انواع جعبه آتش نشانی

جعبه آتش نشانی چیست و انواع آن کدامند؟

اصولا برای افزایش ایمنی لازم است تا ساختمان های تجاری و مسکونی به وسایل آتش نشانی مجهز شوند. این تجهیزات در اطفاء حریق و جلوگیری از خسارات جانی و مالی پیشگیری می کنند و وجود آن ها بسیار ضروری است. یکی از تجهیزات آتش نشانی که برای هر ساختمانی ضرورت دارد، جعبه آتش نشانی است. این جعبه ها اصولا برای نگهداری کردن تجهیزات ضد حریق استفاده می شوند و انواع گوناگونی دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع جعبه آتش نشانی بیشتر آشنا شویم.

جعبه آتش نشانی چیست؟

برای اینکه بتوان تمامی تجهیزات آتش نشانی را به صورت یکجا در اختیار داشت، می توان از جعبه آتش نشانی استفاده کرد. این جعبه به طور خاص برای نگهداری تجهیزات اطفا حریق همچون انواع قرقره، کپسول آتش نشانی، نازل، شیلنگ آتش نشانی، شیرآلات و… مورد استفاده قرار می گیرد. این جعبه به افراد کمک می کند تا در زمان بروز آتش سوزی، بتوانند به سرعت به تمامی تجهیزات اطفاء حریق دسترسی داشته باشند.

جعبه آتش نشانی چیست؟

قطعا این محصولات نقش تاثیرگذاری در سرعت خاموش کردن حریق و جلوگیری از خسارت بعد از آن دارند. بنابراین نمی توان از اهمیت استفاده از آن چشم پوشی کرد. به جعبه آتش نشانی، فایر باکس نیز می گویند. تمامی ساختمان های تجاری، اداری، مسکونی، انبارهای بزرگ، کارخانجات و سوله های صنعتی مجهز به انواعی از جعبه های آتش نشانی هستند. این محفظه ها در ابعاد و اندازه های مختلفی به بازار عرضه می شوند. در بخش های بعدی با نواع جعبه آتش نشانی آشنا خواهیم شد.

انواع جعبه آتش نشانی

محفظه ها و یا جعبه های آتش نشانی براساس نوع ساخت و مدلی که دارند به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند. به طور کل انواع جعبه آتش نشانی به شرح زیر هستند.

  • جعبه آتش نشانی توکار: این جعبه ها در ساختمان های تازه ساخت نصب می شوند. اصولا در ساختمان های نوساز، محل دقیقی برای نصب جعبه در نظر گرفته شده است. بنابراین فایرباکس داخل دیوار قرار می گیرد.
  • جعبه آتش نشانی روکار: این جعبه ها بیشترین کاربرد را در ساختمان هایی دارند که محل دقیقی برای نصب جعبه وجود ندارد. بنابراین آن ها را به صورت روکار در محل موردنظر تعبیه می کنند.
  • جعبه آتش نشانی تک کابین: بسیاری از تجهیزات همانند قرقره، شیلنگ، شیرفلکه و… در این جعبه نگهداری می شوند.
  • جعبه آتش نشانی دو کابین عمودی یا دوطبقه: طبقه بالایی این جعبه ها کارایی مشابه جعبه های تک کابین را دارد. طبقه پایینی نیز نقش یک نوع ضد سرقت را ایفا می کند.
  • جعبه آتش نشانی دو کابین افقی یا دوقلو: یک محفظه آن مشابه جعبه تک کابین و محفظه دیگر برای نگهداری کپسول آتش نشانی است.
  • جعبه آتش نشانی نگهداری کپسول: همانطور که از نام این جعبه پیداست به طور خاص برای نگهداری کپسول آتش نشانی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • جعبه آتش نشانی همباد: این جعبه ها به صورت توکار و اغلب در بیمارستان ها و مراکز درمانی استفاده می شوند.
  • جعبه آتش نشانی غیر همباد: این جعبه ها عمق بیشتری داشته و نصب آن ها نیز بسیار آسان است.
  • جعبه آتش نشانی استیل: این جعبه از بهترین جنس استیل ضد حریق است. جعبه های آتش نشانی استیل در ضخامت های مختلفی به بازار عرضه می شوند و مقاومت خوبی در برابر آتش دارند.
  • جعبه آتش نشانی فایبرگلاس

