نگهدارنده کپسول آتش نشانی خودرو

نگهدارنده کپسول آتش نشانی خودرو و نکات مربوط به آن

خالی از لطف نیست که بدانید هر سال در حدود چندصد انفجار در خودروها رخ می دهد که می توانند دلایل متفاوتی داشته باشند. استفاده از تجهیزات اطفا حریق مثل کپسول آتش نشان خودرو یکی از بهترین راه ها برای کاهش آتش سوزی خودروهاست؛ اما با این حال هنوز هم هستند کسانی که در خودروهای خود کپسول آتش نشانی ندارند. بنابراین بهتر است خیلی جدی به فکر تهیه یک کپسول مناسب برای خودروی خود باشید. تا بتوانید احتمال وقع حریق در خودروی خود را به حداقل برسانید. برای این کار باید ابتدا کپسول مناسب خودرو را خریداری و سپس به وسیله نگهداره کپسول آتش نشانی خودرو آن را در محل مناسب نصب کنید. در ادامه بیشتر در مورد این نگهدارنده صحبت می کنیم.

کپسول آتش نشانی خودرو چیست؟

خیلی از ما فکر می کنیم که خطر همیشه برای دیگران است؛ اما واقعاً اینطور نیست. همه ما در معرض حوادث ناخواسته و غیرقابل کنترل مثل زلزله و بلایای طبیعی قرار می گیریم که خارج از کنترل ما هستند و ما نمی توانیم جلوی آن را بگیریم، اما می توانیم راهکارهایی برای به حداقل رساندن آسیب ناشی از آن بیاندیشیم. برای مثال می توانیم ساختمان هایی بسازیم که ایمنی بیشتری در برابر لرزش های ناشی از زلزله داشته باشند.

اما حوادثی هستند که می توان احتمال وقوع آنها را کمتر کرد. برای مثال اگر خودرو دچار آتش سوزی شود، می توان با استفاده از یک کپسول آتش نشانی، آن را در مراحل اولیه کنترل کرده و مانع از انفجارهای مهیب در خودروها شد. با اینکه استفاده از این وسیله بسیار آسان است، اما عده زیادی هستند که به استفاده از آن در خودرو اعتقادی ندارند؛ در حالیکه یکی از ملزومات هر خودرویی است و می توان به حفظ جان شما و خودروی شما کمک کند. بهترین نوع کپسول آتش نشانی در خودروها، کپسول آتش نشانی پودر و گاز است که در سریع ترین زمان ممکن می تواند آتش را خفه کند.

نگهداره کپسول آتش نشانی خودرو چیست؟

سرمایه گذاری بر روی کپسول های آتش نشانی خودرو، برای رانندگان هر نوع خودرویی ضروری است تا به این ترتیب بتوانند ضریب ایمنی خودروی خود را بالا ببرند. اما تنها داشتن این کپسول در خودرو کافی نیست، بلکه باید در محل مناسب نصب شود. برای نصب هم نیاز به وسیله ای به اسم نگهدارنده کپسول آتش نشانی خودرو نیاز است. این وسیله می تواند به سادگی به قسمت جلویی یا پشتی ریل های صندلی راننده یا صندلی مسافر، به وسیله پیچ هایی نصب کنید. این ریل ها معمولاً در ماشین های مدرن تعبیه می شوند. البته می توان آن را در داشبورد هم تعبیه کرد.

کپسول آتش نشانی خودرو

خوشبختانه اندازه کپسول های خودرو خیلی کوچک تر از سایر کپسول هاست و وزنی در حدود 1 الی 2 کیلوگرم دارند. البته برای خودروهای سنگین تر مثل وانت ها و کامیون ها از کپسول هایی با وزن 3 کیلوگرم و بالاتر استفاده می شود. در واقع اندازه کپسول باید با اندازه خودرو متناسب باشد.

