انواع بوستر پمپ

انواع بوستر پمپ آتش نشانی و خانگی کدامند؟

با اختراع پمپ ها، زندگی بشر رونق بسیار زیادی پیدا کرد. پمپ ها می توانستند به سادگی آب مورد نیاز خانه ها و منازل را تامین کرده و به سیستم لوله کشی کمک فراوانی کنند. اما با افزایش جمعیت و بالا رفتن تعداد طبقات ساختمان ها، پمپ ها دیگر توانایی تامین فشار آب مورد نظر را نداشتند. از این رو متخصصین دستگاه ها و تجهیزاتی با نام بوستر پمپ را تولید و روانه بازار کردند تا چنین مشکلاتی را برطرف کنند. ما در این مطلب قصد داریم تا به صورت کامل در خصوص بوستر پمپ ها صحبت کنیم.

بوستر پمپ چیست؟

بوستر پمپ ها را می توان یکی از تجهیزات اطفا حریق در آتش نشانی دانست که به کمک آن ها می توان فشار آب مورد نیاز برای خاموش کردن آتش را تامین کرد. نوع خانگی آن نیز برای تأمین آب مورد نیاز ساختمان استفاده می شود. از این رو صنایع زیادی به دنبال استفاده از چنین تجهیزاتی قدم برداشتند. از مهمترین این صنایع می توان به صنایع کشاورزی، شیمیایی، آتش نشانی، آبیاری و … اشاره کرد. در این دستگاه ها از موتور پمپ هایی استفاده شده است که به شکل موازی بر روی یک شاسی نصب شده اند. الکتروپمپ هایی که در این دستگاه ها وجو دارد، می توانند به سادگی باعث پمپاژ هرچه بهتر آب شده و فشار مورد نیاز را برآورده کنند.

از این رو در هر زمان که نیاز با افزایش دبی و یا فشار آب وجود دارد، می توان از بوستر پمپ ها استفاهد کرد. برای مثال در ساختمان های بلند که امکان رساندن آب به وسیله فشار شهری نیست، باید از بوستر پمپ ها استفاده کرد. امروزه خود این دستگاه ها دارای مدل ها و انواع مختلفی بوده که هر کدام از آن ها بسته به ویژگی های خود، در صنایع به خصوصی استفاده می شود.

انواع مختلف بوستر پمپ

انواع مختلف بوستر پمپ

بوستر پمپ ها در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از دلایل مهم آن، تنوع بالای این محصولات است که باعث شده کاربرد زیادی در صنایع گوناگون پیدا کنند. بوستر پمپ از انواع تجهیزات آتش نشانی نیز محسوب می شود که البته به این نوع بوستر پمپ آتش نشانی گفته می شود. مهندسین و متخصصین بسته به نیاز، می توانند یکی از انواع بوستر پمپ ها را انتخاب کرده و در مسیر لوله کشی آب خود قرار دهند. از مهمترین انواع بوستر پمپ ها، می توان به بوستر پمپ های تک موتوره و بوستر پمپ های چند موتوره اشاره کرد.

بوستر پمپ های تک پمپ، خود به دو مدل بوستر پمپ ثابت و بوستر پمپ متغیر دسته بندی خواهند شد. این در حالی است که بوستر پمپ های چند پمپ، به سه دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

  • بوستر پمپ دور ثابت (می تواند از جوکی پمپ و یا پمپ پیشرو استفاده کرده باشد.)
  • بوستر پمپ دور متغیر
  • بوستر پمپ دور ثابت و متغیر

انواع بوستر پمپ ثابت و متغیر

مزایای بوستر پمپ دور متغیر نسبت به بوستر پمپ دور ثابت

به صورت کلی، بوستر پمپ های دور متغیر دارای شکل ظاهری یکسان با بوستر پمپ های دور ثابت هستند. هدف نهایی از استفاده از این دو مدل نیز یکسان خواهد بود. با این وجود، یک سری تغییراتی در تابلو فرمان بوستر پمپ ایجاد شده است که کارایی آن را بالاتر برده است. از مهمترین مزایای بوستر پمپ های دور متغیر نسبت به دور ثابت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فشار آب ایجاد شده توسط بوستر پمپ دور متغیر، همواره ثابت خواهد بود.
  • امکان جلوگیری از ایجاد ضربه قوچ مانند بعد از هر بار روشن و خاموش شدن الکتروپمپ ها
  • بالا بردن طول عمر مفید بوستر پمپ
  • کاهش چشمگیری هزینه های تعمیر و نگهداری
  • کاهش مصرف برق
  • وجود یک سیستم محافظتی ایمن

برای تهیه انواع تجهیزات اعلام حریق و اطفا حریق، می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما در تماس باشید:

۰۲۱-۴۰۶۶۲۴۸۲              ۰۲۱-۴۰۶۶۴۴۱۸

۰۹۱۹۸۵۸۲۴۸۴               ۰۹۱۹۰۹۰۰۹۱۴

ایمیل  info@azhmanfire.ir