محل نصب کپسول آتش نشانی

محل نصب کپسول های آتش نشانی و استانداردهای نصب آن

زمانی که برای کنترل حریق یا پیشگیری از آن، از تجهیزات اعلام حریق یا اطفا حریق استفاده می کنیم، حتماً باید استاندارهایی را در استفاده از آنها را رعایت کنیم تا بتوانیم از کارایی آنها حداکثر بهره را ببریم. این استانداردها از مرحله انتخاب برند تا لحظه استفاده از کپسول ها باید در نظر گرفته شوند. چیزی که امروز می خواهیم به آن بپردازیم، در مورد کپسول های آتش نشانی است که در مقالات دیگر این سایت به طور مفصل در مورد انواع آنها، طرز استفاده از آنها و موارد بسیار دیگری صحبت کرده ایم. اما حالا می خواهیم در مورد محل نصب آنها، ارتفاع نصب، تعداد کپسول ها در فضای مورد نظر، میزان فاصله ای که باید با یکدیگر داشته باشند و مواردی از این قبیل صحبت کنیم.

استاندارهای نصب کپسول آتش نشانی

استاندارد نصب خاموش کننده بستگی به موارد زیر دارد:

  • مساحت فضای مورد نظر چقدر است؟
  • میزان فاصله ای که کپسول ها از یکدیگر دارند؟
  • چه تعداد کپسول در مکان مورد نظر وجود دارد؟
  • اینکه هر خاموش کننده چه شعاعی را می تواند تحت پوشش بگیرد؟

ارتفاع نصب کپسول آتش نشانی

ارتفاع نصب کپسول های آتش نشانی چقدر است؟

از استانداردهای NFPA که انجمن ملی برای محافظت از آتش اعلام کرده است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خاموش کننده ای که وزن آن کمتر از 18 کیلوگرم است، وقتی روی دیوار نصب می شود، باید سر آن به اندازه 1.5 متر از زمین فاصله داشته باشد؛ طوری که دسترسی به آن برای همه، اعم از افراد بلند قد یا کوتاه قد فراهم شود. در خاموش کننده های با وزن بیشتر از 18 کیلوگرم نیز باید سر کپسول به اندازه یک متر یا کمتر از سطح زمین فاصله داشته باشد.
  • در کل کپسول های قابل حمل با دست، هرگز نباید به صورت مستقیم روی سطح زمین باشند، کپسول های چرخدار نیز که همیشه روی زمین هستند، باید در جایی قرار بگیرند که خود به خود حرکتی نداشته و ثابت باشند.

 

استاندارهایی برای محل نصب کپسول آتش نشانی

محل نصب این تجهیزات اطفا حریق باید در دسترس باشد، طوری که در زمان وقوع حریق بتوان در سریع ترین زمان ممکن به آنها دسترسی پیدا کرد. این کار باعث می شود، بتوانیم عکسل العمل سریعی در برابر آتش، از خود نشان داده و آن را در نطفه خفه کنیم. در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که رعایت آنها می تواند به مهار هر چه بهتر و سریع تر حریق بیانجامد:

  • باید کپسول ها را نزدیک درب ورودی-خروجی نصب کنیم؛ طوری که به هنگام ورود و خروج برای همه قابل مشاهده باشد.
  • نگهداره های کپسول را باید خیلی محکم روی دیوار نصب کرد تا تحمل وزن خاموش کننده ها را داشته باشد.
  • در ساختمان بزرگ به جای یک کپسول از چندین کپسول استفاده شود.
  • برای هر طبقه حداقل یک کپسول الزامی است.
  • فاصله قرارگیری آنها از همدیگر باید طبق استاندارد باشد.
  • خاموش کننده باید در جایی نصب شود که به دور از آسیب و مواد اشتعال زا باشد.
  • محل نصب نباید در معرض تابش مستقیم نور آفتاب یا برف و باران باشد. در فضای باز نباید نصب شوند.