محل های قرار گیری جعبه آتش نشانی

 فایرباکس ها یا جعبه های آتش نشانی در محل های مختلفی به کار می روند. می توان از آن ها در اماکن عمومی همچون مراکز فروش، سینما، تالارها، محیط های اداری، انبارهای صنعتی و… استفاده کرد. از آن جایی که هر یک از این مکان ها شرایط آب و هوایی و جغرافیایی مخصوص به خود را دارند، می بایست برای انتخاب جعبه آتش نشانی دقت زیادی داشت و بهترین و مناسب ترین نوع آن را خریداری کرد.

 به عنوان مثال برای مناطق سردسیر و زمستانی می بایست جعبه های آتش نشانی مخصوص به آن را تهیه کرد. این جعبه ها از جنس بخصوصی تهیه می شوند و می توانند در دمای پایین از تجهیزات آتش نشانی به خوبی محافظت کنند. در مقابل جعبه های آتش نشانی که در مناطق گرمسیر با دمای بالا استفاده می شوند نیز خصوصیات فیزیکی مخصوصی داشته و مقاومت بالایی در برابر رطوبت بالای هوا دارند. پس تولیدکنندگان برای اینکه شرایط آب و هوایی بر روی سلامت و مقاومت جعبه تاثیر منفی نداشته باشد، محصولات متنوعی را تولید می کنند تا در برابر عواملی همچون سایش و خوردگی دوام خوبی داشته باشند.

جعبه آتش نشانی چیست؟

جعبه های آتش نشانی دیواری

این جعبه ها به دو گروه کلی تقسیم می شوند. جعبه های روکار و جعبه های توکار. این جعبه ها همانطور که از نامشان پیداست می توانند در هر محلی روی دیوار نصب شوند. اما برای نصب آن ها می بایست شرایط محیط را کاملا بررسی و بهترین نقطه را برای نصب آن ها انتخاب کرد. جعبه های روکار برطبق توضیحاتی که چندی پیش عنوان کردیم، به طور خاص برای ساختمان های قدیمی استفاده می شوند. در مقابل جعبه های آتش نشانی دیواری توکار بهترین گزینه برای ساختمان های نوساز هستند. این جعبه ها در ابعاد و اندازه های گوناگونی به بازار عرضه می شوند. شما می توانید ارتفاع، عرض، طول و ظرفیت هریک از جعبه ها را به طور سفارشی از تولیدکنندگان درخواست کنید.

جعبه های آتش نشانی محوطه ای

جعبه های محوطه ای در محوطه و محیط بیرون ساختمان نصب می شوند. این محوطه می تواند محوطه فرودگاه، پالایشگاه، کارخانه، بیمارستان و…باشد. بسته به اینکه چه وسعتی برای نصب جعبه در نظر گرفته شده است، می توان انواعی از فایرباکس های تک کابینه و دو کابینه را تهیه کرد. برخی از جعبه های آتش نشانی محوطه ای به طور ویژه برای نگهداری تجهیزات آتش نشانی و خاموش کننده های دستی استفاده می شوند. جالب است بدانید در محوطه هایی که محل مناسب و دقیقی برای نصب جعبه آتش نشانی ندارند، این محفظه ها را درون حفره هایی که در زمین ایجاد شده اند قرار می دهند.

برای خرید انواع تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق از جمله جعبه آتش نشانی، می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲              ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸

۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴               ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴

ایمیل  info@azhmanfire.ir