کپسول آتش نشانی در کدام قسمت اتومبیل نصب می شود؟

محل نصب کپسول آتش نشانی خودرو که جزئی از تجهیزات آتش نشانی است، باید حداقل فاصله ممکن با راننده را داشته باشد تا بتواند در سریع ترین زمان به آن دسترسی داشته باشد. به همین دلیل بهترین جا، زیر صندلی شاگرد و یا صندوق عقب است. بهتر است که جای کپسول همیشه ثابت باشد؛ چون ممکن است جایی از خودرو بگذارید که به هنگام حریق و در شرایط استرس زا نتوانید جای آن را به خاطر بیاورید.

اصول نصب کپسول آتش نشانی در خودرو

  • اولی چیزی که باید مد نظر داشته باشید این است که فاصله کپسول آتش نشانی تا راننده، باید کمتر از یک دست باشد تا اگر راننده در داخل ماشین گیرافتاد، بتواند به کپسول دسترسی داشته باشد.
  • کپسول حتماً باید سایز کوچکی داشته باشد. بهتر است یکی از آن را در قسمت سرنشین و دیگری را در صندوق عقب قرار داد تا بتواند بهترین واکنش و عملکرد را در مواقع حریق داشته باشید.
  • یک نکته مهم دیگر این که کپسول باید در محلی نصب شود که برای سایر سرنشینان هم دسترسی خوبی داشته باشد. این برای مواقعی است که حال راننده خوب نیست و باید سرنشینان دست به کار شوند.
  • حتماً باید نوع خاموش کننده خودرو مناسب باشد، معمولاً از نوع پودر و گاز بدین منظور استفاده می شود.

نصب کپسول آتش نشانی خودرو

ویژگی های نگهدارنده کپسول آتش نشانی خودرو

  • در نگهدارنده میله قابل تنظیمی وجود دارد که دارای شکاف بوده و حلقه ای به آن بست شده است. این حلقه باید با تنظیمات جانبی ای که دارای عرض های مختلفی هستند سازگاری داشته باشد.
  • در زیر یا بالای میله قابل تنظیم یک یا چند تا سوراخ وجود دارد که نگهدارنده به آن پیچ می شود. سرفلزی هم بسیار محکم ساخته شده تا در برابر ضربات مختلف مقاومت لازم را داشته باشد.
  • گیره های فلزی نگهدارنده در برابر خوردگی، از مقاومت بالایی برخوردار بوده و دارای اتصالات محکمی است.
  • نگهداره دارای نوعی پین کششی از جنس فلز است که مانع از تخیله کپسول به هنگام تصادف می شود. همچین باعث می شود که نگهداره شل نشود.
  • نگهدارنده دارای براکت، پایه ایمنی و تسمه است که به هر چه ایمن ماندن کپسول کمک می کنند.
  • دارای بدنه ای از جنس استیل است که باعث افزایش مقاومت آن می شود. پیچ و مهره های آن هم از نوعی فولاد زنگ می باشند.
  • نصب نگهدارنده کار سختی نیست و زمانی در حدود 10 دقیقه نیاز دارد.

 

نکاتی در مورد کپسول و نگهدارنده آن در خودرو

  • سعی کنید به هنگام تهیه نگهدارنده و کلا خود کپسول، دقت زیادی به خرج داده و سالم بودن آن را چک کنید؛ چرا که پای جان و مال شما در میان است و هرگونه سهل انگاری در این زمینه می تواند گران تمام شود.
  • همیشه سعی کنید کپسول و نگهداره ای تهیه کنید که از مواد بسیار باکیفیتی ساخته شده باشد تا مقاومت و دوام لازم را در برابر ضربات و تکانه های شدید داشته باشند. به هیچ وجه کیفیت را فدای قیمت نکنید.
  • نصب آن را با دقت زیادی انجام دهید و هر چند وقت یک بار هم جای کپسول و نگهدارنده آن را چک کنید.
  • کپسول های آتش نشانی خودرو هم مانند دیگر کپسول های آتش نشانی، تاریخ انقضا دارند و باید در این زمان ها، مجدد شارژ شوند، حتی اگر یک بار هم از آنها استفاده نشده باشد.

برای تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق، می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲              ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸

۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴               ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴

ایمیل  info@azhmanfire.ir