استانداردهای نصب کپسول آتش نشانی

نکاتی در مورد نصب

  • برای نصب باید از نگهدارنده متناسب با نوع کپسول استفاده شود.
  • در کنار هر کپسول باید دستورالعمل استفاده، متناسب با نوع کپسول نیز قرار داده شود.
  • باید طوری روی نگهداره روی دیوار یا نگهداره عمودی روی زمین نصب شود که تمام برچسب های مربوط به زمان شارژ و انقضا و تست هیدرواستاتیک در معرض دید باشد. علاوه بر این دستورالعمل های مربوط به طرز استفاده و کلاس بندی آن نیز مشخص باشد.
  • اگر خاموش کننده داخل جعبه مخصوص کپسول، چه روی دیوار و چه داخل تورفتگی دیوار نصب باشد، در هیچ شرایطی نباید در آن قفل شود.
  • جعبه کپسول آتش نشانی باید در همان ارتفاعی نصب شود که کپسول نصب می شود.
  • چون ممکن است فضای داخل جعبه خیلی گرم شود، بنابراین باید جعبه، مجهز به تهویه مطبوع باشد.
  • به منظور محافظت هر چه بهتر از این کپسول ها، بهتر است داخل جعبه مخصوص نگهداری شوند.
  • کپسول ها باید هر چند وقت یک بار از لحاظ سالم بودن اجزای آن مثل اهرم و موارد دیگر بررسی شده و در صوت نیاز سرویس شوند.

تعداد کپسول های مورد نیاز

برای تهیه کپسول آتش نشانی، ابتدا باید برآورد درستی از فضای مورد نظر انجام دهید؛ فضای مورد نظر مسکونی است، انبار است، چه موادی در انبار نگهداری می شود، میزان مساحت فضا چقدر است و موارد بسیاری از این قبیل، تعیین کننده تعداد کپسول مورد نیاز و نوع کپسول در آن فضا است. همچنین باید مواردی مثل میزان کیفیت و مرغوبیت پودر داخل محفظه کپسول ها نیز مشخص شود. توجه به وزن و اندازه کپسول ها نیز حائز اهمیت است.

فاصله نصب کپسول های آتش نشانی در آپارتمان

عوامل زیادی هستند که بر میزان فاصله بین کپسول ها تأثیر می گذارند؛ از جمله مساحت فضای مورد نظر، کم خطر یا پرخطر بودن از نظر احتمال وقوع حریق، نوع کپسول آتش نشانی و … .

با توجه به تمام این موارد، استاندارهای زیر را می توان برای تعیین میزان فاصله انواع خاموش کننده ها در نظر گرفت:

خاموش کننده کلاس A: فاصله این خاموش کننده با یکدیگر 23 متر باشد.

کپسول نوع کلاس B: فاصله بین آنها 15 متر باشد.

خاموش کننده C: فاصله بین این نوع خاموش کننده ها، بستگی به دیگر خاموش کننده های موجود در آن مکان دارد.

کپسول کلاس D:  فاصله میان آنها 23 متر باشد.

فاصله نصب کپسول آتش نشانی

سطح پوشش خاموش کننده ها

از جمله عواملی که در تعیین میزان فاصله بین خاموش کننده ها تأثیر می گذارد، می توان به میزان شعاعی اشاره کرد که هر کپسول می تواند تحت پوشش خود بگیرد. این شعاع به مواردی مثل نوع خاموش کننده، وزن و اندازه آن بستگی دارد. معمولاً کپسول آتش نشانی گروه A می تواند تا حدود 23 متر و گروه B تا حدود 9 متر را پوشش دهد.

نکته: با تمام مواردی که گفتیم و اطلاعاتی که خودتان در مورد محل نصب کپسول های آتش نشانی، میزان فاصله آنها از یگدیگر و تعداد کپسول های مورد نیاز دارید، اما توصیه می شود محض احتیاط، از فردی که در زمینه موارد امنیتی تخصص دارد کمک بگیرید. به هیچ وجه در زمینه های حساسی مثل حریق در میزان احتیاط کوتاهی نکنید.

طریقه نصب کپسول آتش نشانی به دیوار

همه افراد باید کپسول آتش نشانی را در محلی نصب کنند که بتوانند در مواقع اضطراری و برای اطفا حریق به راحتی به آن دسترسی داشته باشند. با نصب کپسول آتش نشانی در محل مناسب، می توانید هر چه سریع تر برای خاموش کردن آتش اقدام کنید و اجازه ندهید خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری به شما وارد شود. توجه به شارژ به موقع کپسول ها که باید سالانه یا هر دو سال یک بار انجام شود و همچنین تست دوره ای کپسول ها و رعایت استاندارد نصب کپسول باعث می شود تا ضریب ایمنی شما و اطرافیان بالا رود. در ادامه طریقه نصب کپسول های آتش نشانی و فاصله استانداردی که باید برای هر کدام از آن ها را رعایت کنید را به شما توضیح می دهیم.

