعات قابل اشتعال به کار می رود. این موضوع بسیار مهمی است که حتما باید به آن توجه کنید، در غیراینصورت ممکن است نتیجه عکس داشته باشد.

مواد درون کپسول

در داخل محفظه کپسول های آتش نشانی مواد مختلفی وجود دارد که در هر نوع کپسول، نوعی از این مواد استفاد می شود. از جمله آنها می توان به گاز CO2، مواد شیمیایی مرطوب، پودر خشک، آب و مه آب اشاره کرد. خیلی مهم است که از این کپسول ها کجا می خواهید استفاده کنید، برای مثال اگر می خواهید از این کپسول ها برای انباری ای استفاده کنید که در آن چوب نگهداری می شود، باید کپسول مناسب آن را به کار ببرید. یعنی نوع کپسول باید ماهیت آتش متناسب باشد. آتش سوزی ها بر اساس ماهیت آن در کلاس های مختلفی دسته بندی می شوند که به عبارتی باید بر اساس کلاس آتش سوزی از کپسول مناسب آن استفاده شود. در غیر این صورت نه تنها باعث خاموش کردن آتش نمی شود، بلکه ممکن است باعث شعله ورتر شدن یا سرایت آن به دیگر قسمت ها شود. مثلا اگر در جایی که برق وجود دارد، از خاموش کننده حاوی آب استفاده شود، می تواند منجر به برق گرفتگی شود.

نکاتی در رابطه با نحوه کار با کپسول آتش نشانی

برای استفاده هر چه بهتر از این کپسول ها توجه به چند نکته ضروری است:

در صورتی که از وقوع حریق مطلع شدید، قبل از اینکه کاری انجام دهید، ابتدا باید خونسردی خود را حفظ کنید تا بتوانید با تمرکز بیشتری کار خود را انجام دهید. سرعت عمل در این زمان بسیار مهم و حیاتی است. برای خاموش کردن آتش ابتدا باید بتوانید نوع حریق یا به اصطلاح کلاس آتش سوزی را تشخیص دهید. پس از مشخص شدن عامل حریق، بسیار بسیار مهم است که از کپسول مناسب آن استفاده کنید.

 

اگر آتش سوزی ناشی از تجهیزات الکتریکی یا الکترونیکی بود، استفاده از کپسول دی اکسید کربن (CO2) در اولویت است. البته برای اینکه بتوانید نوع کپسول را تشخیص دهید، باید آموزش هایی در این زمینه دیده باشید. یعنی بتوانید از ظاهر کپسول نوع آن را تشخیص دهید. کپسول هایی که از نوع CO2 هستند، حاوی بدنه ای یک دست و بدون خط جوش هستند. قسمت سر نازل آنها نیز به شکل شیپوری و یا بوقی است. از لحاظ وزنی و ارتفاع نیز بیشتر از کپسول های پودری هستند.

اگر هم آتش سوزی ناشی از جامدات قابل اشتعال باشد، اولویت استفاده با کپسول پودری است. اگر این کپسول در دسترس نبود یا محفظه آن خالی شد، می توان از نوع آب و گاز و یا آب و فوم استفاده کرد که معمولاً آبی رنگ هستند. اغلب کپسول های مورد استفاده در اماکن از نوع آب و گاز یا CO2 و یا پودری هستند.

مراحل استفاده

به مراحل استفاده از کپسول آتش نشانی به اختصار PASS گفته می شود که از عبارت های زیر گرفته شده است:

Pull: کشیدن ضامن که اولین  اقدام روی کپسول است.

Aim: هدف گیری نازل به سمت آتش

Squeeze: فشار دادن اهرم شیربرای خارج شدن محتویات محفظه کپسول. در این مرحله نباید اهرم را رها کرد؛ چرا که مانع خارج شدن محتویات کپسول می شود. زمان استفاده از خاموش کننده، باید فاصله شما با آتش حدود 2 متر باشد. در زمان استفاده ازکپسول باید توجه کنید که پشت شما به سمت در خروجی باشد تا در صورت لزوم بتوانید خیلی زود خارج شوید. البته در انواع مختلف کپسول، روی آنها میزان فاصله تا آتش نوشته شده است. که معمولاً در حدود ۲٫۴ تا ۳٫۷ متر است. زمانی که از شدت شعله ها کاسته شد می توانید این فاصله را کمتر کنید.

Sweep: کنار گذاشتن نازل و دور شدن از محل حریق.

نحوه کارکرد کپسول آتش نشانی

نحوه استفاده

به هنگام استفاده از کپسول با یک دست نازل و با دست دیگر دسته کپسول را بگیرید. زمان تخلیه شدن کپسول نباید شعله ها را نشانه بگیرید، بلکه باید هدف پایه آتش باشد. در این حالت باید فشاری که به دسته ها وارد می شود، خیلی آرام و یک دست باشد. زمانی هم که کار تمام شد، دسته را رها کنید تا جلوی خروج محتویات کپسول گرفته شود.

اگر قصد شما خاموش کردن کل شعله هاست و نه قسمتی از شعله ها، زمان خروج مواد، شیلنگ را ثابت نگه ندارید؛ بلکه باید آن را در جهات مختلف بچرخانید. زمانی که شعله ها کمتر شد کم کم نزدیک تر بروید و هر گونه نقطه روشنی می بینید خاموش کنید، چرا که امکان شعله ور شدن دوباره آن وجود دارد. در صورتی هم که مجددا شعله ور شد، همان روش را دوباره تکرار کنید. حواستان باشد که به هیچ وجه پشت خود را رو به آتش نکنید. بلکه در پشت سر شما باید در خروجی باشد.