محل نصب کپسول آتش نشانی در خودرو

یکی از مهم ترین نکاتی که باید همه افراد به آن توجه کنند اما متاسفانه تعدادی زیادی آن را نادیده می گیرند، نصب کپسول آتش نشانی در خودرو است. اگر این کپسول ها در خودرو در محل مناسب خود نصب شوند، دسترسی به آن آسان تر می شود و شما می توانید زمان آتش سوزی عملکرد قابل قبولی برای اطفا حریق داشته باشید. محل نصب باید به گونه ای باشد که بتوان به راحتی و بدون اتلاف وقت و در سریع ترین زمان ممکن به کپسول دسترسی داشت. این محل باید کاملا ایمن باشد و زمانی که آتش سوزی رخ نداده، کپسول نباید خود به خود تخلیه شود. محل نصب باید در جایی انتخاب شود که کپسول تکان نخورد و در اثر اصابت ضربه دچار مشکل و آسیب نشود. بهترین محل نصب کپسول در خودرو در سمت راست و زیر صندلی شاگرد است. اگر این شرایط فراهم نشد می توانید از در قسمت پشتی صندلی ها جلو ماشین و یا صندوق عقب کپسول را قرار دهید.

مساحت تحت پوشش کپسول آتش نشانی

یکی از پارامترهای بسیار مهم برای انتخاب محل نصب کپسول های آتش نشانی و همچنین تعداد کپسول هایی که نیاز است، مساحت تحت پوشش کپسول آتش نشانی است که باید در آن شعاع پوشش دهنده هر کپسول را محاسبه کرد. شعاع پوشش دهنده هر یک از کپسول ها براساس حداکثر فاصله دسترسی محاسبه خواهد شد. هچنین حداکثر فاصله دسترسی به کپسول ها براساس نوع کپسول و سایز آن متفاوت است که مقدار آن را می توان در جدول nfpa به دست آورد. به طور کلی باید بگوییم که برای خاموش کننده های گروه A که آتش سوزی ناشی از جامدات اشتعال زا هستند، 23 متر و برای خاموش کننده گروه B که آتش سوزی ناشی از مایعات اشتعال زا است، 9 متر در نظر گرفته می شود.

فاصله کپسول آتش نشانی از زمین

سازمان nfpa یک استاندارد برای ارتفاع نصب کپسول های آتش نشانی تعریف کرده است که براساس این قانون اتحادیه ملی محافظت در برابر آتش، کپسول های آتش نشانی که کمتر 18 کیلوگرام وزن دارند، باید در فاصله 1.5 متری از زمین نصب شوند. کپسول هایی هم که بیشتر از 18 کیلوگرم وزن دارند باید حداقل یک متر از زمین فاصله داشته باشند. کپسول هایی که ذکر نشدند در ارتفاع 10 سانتی متری از سطح زمین قرار می گیرند که این کپسول ها معمولا وزن 30 کیلویی دارند و روی چرخ قرار می گیرند.

استاندارد nfpa کپسول آتش نشانی

طبق استاندارد nfpa کپسول های آتش نشانی باید فاصله متعادلی داشته باشند. اگر کپسول ها کوچک باشند فاصله آن ها با یک دیگر باید کاهش یابد و اگر کپسول بزرگ باشد، فاصله بین کپسول ها با یک دیگر باید افزایش یابد. کپسول های خاموش کننده کلاس A باید هر 23 متر، کپسول خاموش کننده کلاس B باید هر 15 متر، کپسول خاموش کننده کلاس C باید متناسب با تجهیزات و سایر کپسول ها و کپسول خاموش کننده کلاس D باید هر 23 متر نصب شود.

خرید تجهیزات آتش نشانی

برای خرید انواع تجهیزات آتش نشانی می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲              ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸

۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴               ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴

ایمیل  info@azhmanfire.ir